Plaattektoniek

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 18

Plaattektoniek

Hallo!

Ik ben bezig met het doorwerken van een dictaat van Ecologie en ik heb over de plaattektoniek het volgende begrepen:

Het uiteendrijven van landmassa en het gelijktijdig doorwerken van evolutionaire processen heeft tot gevolg gehad dat groepen organismen in diverse delen van de wereld verwantschap met elkaar vertonen. Door te kijken in welk gebied soorten veel verwantschappen met elkaar vertonen kunnen we de wereld indelen in florarijken en zoografische regios.

In dit dictaat werd ook vermeld dat de continenten nauwer met de zoografische regios overeenkomen dan met de florarijken. Hiervoor wordt het feit dat de zoogdieren pas later ontstonden dan de flora als reden gegeven.

Het is me nu niet duidelijk waarom dit precies zo is, kan iemand me hier verder mee helpen?

Groeten,

Thomas

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Plaattektoniek

Het ontstaan van zoogdieren is een dusdanig recente gebeurtenis, waardoor de wereld er toentertijd meer zoals de onze uitzag dan tijdens het ontstaan van planten. Hierdoor had de gemeenschappelijke voorouder van zoogdier x en y minder de kans gehad om zich te verspreiden over verschillende continenten (een oceaan steekt nogal lastig over) dan dat dit voor de gemeenschappelijke voorouder van plant x en y geld (ten de aarde bij wijze van spreke er nog meer als pangea uit zag. Het is eigenlijk vrij simpel, snap je het?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 18

Re: Plaattektoniek

Ah zo ja.. ik denk dat ik inderdaad een beetje ver aan het zoeken was.. Bedankt :eusa_whistle:

Reageer