Springen naar inhoud

[natuurkunde] weglengteverschil geluid van speakers

• Log in om te kunnen reageren

casper11

casper11

• >100 berichten
  • 188 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2009 - 19:44

Hallo,

Ik heb een vraag over het weglengteverschil van twee speakers. Wanneer je twee speakers hebt die allebei een toon produceren met golflengte 0,39 dan onstaat op 5 meter (punt W) van speaker A een buik. Even voor de duidelijkheid speaker A ligt op 1 lijn met dit punt, speaker B is 6,95 meter verwijderd van het punt W. Punt A en B liggen ook op 1 lijn. Het weglengteverschil is WB-WA= 6,95-5= 1,95. een golflengte van 0,39 past hier 5 keer in. En dus zit er op punt W een buik.

Waarom zit er in godsnaam een buik op punt B? het faseverschil is nul. dus dan zou ik zeggen: een trillingen begint met uitwijking u =0 dus bij 5 is dit ook 0 dus een knoop. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet zien?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44856 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 oktober 2009 - 20:26

Er zit daar noch een buik noch een knoop. Wl zijn de golven uit beide speakers daar altijd in fase, en zullen elkaar dus maximaal versterken, de amplitude is er maximaal.

Voor een buik of een knoop in een bepaald punt zou er sprake moeten zijn van een staande golf, en dat is hier niet het geval. Er zijn hier twee lopende golven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

casper11

casper11

• >100 berichten
  • 188 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 oktober 2009 - 21:17

hmm, oke, staande golven kunnen niet zomaar in de lucht onstaan natuurlijk, maar toch gaat men uit van de begrippen buiklijn en knooplijn. Zie: http://www.denhulste...V..._H04[1].pdf pagina 8 en 9

Dat even buiten beschouwing gelaten. Als ze in fase zijn na 5 trillingen, dan begrijp ik niet dat ze dan een maximale uitwijking hebben. Ik zou zeggen dat er dan geen uitwijking is, omdat de bron ook begint met een uitwijking van 0

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44856 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 oktober 2009 - 21:39

Laten we eens zeggen dat elke bron een golf uitzendt met een amplitude van 1,5 mm (noem maar wat). De twee uitgezonden golven zullen elkaar in punt W versterken, en daar op dat punt een amplitude van 3 mm veroorzaken.
Er zijn ook punten aan te wijzen waar het weglengteverschil (n+)λ zal bedragen, laten we dat punt V noemen. Heeft golf A daar een uitwijking van + 1,5 mm, dan zal golf B een uitwijking hebben van -1,5 mm. Gevolg, totale uitwijking in dat punt: 0
Maar eht doet er niet toe of er een knoop of een buik vlak voor de box zit: zoals gezegd, het zijn lopende golven, bij elke golf afzonderlijk is er geen sprake van knopen of buiken.
In punt V is een fractie van een seconde later de amplitude van golf A + 1mm, en van golf B -1 mm. Resultaat nog steeds 0 voor de gecombinerde golf. Nog even later golf a + mm, golf B - mm. resultaat nog steeds 0 . De twee golven komen dus in punt V voorbij, en hun gezamenlijk resultaat is steeds 0. In dat punt horen we dus de geluidstoon niet.

een vergelijkbaar verhaal kun je ophangen voor punt W. Opzeker ogenblik hebben beide golven in punt W uitwijking 0. Optelsom: 0
een fractie van een seconde later heeft elke golf een uitwijking + mm. Samen geven ze dus een uitwijking mm
nog en factie later: elk + mm : samen dus + 1 mm. En zo wordt een luchtmolecuul dus heen en weer gezwieperd in rond dat punt van stand + 3 mm naar stand - 3 mm en terug, naarmate beide golven in de tijd langskomen

Hier kun je twee sinusvormige golven bij elkaar optellen. Frequentie, amplitude en fase zijn instelbaar.
http://www.ling.udel...i/253/sinewave/
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures