Corioliskracht en/of de Wet van Buys Ballot.

Moderator: physicalattraction

Corioliskracht en/of de Wet van Buys Ballot.

Is de draairichting van de draaikolk in een gootsteen aan de andere kant van de wereld (bv. Brazilie) anders dan hier in Nederland, of is de draairichting onvoorspelbaar, zowel op het noordelijk als op het zuidelijk halfrond door de invloed van de vorm van het gootsteenputje en de aanvangs-draairichting die het water krijgt, als je de stop uit de gootsteen trekt?

En wanneer de draai-richting inderdaad tegenovergesteld is, hoe zit het dan precies op de evenaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Corioliskracht en/of de Wet van Buys Ballot.

De coriolis kracht is wel verantwoordelijk voor de draaing van hoge en lage drukgebieden die in verschillende richting draaien op het noordelijk en zuidelijk halfrond. Maar voor het putje van je waspak zijn deze krachten te klein.

Wat wel weer het geval is is dat een rivier aan de ene kant meer slijt dan aan de andere kant door de corioliskracht. Mortiergranaten zijn ook onderhevig aan deze kracht. Op de evenaar is deze kracht niet aanwezig.

ps. Corioliskracht treed op als er een massa beweegt op/over een draaiend vlak.

Definitie Corioliskracht: Fcor = 2v' x w

v' is snelheid ten opzichte van het draaiend vlak

w (eigenlijk omega) = hoeksnelheid van ( in dit geval ) de aarde

x = vectorproduct dus sinus van de hoek die de 2 vectoren maken.

Nu blijkt er ook nog een verticale component te bestaan van de corioliskracht. Maar deze is zeer gering. Als een vliegtuig een snelheid heeft van 1.2 mach dan is deze component slechts ca 0.006 g.

Re: Corioliskracht en/of de Wet van Buys Ballot.

Deze corioliskracht, verschilt deze op het noordelijk en het zuidelijk halfrond?

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Corioliskracht en/of de Wet van Buys Ballot.

Ja, zeker. Ze staan in tegengestelde richting. Daarom draait een draaikolk ook de andere kant op, op het zuidelijk halfrond. Aan de draaiing van de worken om een lage druk gebied is dit inderdaad het beste te zien.

Re: Corioliskracht en/of de Wet van Buys Ballot.

maar wat is hiertoe de reden?

Re: Corioliskracht en/of de Wet van Buys Ballot.

maar wat is hiertoe de reden?
hier staat het uitgelegd met grafische ondersteuning:

http://ww2010.atmos.uiuc.edu/(Gh)/guides/m...tr/fw/crls.rxml

Re: Corioliskracht en/of de Wet van Buys Ballot.

of

www.phys.uu.nl/~nick

dan naar calsses/mechanica/en dat ding downloaden.

Bij circa het 4e hoofdstuk worden niet initieelstelsels behandeld. Daar kan de corroliskracht uit worden afgeleid

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Corioliskracht en/of de Wet van Buys Ballot.

Definitie Corioliskracht: Fcor = 2v' x w
Hier mist een massa eenheid:

F(cor) = 2mv x w

of

a(cor) = 2v x w
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: Corioliskracht en/of de Wet van Buys Ballot.

Even tussen door:

Ik ben tijdens meteorologielessen bekend gemaakt met de coriolis krachten. Maar reeds toen vond ik het eigenlijk vreemd dat het corioliskracht genoemd wordt.

Op het filmpje is naar mijn idee ook duidelijk te zien dat de bal zich in een rechte lijn beweegt, er zijn dus geen krachten aan onderhevig. Het lijkt alleen zo omdat de waarnemer zich verplaats.

Zou het corioliseffect daarom niet een betere benaming zijn?

Re: Corioliskracht en/of de Wet van Buys Ballot.

Fysisch-mathematisch beschouwd is iedere kracht stelsel gebonden. Bepaalde stelsels genieten de voorkeur omdat we die als vanzelfsprekend beschouwen. Het is vrij makkelijk om te vergeten dat we op aarde volop in beweging zijn, ook als we lui onderuit op een stoel zitten.

Corioliseffect kun je inderdaad als een beter woord beschouwen dan corioliskracht. De categorie waar-ie in thuis hoort is de categorie van de schijnkrachten. M.a.w. het lijkt net alsof er een kracht wordt uitgeoefend.

Een veel bekender familielid is de centrifugaal- of middelpuntvliedende kracht bij een cirkelbeweging die je met de auto uit de bocht doet vliegen. Ook dat is geen kracht, maar simpel een gevolg van de traagheid(swet), massa wil gewoon rechtdoor als je er geen kracht op uitoefent. Het is het gebrek aan een kracht die je in de bocht houdt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Corioliskracht en/of de Wet van Buys Ballot.

Tinustechniek schreef:Even tussen door:

Ik ben tijdens meteorologielessen bekend gemaakt met de coriolis krachten. Maar reeds toen vond ik het eigenlijk vreemd dat het corioliskracht genoemd wordt.

Op het filmpje is naar mijn idee ook duidelijk te zien dat de bal zich in een rechte lijn beweegt, er zijn dus geen krachten aan onderhevig. Het lijkt alleen zo omdat de waarnemer zich verplaats.

Zou het corioliseffect daarom niet een betere benaming zijn?


Daarom is het ook een virtuele kracht
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 510

Re: Corioliskracht en/of de Wet van Buys Ballot.

Een draaikolk draait op het zuidenlijk halfrond een andere kant op dan op het noordelijk halfrond, dit is te verklaren door de corioliskracht. Ik neem aan dat dit ook bij orkanen het geval is. Maar wat gebeurd er dan als een orkaan, van het noordelijk naar het zuidelijk halfrond gaat? Veranderd dan de draairichting van de orkaan?

Re: Corioliskracht en/of de Wet van Buys Ballot.

Ik ben bezig met een profielwerkstuk over orkanen maar het is toch zo dat orkanen niet bestaan op de evenaar? Orkanen ontstaan toch pas vanaf een aantal graden NB of ZB? Maar dan kan een orkaan zich dus ook niet verplaatsen van het noordelijk naar het zuiderlijke halfrond verplaatsten toch? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Corioliskracht en/of de Wet van Buys Ballot.

Ik ben bezig met een profielwerkstuk over orkanen maar het is toch zo dat orkanen niet bestaan op de evenaar? Orkanen ontstaan toch pas vanaf een aantal graden NB of ZB? Maar dan kan een orkaan zich dus ook niet verplaatsen van het noordelijk naar het zuiderlijke halfrond verplaatsten toch?   :shock:


Niet dat ik heel veel weet van orkanen, maar je hebt waarschijnlijk wel gelijk. Vlak bij de evenaar is de corioliskracht niet sterk genoeg om de orkaan te laten roteren, dus is er in feite geen orkaan. Ik kan mij ook niet herinneren dat er ooit een orkaan van het noordelijk halfrond naar het zuidelijk halfrond is gesprongen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Corioliskracht en/of de Wet van Buys Ballot.

Niet dat ik heel veel weet van orkanen, maar je hebt waarschijnlijk wel gelijk. Vlak bij de evenaar is de corioliskracht niet sterk genoeg om de orkaan te laten roteren, dus is er in feite geen orkaan. Ik kan mij ook niet herinneren dat er ooit een orkaan van het noordelijk halfrond naar het zuidelijk halfrond is gesprongen.


:shock: ik hou ervan dat ik gelijk krijg van mensen :?: ... maar zowiezo.. als de corioliskracht op het noordelijk halfrond een andere kant op zou draaien dan op het zuidelijk halfrond dan zou de orkaan zowiezo zijn energie aan draaikracht verliezen? de energie word uit de combinatie water en draaikracht gehaald... de orkaan zou dan eerst ernsitg afzwakken en dan dus geen orkaan meer heten ;) maar een tropische depressie ofzo..

Reageer