[biologie] Hemolyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[biologie] Hemolyse

Hoi,

Kan iemand mij helpen met deze vraag?

Als je bloed 'verdunt' met gedestilleerd water, barsten de rode bloedcellen open (hemolyse) Verklaar.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [biologie] Hemolyse

Dit heeft met osmose te maken. Zie wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Osmose

Verzoek: deze huiswerkvragen mag je in het vervolg in het forum 'Huiswerk en practica' plaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] Hemolyse

Door osmose gaat er water van een oplossing met een lage osmolaliteit naar een oplossing met een hoge osmolaliteit.

Als je een sterk hypotone oplossing in het bloed spuit (gedestilleerd water) verplaatst dit water zich naar de cellen (rode bloedcellen) omdat intracellulair de osmolaliteit hoger ligt. Omdat dierlijke cellen geen celwand hebben zijn ze erg gevoelig voor plotselinge veranderingen in intracellulaire volume en gaan ze kapot. Als dit bij rode bloedcellen gebeurt spreek je van hemolyse (hemo = bloed, -lyse = uit elkaar vallen).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] Hemolyse

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: [biologie] Hemolyse

Als je bloed wilt oplossen kun je dat beter doen in 0,9 M fysiologisch zout

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [biologie] Hemolyse

Als je bloed wilt oplossen kun je dat beter doen in 0,9 M fysiologisch zout


Dat is de vraag toch helemaal niet? Fysiologisch zout is trouwens 0.9% NaCl, dat is iets anders dan 0.9 M(olair).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: [biologie] Hemolyse

nee klopt, het is de vraag ook niet maar aangezien de vraag al beantwoord was denk ik ik geef extra informatie. misschien heeft hij/zij die wel nodig. En inderdaad ik bedoelde 0,9% niet M

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [biologie] Hemolyse

Cappuccino, je bijdrage om de boel een beetje uitgebreider neer te zetten wordt gewaardeerd en ik wil van de gelegenheid gebruik maken je te verzoeken in het vervolg wat duidelijker te zijn als je zoiets post. Als iemand niet zo bekend is met de materie, zoals de topic starter, kan dit erg verwarrend zijn.

Je spreekt bijvoorbeeld van oplossen waar verdunnen misschien gepaster was geweest en geeft geen context bij je bijdrage.

Gelieve daar in het vervolg een beetje op te letten.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer