Spiegelverwarming

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 206

Spiegelverwarming

Nu heb ik in mijn badkamer een spiegel geplaatst met daarachter zelfklevende anti-condens stroken, die normaal op achterruiten van auto's worden geplakt. Ik heb twee van die sets gebruikt en parallel verbonden.

Wat voor trafo moet ik gebruiken om dit met het lichtnet aan te sluiten?
Wat niet kan bestaat niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Spiegelverwarming

Iets wat op de achteruit van een auto normaal zit werkt op 12 Volt, dus daar moet je hoe dan ook een trafo van 230AC naar 12DC voor hebben. Als je het parallel geschakeld hebt dat wordt het amperage verdeeld, dus dan wordt misschien je trafo warmer, maar ik denk dat het erg weinig stroom zal vreten. Dus gewoon een huis tuin en keuken trafo voor 12 volt zou ik zeggen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Spiegelverwarming

Iets wat op de achteruit van een auto normaal zit werkt op 12 Volt, dus daar moet je hoe dan ook een trafo van 230AC naar 12DC voor hebben. Als je het parallel geschakeld hebt dat wordt het amperage verdeeld, dus dan wordt misschien je trafo warmer, maar ik denk dat het erg weinig stroom zal vreten. Dus gewoon een huis tuin en keuken trafo voor 12 volt zou ik zeggen.


Hier kan ik mij ook wel in vinden. Daar dit een gewonen recht toe recht aan ohmse belasting is mag het ook een 12Vac voeding zijn: een trafo dus.

"Weinig stroom vreten" doet een achterruitverwarming echter beslist niet. Een middenklassertje kan tot 6% meer brandstrof gaan gebruiken als de achterruitverwarming aanstaat. Helaas weet ik het vermogen niet maar ik zou toch minimaal voor een 250VA trafo en een goed zekering aan de secundaire kant zorgen.

Berichten: 206

Re: Spiegelverwarming

Het werkt! Ik heb een joekel van een ringkerntrafo aangesloten met een 4 ampere zekering. Tot mijn genoegen zie ik het condens verdwijnen als sneeuw voor de zon!
Wat niet kan bestaat niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Spiegelverwarming

Het werkt! Ik heb een joekel van een ringkerntrafo aangesloten met een 4 ampere zekering. Tot mijn genoegen zie ik het condens verdwijnen als sneeuw voor de zon!


Overigens wel een super idee. De "officiele" spiegelverwarmingen zijn nogal aan de prijs, zo'n plakding is een stuk goedkoper.

Reageer