Springen naar inhoud

Olie: welke koolwaterstoffen?

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 13 juli 2005 - 21:50

Welke koolwaterstof komt het meest voor in Benzine?

En welke in olie?

En welke in kerosine?

Ik weet dat het een mengsel is, maar er zou wel een stof zijn die het vaakst voorkomt, toch?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 juli 2005 - 22:00

Daar is geen zinnig woord over te zeggen, omdat het mengsel niet altijd dezelfde samenstelling heeft.

Om te beginnen met de aardolie: er zijn relatief zware soorten en lichte, dus is de meest voorkomende koolwaterstof afhankelijk van de bron. Ook dan kan het nog wel per vat verschillen, omdat de meest voorkomende koolwaterstof misschien maar 0,5% van de aardolie uitmaakt.

Voor benzine geldt iets soortgelijks, al zitten hier minder soorten koolwaterstoffen in dan in aardolie. Kerosie idem.
β-Damascenon en maneschijn

• Gast

Geplaatst op 13 juli 2005 - 22:03

Ik ben bezig met het schrijven van een artikel en ik zou graag een (of meerdere) formules hebben dat representatief is voor olie.

Welke koolwaterstof heeft bijvoorbeeld het minst aantal waterstofatomen en welke koolwaterstof heeft het meest aantal waterstofatomen?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8248 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 juli 2005 - 23:00

CH4 is de koolwaterstof genaamd methaan. Deze heeft de minste Koolstof atomen. Het is zinniger het te hebben over de Koolstofatomen (in de ruggegraat van het molecuul) aangezien er verschillende varianten in de koolwaterstoffen zijn. alkaan, alkeen, alkadiŽen, alchohol, etc. etc.

Het grootste koolwaterstof is moeilijk te noemen. aangezien er in theorie oneindig lang door kan worden gegaan met de koolstofketen is hier geen duidelijk eind aan.

Bij benzine heeft men het voornamelijk over het octaan gehalte. Octaan (C8H18) komt dan ook het meeste voor. Voor kerosine weet ik dit niet. Wat in ieder geval zeker is, is dat dit een lichtere brandstof betrefd. Deze zal dus tussen ethaan en octaan in zitten. Welke koolwaterstof dit precies is weet ik niet.

Bij olie heeft men het in het algemeen over alkanen (hoewel andere mogelijk zijn is dit toch de meest simpele) De algemene formule voor een alkaan is CnH2n+2
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures