Springen naar inhoud

[wiskunde] inverteerbare n*n-matrices a en b

• Log in om te kunnen reageren

afrutado

afrutado

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2009 - 12:59

Zij A, B een tweetal inverteerbare n * n-matrices. Bewijs dat AB dan ook inverteerbaar is, en dat de inverse wordt gegeven door B-1 A-1.

Nou had ik bedacht dat als A en B inverteerbaar zijn, dan is det(A)[ongelijk]0 en det(B)[ongelijk]0, dus det(A)*det(B)[ongelijk]0. Dus AB is inverteerbaar. Is dat een logische redenatie?
Het probleem alles is, dat we volgensmij in college nog niks over determinanten behandeld hebben. Kan ik dit ook op een hele andere simpele manier bewijzen? (ik ben 1e jrs wiskunde studente)

En dan het tweede gedeelte. Ik weet wel dat (AB)-1 is B-1 A-1. Maar geen idee hoe ik bewijs dat dit zo is? Heeft dit met de eenheidsmatrix In te maken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 oktober 2009 - 13:42

Stel dat de inverse gegeven wordt door matrix C, dan geldt er:

LaTeX

Veranderd door dirkwb, 21 oktober 2009 - 13:44

Quitters never win and winners never quit.

Servus

Servus

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2009 - 20:02

Haha, jij studeert zeker ook in utrecht

Veranderd door Servus, 21 oktober 2009 - 20:02

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4172 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 oktober 2009 - 20:34

Haha, jij studeert zeker ook in utrecht

Is het huiswerk daar?

Veranderd door dirkwb, 21 oktober 2009 - 20:35

Servus

Servus

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2009 - 20:48