[natuurkunde] systeembord garagedeur en babyfoon

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 213

[natuurkunde] systeembord garagedeur en babyfoon

Hallo, ik heb binnenkort een practicum met het systeembord, maar telkens als ik een opgave voor me zie, weet ik niet waar ik moet beginnen. Ik heb hier bijvoorbeeld de volgende opgave:

5. a De garagedeur Als er lang en hard genoeg getoeterd wordt, opent een elektromotor een garagedeur. Hard genoeg is instelbaar met de comparator (als gebruik van de geluidssensor te veel herrie en onderlinge storing veroorzaakt in het lokaal, moet je de variabele spanning gebruiken ipv de geluidssensor). Lang genoeg is 8 sekonden. als de garagedeur open is, wordt een schakelaar ingedrukt die de elektromotor stopt. Hiervoor moet je een drukschakelaar van het bord gebruiken. De draaiende elektromotor stellen we door d.m.v een brandende led.

- Ik snap dat je dit moet gebruiken:

invoer: drukschakelaar, variabele spanning

uitvoer: led

maar hoe weet je nou wat je voor de rest moet gebruiken. En kan iemand mij misschien uitleggen wat elk ding doet, zoals de comparator, EN-poort, OF-poort, AD-omzetter en waarvoor ze worden gebruikt.

b. De babyfoon. Als de baby wakker wordt en begint te huilen (hard genoeg) moet er in de huiskamer even een zoemer gaan werken. Maar alleen als de baby langer dan 4 seconden huilt. De babyfoon moet vanuit de huiskamer aan- en uitgeschakeld kunnen worden.

Kan iemand mij deze ook uitleggen, Ik denk dat je een AD-omzetter moet gebruiken, en een drukschakelaar , maar wat nog meer

alsjeblieft HELP

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [natuurkunde] systeembord garagedeur en babyfoon

Dag lisette--, Welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]

Berichten: 213

Re: [natuurkunde] systeembord garagedeur en babyfoon

ik denk dat ik eruit ben moet het toevallig zo, bij de babyfoon

ik kan de bijlage niet toevoegen --> te groot maarja ik probeer het uit te leggen

van de pulsgenerator (ingesteld op 1 Hz) --> naar de pulsenteller (Tel pulsen)

drukschakelaar 1 --> naar de geheugencel (set)

drukschakelaar 2 --> naar de geheugencel (reset)

uitgang van de geheugencel --> pulsenteller (tel aan/uit)

Bij de pulsenteller ga je dan van 4 (kiezen uit 8 4 2 1) naar de zoemer

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] systeembord garagedeur en babyfoon

Dit soort schakelingen heten LOGISCHE schakelingen. Je moet dingen dan ook logisch opbouwen. Uit wat je hierboven zegt kan ik de logica niet opmaken.

zet de eisen op een rijtje, onderscheid hoofd- en bijzaken:

Als de baby wakker wordt en begint te huilen (hard genoeg) moet er in de huiskamer even een zoemer gaan werken.

Maar alleen als de baby langer dan 4 seconden huilt.

De babyfoon moet vanuit de huiskamer aan- en uitgeschakeld kunnen worden.

1) wat gebruik je om een huilende baby om te toveren in een werkende zoemer? (want dat is de kern van de zaak)

2) hoe ga je er vervolgens voor zorgen dat dat alleen gebeurt als de baby hard genoeg huilt

3) hoe ga je er vervolgens voor zorgen dat dat alleen gebeurt als de baby ook langer dan 4 s huilt

4) en hoe schakel je ten slotte heel de boel uit vanuit de huiskamer.

teken steeds je schakeling met de nodige logische poorten en verbindingen. Doe dat op een papier, niet op zo'n standaardbord waar je op den duur uit alle kriskrasdraden geen wijs meer wordt.

Dit kan je dus stapje voor stapje hier laten zien aan de hand van kleine gif-bestandjes van een paar kB per stuk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 213

Re: [natuurkunde] systeembord garagedeur en babyfoon

Dit kan je dus stapje voor stapje hier laten zien aan de hand van kleine gif-bestandjes van een paar kB per stuk.


hoe zet je dat in gif bestand dan, het wil maar niet lukken!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] systeembord garagedeur en babyfoon

gewoon, tekenen, zoiets:

stap 1, heel simpel:
lisette_1.gif
lisette_1.gif (8.55 KiB) 1156 keer bekeken
en wat moet hieraan nu veranderen (en waar) om ervoor te zorgen dat die zoemer pas afgaat als het geluid hard genoeg is?

voeg in deze schets die component(en) in

gebruik een beetje begrijpelijke symbolen, bijvoorbeeld zoals je ze op dit virtuele systeembord ziet staan:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 213

Re: [natuurkunde] systeembord garagedeur en babyfoon

ik kan het niet voor elkaar krijgen, maar zijn er bepaalde regeltjes voor het systeembord

dat er bijvoorbeeld altijd na een lichtsensor of geluidssensor een comparator komt, dat soort regeltjes?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] systeembord garagedeur en babyfoon

Dat zijn geen regeltjes voor dat bord, dat is gewoon logisch. We moeten nu eerst dat signaal van dei baby vergelijken met een in te stellen waarde. Het engelse vergelijken, "compare", zegt het al, we hebben een comparator nodig.

Wat is er trouwens het probleem met
  1. rechts klikken op mijn plaatje hierboven,
  2. kopiëren
  3. Paint openen (of, als je iets beters hebt zoals Paintdotnet, dát)
  4. kiezen voor Bewerken - plakken
  5. en dan erin tekenen
  6. bestand - opslaan als ........ .gif
  7. en dan hier als bijlage invoegen? (zie knopjes onderaan je berichtvenster als je aan het typen bent)
:eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 213

Re: [natuurkunde] systeembord garagedeur en babyfoon

nou omdat ik het zelf in paint had getekend, als gif had opgeslagen maar het niet in kan voegen!!

Berichten: 213

Re: [natuurkunde] systeembord garagedeur en babyfoon

oke ik heb nog een vraagje,

Een nachtlamp moet automatisch aangaan als het donker wordt.

Je moet hier dus een variabele spanning gebruiken (als je geen lichtsensor hebt), je gaat dan naar de comparator (5V), naar de invertor en dan naar de led,

als het donker is is de uitgang van de variabele spanning (lichtsensor) laag, dan is de uitgang van de comparator toch ook laag, en de uitgang van de invertor hoog dus gaat de led aan,

maar is het zo als je geen invertor gebruikt dat de lamp dan overdag aangaat ipv 's nachts

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] systeembord garagedeur en babyfoon

nou omdat ik het zelf in paint had getekend, als gif had opgeslagen maar het niet in kan voegen!!
en waar loopt dat dan mis?

<i>Alles over afbeeldingen plaatsen op dit forum vind je in het helpitem
maar is het zo als je geen invertor gebruikt dat de lamp dan overdag aangaat ipv 's nachts
Ja,
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 213

Re: [natuurkunde] systeembord garagedeur en babyfoon

sorry maar ik ben nogal onhandig met computers, maar je hoeft toch niet persé een tekening te hebben, als je gewoon de stappen zegt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] systeembord garagedeur en babyfoon

Als je het met woorden wil doen zul je je wel héél duidelijk moeten uitdrukken, en de vraag is of iemand zich na 5 stappen nog kan inbeelden wat met wat (en hoe) verbonden zit.

En in deze wereld van elektronische leeromgevingen, digitaal in te leveren werkstukken e.d. is het geen verkeerd idee jezelf te leren een beetje met afbeeldinkjes e.d. om te gaan. Zo ingewikkeld is dat niet, een ouwe sok als ik kan dat ook.

Goed, we gingen dus het signaal van de geluidssensor vergelijken met een in te stellen waarde:
lisette_2.gif
lisette_2.gif (9.72 KiB) 1148 keer bekeken
nu gaat de zoemer pas af als het geluid hard genoeg is.

en dan ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 213

Re: [natuurkunde] systeembord garagedeur en babyfoon

nou ik heb ergens gelezen dat je dan van de comparator naar de invertor moet, maar ik weet eigenlijk niet waarom??

ik wordt nu echt even gek!! ik snap het helemaal niet meer

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] systeembord garagedeur en babyfoon

ik wordt nu echt even gek!! ik snap het helemaal niet meer
Dat komt omdat je niet systematisch en logisch stap voor stap van je eisenpakket afwerkt.

De schakeling heet niet voor niks een LOGISCHE schakeling, het bord niet voor niks een SYSTEEMbord.

Ophouden met je eigen bedenksels,
  1. je eisenpakket voor de schakeling op een rijtje zetten, (deed ik voor in een van mijn eerste berichten)
  2. het hoofdgeraamte opzetten (zie mijn eerste schets),
  3. en dan een voor een je volgende eisen inbouwen (zie mijn tweede schets).
Vraag voor de derde stap is : hoe zorg ik ervoor dat de zoemer pas afgaat als baby langer dan 4 s (hard genoeg) huilt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer