[bouwkunde] eigengewicht st pieter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[bouwkunde] eigengewicht st pieter

Hallo,

Ik heb nog 2 maand om mijn rapport over de constructie van de sint pieter basiliek af te werken. Maar ik heb nogal wat problemen met het eigengewicht, ik vind hier namelijk niets van terug. Geen info in de bibliotheek van de universiteit van gent, niets in de openbare bibliotheken in mijn buurt en ik vind ook niet direct iets op het internet (althans niet in het frans, engels of nederlands).

Wat ik dus eigenlijk nodig heb is de (geschatte) totale masse van de sint pieter basiliek in Rome (Vaticaan), zodat ik het gewicht kan berekenen ne verder kan met mijn reactiekrachten en inwendige krachten.

Iemand die hier een idee van heeft?

Mvg,

Niels

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: [bouwkunde] eigengewicht st pieter

Ik vrees dat dit moeilijk te vinden zal zijn. Kan je geen aanname van volume natuursteen maken en een aanvaardbare dichtheid nemen?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.502

Re: [bouwkunde] eigengewicht st pieter

Hierbij wat gegevens uit mijn studieboek van H.Sutherland/Geschiedenis der Bouwkunst 1946.:

Wat gewicht betreft lijkt me zo,n 10% van de hoogte aan materiaal voor de hoofdbouw en zo'n 5 % voor de rest wel iets in de richting,maar ik sla maar een slag!
Bijlagen
StPieter_Rome_3_omschr.jpg
StPieter_Rome_3_omschr.jpg (270.76 KiB) 214 keer bekeken
StPieter_Rome_2_omschr.jpg
StPieter_Rome_2_omschr.jpg (484.2 KiB) 217 keer bekeken
StPieter_Rome_1.jpg
StPieter_Rome_1.jpg (434.85 KiB) 221 keer bekeken

Berichten: 13

Re: [bouwkunde] eigengewicht st pieter

Oktagon,

Bedankt voor je antwoord. Ik ga op basis van de afmetingen een schatting van het gewicht maken dan. En ik zal deze dan posten als ik klaar ben. Misschien kan het nog van pas komen voor andere mensen.

Maar wat bedoel je juist met die 10 en 5%? Ik denk dat je bedoelt: hoeveelheid materiaal voor hoofdbouw = 10% van het totale volume en 5% = hoeveelheid ander materiaal.

Groeten

Berichten: 4.502

Re: [bouwkunde] eigengewicht st pieter

Ik bedoel het volgende:

Een modern flatgebouw met een hoogte van 15 m en grondopp. van 100 m2(met woningen )heeft per m2 grondoppervlak al een gewicht aan beton en baksteen van ca. 3 m3 = 20% van de hoogte.

En aan palen heb je voor dat gewicht al nodig ca.10000 cm2 aan doorsnede in beton.

Bij een gebouw van 6 meter hoogte uit de Renaissance taxeer ik dan per m2 grondopp.10% van de hoogte ofwel 0,60 m3 aan natuursteen met als getax. gewicht ( voor zandsteen) 2200 kg/m3.

Bij een kerk van dus 60 meter hoog met dikke wanden,kolommen,stenen daken en vloeren met crypten komt dat op 6m3,dus zo'n 13 ton per m2vloer ofwel 1,3 kg /cm2.

Ik verwaarloos de kleine hoeveelheid hout tov de steenachtige materialen.

Reageer