Springen naar inhoud

Spieren zichtbaar op doorsnede bekken en heup

• Log in om te kunnen reageren

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 oktober 2009 - 17:44

Ik heb hieronder opnieuw enkele doorsnedes van de bekken- en heupregio, waarop ik graag de volgende spieren had aangeduid:
  • gluteus maximus
  • vastus lateralis
  • musculus gracilis
doorsnede_bekken_en_heup.png

In het rood heb ik de tuber ischiadicum (1) en de femur (2) aangeduid, maar ik heb wat moeite om me te oriŽnteren. Ik "zie" niet precies van waaruit de opnames gemaakt zijn en wat anterieur, posterieur, mediaal en lateraal is. Kan iemand me op het juiste spoor zetten?

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 oktober 2009 - 18:29

Ik heb hieronder opnieuw enkele doorsnedes van de bekken- en heupregio, waarop ik graag de volgende spieren had aangeduid:

• gluteus maximus
  • vastus lateralis
  • musculus gracilis
doorsnede_bekken_en_heup.png

In het rood heb ik de tuber ischiadicum (1) en de femur (2) aangeduid, maar ik heb wat moeite om me te oriŽnteren. Ik "zie" niet precies van waaruit de opnames gemaakt zijn en wat anterieur, posterieur, mediaal en lateraal is. Kan iemand me op het juiste spoor zetten?

Het is een transversale doorsnede van de linker heup, dus rechts is lateraal, links is mediaal, boven is anterior en onder is posterior. Zoals bijna op elke foto is links rechts en rechts links, omdat de foto of anterior-posterior is gemaakt of van caudaal (hier het geval).

Geplaatste afbeelding

1 = gluteus maximus
2= v lateralis

Ik heb zelf ook moeite om de gracilis te vinden op deze opnamen. Niet zeker, maar mijn best guess:

Geplaatste afbeelding
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 oktober 2009 - 13:38

Je bent geweldig (maar dat wist je ongetwijfeld al). Bedankt!

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures