[chemie] redoxreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

[chemie] redoxreacties

Kan iemand me alstublieft een voorbeeldje geven bij volgende uitspraak/uitleggen wat hij betekent:

"In oxidatiehalfreacties waar een reductor moet geoxideerd worden tot een oxidator waarin het centraal element omringd is door een hoger aantal O-atomen dan de uitgangsreductor, dient de oxidatie aangedreven te worden door de inbreng van OH- -ionen.

Erg bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [chemie] redoxreacties

"In oxidatiehalfreacties waar een reductor moet geoxideerd worden tot een oxidator
In redoxreacties heb je te maken met een oxidator en een reductor. De oxidator neemt elektronen op en de reductor staat elektronen af.

In het proces van oxidatie wordt een reductor omgezet in een oxidator. Dit kun je zien als een redoxkoppel (net als bij geconjugeerde zuur/base paren).

In het proces van reductie wordt een oxidator omgezet in een reductor.

Dit is (vooral in het begin) een verwarrende terminologie, maar je zult er wel aan wennen.
waarin het centraal element omringd is door een hoger aantal O-atomen dan de uitgangsreductor, dient de oxidatie aangedreven te worden door de inbreng van OH- -ionen.
Dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Er zijn meer redoxreacties waarin O-atomen niet betrokken zijn dan reacties waarin het O-atoom reduceert.

Ik denk dat je leraar toe wil naar het zelf opstellen en balanceren van redox halfreacties. Hiervoor heb je een aantal trucjes:
  • Als je O2 nodig hebt in je halfreactie voeg je H2O toe
  • Als je H nodig hebt voeg je H+ toe
Kijk dit filmpje anders eens

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [chemie] redoxreacties

JohnB schreef:In redoxreacties heb je te maken met een oxidator en een reductor. De oxidator neemt elektronen op en de reductor staat elektronen af.

In het proces van oxidatie wordt een reductor omgezet in een oxidator. Dit kun je zien als een redoxkoppel (net als bij geconjugeerde zuur/base paren).

In het proces van reductie wordt een oxidator omgezet in een reductor.

Dit is (vooral in het begin) een verwarrende terminologie, maar je zult er wel aan wennen.
OK, dit begrijp ik.

Verder begrijp ik ook dat, om de O-atomen te compenseren, er in het andere lid H2O wordt toegevoegd. Daardoor wordt er natuurlijk ook H toegevoegd. Dit wordt in het oorspronkelijke lid weer gecompenseerd door H+ toe te voegen, indien het om een oplossing in een zuur midden gaat, en OH- indien het om een basisch midden gaat.

Wat ik ten slotte NIET begrijp, is de uitspraak

"...waarin het centraal element omringd is door een hoger aantal O-atomen dan de uitgangsreductor, dient de oxidatie aangedreven te worden door de inbreng van OH- -ionen."

Kan u dit ook nog iets verduidelijken? In ieder geval bedankt voor uw uitgebreide antwoord!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: [chemie] redoxreacties

In fysics I trust schreef:Wat ik ten slotte NIET begrijp, is de uitspraak

"...waarin het centraal element omringd is door een hoger aantal O-atomen dan de uitgangsreductor, dient de oxidatie aangedreven te worden door de inbreng van OH- -ionen."


Die snap ik ook niet helemaal, maar ik denk dat je leraar die regeltjes bedoelt.

Reageer