Wat is het verband tussen muziek en wiskunde?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Wat is het verband tussen muziek en wiskunde?

Hoi iedereen,

ik heb wel eens gelezen en ook gehoord in diverse programma's op tv dat wiskunde en muziek heel erg met elkaar verbonden zijn. Muziek kan wiskundig geïnterpreteerd worden als ik het goed heb? Zou iemand dan misschien kunnen uitleggen hoe? Alvast bedankt

Berichten: 259

Re: Wat is het verband tussen muziek en wiskunde?

Dit kan op 1001 manieren dus specifieker graag.

Re: Wat is het verband tussen muziek en wiskunde?

Je kunt Godel-Escher-Back lezen van Douglas Hofstadter.

En luister eens naar de Kunst van de Fuga (in G mineur) van Bach.

De beste wensen, Sidis

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wat is het verband tussen muziek en wiskunde?

Wiskunde is erg deterministisch. (overal is een verklaring voor)

Er was een tijd dat kunst ook erg deterministisch werd geinterpeteerd.

Ofwel, spelen wat er staat, het ontleden van accoorden, het methodisch benaderen van wat de mens als kunst aanschouwt.

Nu is muzik niet echt deterministisch meer en gooien we er meer gevoel in.

Re: Wat is het verband tussen muziek en wiskunde?

Verbanden tussen muziek en wiskunde zijn vaak en makkelijk gelegd. Hoever ze opgaan, of aantonen dat ze opgaan, is al weer veel lastiger. Zie bijvoorbeeld dit artikel (uit NAW).[/url]


Berichten: 150

Re: Wat is het verband tussen muziek en wiskunde?

je hebt hier een boekje in de zebra reeks over: http://www.epsilon-uitgaven.nl/Z15.php

Re: Wat is het verband tussen muziek en wiskunde?

Natuurkunde, dat is nog niet noodzakelijkerwijs wikunde!

Re: Wat is het verband tussen muziek en wiskunde?

Ik wil als eindopdracht een muziekstuk componeren. Ik zit op lerarenopleiding wiskunde, ben benieuwd of het me gaat lukken en of het dan ook nog mooi klinkt. :shock:

Re: Wat is het verband tussen muziek en wiskunde?

HET verband tussen muziek en wiskunde is Pythagoras, onze geliefde griekse filosoof en wiskundige.

Hij ontdekte namelijk de zgn. Pythagorische comma (een octaaf hoger is niet exact een frequentieverdubbeling).

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Wat is het verband tussen muziek en wiskunde?

Wiskunde heeft heel veel banden met muziek. Ik ken een muziekstuk waarin alle maten bestaan volgens het systeem 3 kwartnoten of 2 kwartnoten, een achtste rust en een achtste noot. Als je alle noten optelt kom je op het aantal maten uit heel vreemd :shock:
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Berichten: 19

Re: Wat is het verband tussen muziek en wiskunde?

HET verband tussen muziek en wiskunde is Pythagoras, onze geliefde griekse filosoof en wiskundige.  
Pythagoras deed experimenten met een eensnarig instrument: de monochord. Als je de snaar precies in het midden afknelt, heb je aan weerszijden een octaaf hogere toon. Op 2/3 vind je de reine kwint. Etc. Hij vond dus dat alle consonante (=welluidende) intervallen samenvallen met mooie snaarlengtes (2:3, 3:4, etc.). Met andere woorden: mooie lengteverhoudingen = mooie samenklank.

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: Wat is het verband tussen muziek en wiskunde?

Ik wil als eindopdracht een muziekstuk componeren.  ........ en of het dan ook nog mooi klinkt. :shock:
Als je het mooi wil laten klinken, kan je misschien contact opnemen met een collega leraar in muziektheorie?

Want in de muziek kan je niet zomaar het ene akkoord na het andere plaatsen, er bestaan verbindingsregels voor.

't Is maar een tip, hé, misschien wist je dat zelf ook al.
Alles is relatief...

Re: Wat is het verband tussen muziek en wiskunde?

Afgezien van gevoel, komt akoestische muziek voort uit de zogenaamde "staande golven" dit begrip staat in bijna elk natuurkunde boek (havo/vwo) beschreven.

Deze staande golven zijn een natuurkundig verschijnsel wat in een wiskundig model beschreven is. Dat is dus de link met wiskunde.

Gevoel in de muziek kan men niet wiskundig beschrijven. Dit komt omdat gevoel relatief is, de ene persoon heeft een ander gevoel bij bepaalde muziek dan de ander.

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Wat is het verband tussen muziek en wiskunde?

In principe is muziek gebasseerd op afspraken. Wiskunde ook. Bijv: de kwartnoot duurt een tel. Mezzo forte = matig zacht enzovoorts.
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Reageer