Springen naar inhoud

Piramiden

• Log in om te kunnen reageren

davidbons

davidbons

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2009 - 14:12

kan iemand mij vertellen wat voor fundering de piramiden hadden? En waarop deze gefundeerd waren enzo...
Ik kan deze info niet echt vinden op internet....

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 oktober 2009 - 14:42

Ik kan deze info niet echt vinden op internet....

Dan vraag ik me af hoe goed je gezocht hebt.
Wat ik in een paar minuten vond: aanvankelijk werden de piramiden gewoon op het zand gebouwd, maar na een paar instortingen kwam men tot het inzicht dat er iets stevigers nodig was.
Dus voor latere piramiden hebben ze de zandlaag afgegraven tot op de granieten ondergrond.

davidbons

davidbons

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2009 - 14:56

ik zat me dus een nieuwe manier van piramide bouw voor te stellen.

Is het mogelijk dat er eerst een zandheuvel geplaatst werd, zeg maar een interne mal, waarover de piramide gebouwd werd. Als dit laag voor laag gebeurde, dus eerst een laag stenen, dan opgevuld met een laag zand, dan weer een laag stenen enz.. Dan zou je wel een stevige basis krijgen zolang de piramide nog niet af is. Natuurlijk waren er bouwtekeningen, dus alles moet op deze manier opgebouwd kunnen worden. Als de piramide dan af is zit ie vol met zand. Op een stevige ondergrond zou het dan mogelijk kunnen zijn om er een kanaal naar toe te graven, die het zand eruit spoelt. Dan hou je de lege 'huls' over. De restjes opruimen en klaar? Dit is best wel arbeids intensief, maar genoeg zand sowieso, en genoeg water uit de nijl....

Nu zitten er hier een hoop fouten in, maar het principe van de interne zandmal zou kunnen werken.... toch?

waanzin

waanzin

• >250 berichten
  • 300 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2009 - 19:13

ik zat me dus een nieuwe manier van piramide bouw voor te stellen.

Is het mogelijk dat er eerst een zandheuvel geplaatst werd, zeg maar een interne mal, waarover de piramide gebouwd werd. Als dit laag voor laag gebeurde, dus eerst een laag stenen, dan opgevuld met een laag zand, dan weer een laag stenen enz.. Dan zou je wel een stevige basis krijgen zolang de piramide nog niet af is. Natuurlijk waren er bouwtekeningen, dus alles moet op deze manier opgebouwd kunnen worden. Als de piramide dan af is zit ie vol met zand. Op een stevige ondergrond zou het dan mogelijk kunnen zijn om er een kanaal naar toe te graven, die het zand eruit spoelt. Dan hou je de lege 'huls' over. De restjes opruimen en klaar? Dit is best wel arbeids intensief, maar genoeg zand sowieso, en genoeg water uit de nijl....

Nu zitten er hier een hoop fouten in, maar het principe van de interne zandmal zou kunnen werken.... toch?

dit soort technieken werd in vroeger tijden gebruikt om koepels te bouwen voor de zelf draagende koepel (die dit ook al deed tijdens de bouw google eens: dom Florence) heruitgevonden werdt. Voor een kleine piramide zouw het mogelijk zijn maar voor groote piramides lukt dit niet toch zeker niet met de zandsteen die ze toen gebruikte het gewicht zou veel te groot kracht uit oefen.

Veranderd door waanzin, 22 oktober 2009 - 19:14

davidbons

davidbons

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 oktober 2009 - 22:55

kan je ergens een 3d blauwdruk ofzo krijgen van een veelvoorkomende piramide?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 oktober 2009 - 11:31

Ik zou je toch willen aanraden om eens serieus te gaan googelen. Anders zit ik alleen maar over te typen wat ik heb gevonden.
Er is werkelijk een overvloed aan informatie te vinden.
Handige trefwoorden: piramide, fundering, gizeh, cheops, egypte. Kan je allemaal zelf verzinnen.

leergierig

leergierig

• >25 berichten
  • 82 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 januari 2010 - 18:50

Als je met je zand methode wilt werken dan krijg je natuurlijk een piramide achtige structuur maar totaal niet dezelfde piramide als die van gizeh. Omdat er bij gizeh tunnels binnen de piramide waren, deze tunnels zou je niet kunnen bouwen met zand als inhoud van je piramide. Ook zou bij een structuur zo groot als gizeh de druk zeer groot zijn op de basis van de piramide en zou de basis weg geduwt worden.
"Nothing is what you think it is"

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures