Cr(vi) detectie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Cr(vi) detectie

Hallo,

Bij mijn stagebedrijf maken ze o.a. blik waarbij Cr(VI) vrij komt tijdens de productie. Zij geloven dat die Cr(VI) zich gaat hechten aan het oppervlakte van het blik en bepaalde delen van de installatie.

Als stage-opdracht moet ik een indicatortest ontwikkelen voor de detectie van Cr(VI) OP oppervlakten. De concentratie is niet belangrijk, moet alleen kunnen aantonen of er wel/geen Cr(VI) aanwezig is.

Voor de test gebruik ik 1,5-diphenylcarbazide (opgelost in aceton) als indicator. DPC i.c.m. Cr(VI) reageert tot Cr(III) en 1,5-diphenylcarbazone die samen een paarskleurig complex vormen.

De indicatortest heb ik uitgevoerd op het opp van o.a. blik. Een gedeelte heb k alleen schoongemaakt met ethanol, en op een ander gedeelte heb ik ook een Cr(VI) oplossing (tot 0,1 mg/L) op laten opdrogen. Bij iedere meting kleurt alleen het gedeelte waar ik de oplossing op heb laten opdrogen zeer licht paars.

Door mijn onderzoek kom ik op de volgende vragen:

- Hecht Cr(VI) zich uberhaupt aan het oppervlakte van blik, staal etc?

- Zo ja, bij welke concentratie is het gevaarlijk om het oppervlak met blote handen aan te raken?

(ik kan alleen gevaarlijke concentraties in bv de lucht vinden)

- Reduceert Cr(VI) uit zichzelf langzaam naar Cr(III)?

(literatuur zegt dan Cr monsters snel geanalyseerd moeten worden om verlies te vermijden. wat het verlies veroorzaakt word niet vermeld)

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Alvast bedankt!

Groeten, Ash

Reageer