Springen naar inhoud

[natuurkunde] arbeid in radiaal veld

• Log in om te kunnen reageren

xMetric

xMetric

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 oktober 2009 - 15:58

(Natuurkunde moet Fysica zijn in topic-titel)

Hallo,
Onze leerkracht fysica had deze oefening opgegeven omdat niemand oplette in de klas. Helaas hebben we nog geen oefeningen in deze stijl gehad, en dus weet ik niet hoe je hier aan moet beginnen. Als iemand me op het goede pad zou kunnen leiden..

Bewijs dat de arbeid die de veldkracht levert, als een testlading in het radiaal veld van de figuur van a naar b gaat, dezelfde is als men de baan a-c-b of de baan a-d-b volgt.

Figuur:Geplaatste afbeelding

Veranderd door xMetric, 21 oktober 2009 - 16:01

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 oktober 2009 - 20:10

al eens van conservatieve krachten gehoord?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

xMetric

xMetric

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2009 - 14:44

Nope, nog niet gezien.

Saraaahx

Saraaahx

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 oktober 2009 - 19:04

(Natuurkunde moet Fysica zijn in topic-titel)

Hallo,
Onze leerkracht fysica had deze oefening opgegeven omdat niemand oplette in de klas. Helaas hebben we nog geen oefeningen in deze stijl gehad, en dus weet ik niet hoe je hier aan moet beginnen. Als iemand me op het goede pad zou kunnen leiden..

Bewijs dat de arbeid die de veldkracht levert, als een testlading in het radiaal veld van de figuur van a naar b gaat, dezelfde is als men de baan a-c-b of de baan a-d-b volgt.

Figuur:Geplaatste afbeelding

je weet dat je voor alle punten op de banen geen arbeid moet verrichten (= 0J)
dus weet je dt:
Wac +Wcb = Wad+Wdb
met Wcb=0J (want c en b zijn even ver verwijderd van het centrum: de straal (de baan is een cirkel als je die verder trekt met je passer)) en dus is ook Wad= 0J W=F.(r1-r2) = F.0=0

Q'.(Va-Vc)+0 = Q'.(Vd-Vb)+0
Vc=Vb (potentiaal op de cirkel en binnenin de cirkel is constant)
Va=Vd (")
(we vullen Vd en Vb in met het geen dat we gevonden hebben)
!
Q'.(Va-Vc) = Q'.(Va-Vc)
dit is een mogelijkheid om het te bewijzen. Er bestaan er velen zei mijn leerkracht fysica.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 oktober 2009 - 19:27

bij het berekenen van arbeid is alleen de verplaatsing in de richting van de kracht van belang om een arbeid (=energieverandering) te berekenen. Iemand die zijdelings tegen een voorwaarts rijdende auto duwt verricht gťťn arbeid.

Een verplaatsing haaks op de veldlijnen betekent een verplaatsing haaks op de kracht. En dus geen arbeid.

xmetric.png

om de verrichte arbeid te berekenen bij een verplaatsing van A naar B is dus alleen het afstandsverschil AC - BC van belang, en de gemiddelde kracht indien je in rechte lijn over die afstand van A naar B' zou gaan
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures