Springen naar inhoud

[scheikunde] redoxreactie

• Log in om te kunnen reageren

casper11

casper11

• >100 berichten
  • 188 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2009 - 12:30

Hallo,

Ik kwam vandaag bij het leren het volgende probleem tegen, wanneer je een natriumnitraat oplossing elektrolyseerd met zinkelektrode lijkt mij het logisch dat het nitraat als oxidator functioneerd. volgens de reactie: NO3- + H2O(l) + 2e- geeft NO2- + 2 OH-.

Het tegendeel is echter waar. H20 is hier volgens mijn antwoordenboekje de beste oxidator. Is dit soms weer zo'n vreemde uitzondering dat NO3- niet reageert?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JohnB

JohnB

• >250 berichten
  • 711 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 oktober 2009 - 12:41

volgens de reactie: NO3- + H2O(l) + 2e- geeft NO2- + 2 OH-.

Als het een spontane redoxreactie was ja. Maar aangezien je het hier over een elektrode hebt denk ik dat je er een spanningsbron op aansluit en dan verloopt de bovenstaande redoxreactie dus niet.

Bij niet-spontane redoxprocessen staat de oxidator onder de reductor. En verlopen processen waarbij de oxidator boven de reductor staat niet. Bij wťl spontane redoxreacties is dat andersom.

H20 is hier volgens mijn antwoordenboekje de beste oxidator.

H twintig? :eusa_whistle:

PS wees een beetje consequent met je coŽfficiŽnten, je hebt nu sommige wel en sommige niet als subscript.

casper11

casper11

• >100 berichten
  • 188 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2009 - 17:52

hmm, oke dat klinkt logisch. dus in wezen is elektrolyse precies het omgekeerde van een gewone redox reactie, waarbij de oxidator boven de reductor moet staan. Kijk das nou toch weer handig om te weten. Bedankt John

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures