Berekenen vermogen stromend water

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Berekenen vermogen stromend water

Goedemiddag mensen,

Voordat ik begin met mijn verhaal zal ik me eerst even voorstellen, aangezien ik nieuw ben op dit forum. Mijn naam is Henry en ik ben 2e jaars student Civiele Techniek te Windesheim Zwolle.

Onze projectopdracht voor dit halfjaar is het opstellen voor een waterbalans van het natte hart voor 2010 en 2060, waarbij voor 2060 een relatieve zeespiegelstijging van 25 cm wordt verwacht. Ook voldoen de afsluitdijk en de daarin aanwezige kunstwerken niet meer en moeten gerenoveerd worden. Hiervoor moeten wij oplossingen verzinnen en creativiteit wordt beloond.

Nu wil ik graag de energie berekenen die het stromende water bij de sluizen op kan leveren. Maar de vloeistofmechanica die wij op dit moment in de colleges krijgen is nog niet toereikend voor de berekeningen. Daarom zoek ik mijn heil in dit forum, misschien dat hier iemand is die mij kan helpen.

Ik ga uit van de sluizen zoals ze er nu zijn, dus in totaal 300 meter spuisluis. De totale doorstroomoppervlakte is 1200 m2. Per seconde gaat er maximaal 5000 kuub door de sluizen (we moeten rekenen met extremen, gemiddeld ligt dit veel lager uiteraard). Het laagste peil wat de waddenzee ongeveer bereikt is 1,05 meter onder NAP, het IJsselmeerpeil ligt op -20 NAP (zomer) en -40 NAP (winter).

Kan iemand mij helpen met dit vraagstuk? Alles is welkom.

Groeten,

Henry

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Berekenen vermogen stromend water

Dit onderwerp past beter in het forum Praktische en overige technische wetenschappen en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Berekenen vermogen stromend water

het IJsselmeerpeil ligt op -20 NAP (zomer) en -40 NAP (winter).
Ik weet niet wat dit betekent.

Als 5000 m3/s water een afstand van 1 meter (= 9810 N/m2 statische hoogte) omlaag stroomt dan kan dit maximaal 5000 m3/s * 9810 N/m2 = 49 miljoen Nm/s = 49 MW opwekken als het rendement van de turbine 100 % zou zijn.

In werkelijkheid zal het iets van 40 MWe zijn.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: Berekenen vermogen stromend water

Goedemiddag Fred,

In de zomer wordt een peil van 20 cm onder NAP gehanteerd. In de winter ligt dit peil 20 cm lager, op 40 cm onder NAP. Dit is een buffer om het smeltwater in de lente weer op te kunnen vangen. De laagste stand die de Waddenzee bereikt is 1,05 meter onder NAP, dus in de zomer is er een vrij verval van 85 cm en in de winter 65 cm. Nu is die 1,05 meter onder NAP de laagste waterstand in de Waddenzee, maar onderdeel van de opdracht is te rekenen met extremen. Is het u nu duidelijk?

Groeten,

Henry

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Berekenen vermogen stromend water

-20 betekent dus -20 cm. Begrepen.

Een hoogteverschil van 85 cm bij 5000 m3/s kan dus 34 MWe opwekken, bij een rendement van 80 % voor turbine+generator.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer