Idealisme

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Idealisme

Vraagje,

Ik had gister een discussie over idealisme.

Wat verstaan jullie onder idealisme en is het fout om idealistisch te denken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Idealisme

Dat lijkt me geen psychologische of sociologische vraagstelling, maar een taalkundige en een sociaal-ethische. Laten we daar in het café eens een boompje over opzetten.

Berichten: 14

Re: Idealisme

Idealisme, tja ...

Laat ik zeggen dat ik onder idealisme het proberen te bereiken van idealen versta. Om die idealen te bereiken zul je ze eerst moeten stellen, want een ideaal beeld bestaat nooit uit een enkel ideaal. Bv. je wilt een ideale maatschappij, wat moet er dan zo ideaal aan die maatschappij zijn? Helpen alle mensen elkaar? Gaan ze allemaal naar de kerk op zondag? Is iedereen juist anders? Ik denk dat idealen voor iedereen anders zijn. Wat de een verstaand onder "ideaal" kan de ander onhandig of vreemd voorkomen.

Het is zeker niet vreemd om idealistisch te denken, lijkt me. Alleen het moet niet zo zijn dat die idealistische ideeën je zo gaan beheersen dat je er niet meer omheen kunt. Wat ik daarmee bedoel is dat het niet slecht is om te denken hoe het voor jou perfect zou zijn, maar dat je ook genoegen moet nemen met iets wat daarbij in de buurt komt en niet slechts perfectie na moet streven. Er kleven namelijk overal nadelen aan ...
If life ends where death begins, does life then also begin where death ends?

"The important thing in science is not so much to obtain new facts as to discover new ways of thinking about them." Sir William Brag (British physicist)

Berichten: 264

Re: Idealisme

Idealisme kan heel mooi zijn, en is vaak heel mooi. Maar de grimmige kant ervan kan zich laten zien als het ontaardt in intolerantie tegenover datgene wat -, en diegene die niet aan het ideaal voldoet. Als het nastreven van het idealistische denkbeeld belangrijker wordt dan acceptatie van een misschien wat minder perfecte realiteit.

B.v. Het nastreven van een ideale samenleving mag niet ontaarden in ontkenning of onderdrukking van diegenen die het ideaalbeeld in de weg zitten.

Berichten: 83

Re: Idealisme

barthol schreef:Idealisme kan heel mooi zijn, en is vaak heel mooi. Maar de grimmige kant ervan kan zich laten zien als het ontaardt in intolerantie tegenover datgene wat -, en diegene die niet aan het ideaal voldoet. Als het nastreven van het idealistische denkbeeld belangrijker wordt dan acceptatie van een misschien wat minder perfecte realiteit.

B.v. Het nastreven van een ideale samenleving mag niet ontaarden in ontkenning of onderdrukking van diegenen die het ideaalbeeld in de weg zitten.


Idealistisch zijn betekent ( volgens mij) ook dat je anderen hun plek in de wereld ook gunt ontkenning of onderdrukking van anderen hoort daar wat mij betreft niet in thuis.

Reageer