Jodium

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Jodium

Ik ben op zoek naar waar ik jodium kan kopen (geen tinctuur). Op internet ken ik 100 en 1 plekken maar weet iemand of het gewoon ergens te koop is. Ik wil het gebruiken voor Amstrongs Breezer.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Jodium

WTF is een Armstrongs breezer. Wil jij een breezer een gele kleur geven vanwege zijn trui dmv Jodium, of begrijp ik het, hopelijk, nu helemaal verkeerd?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: Jodium

Het is een middel tegen mieren en ander ongedierte maar dan milieu vriendelijker. Mijn ouders wonen buitenaf en hebben daar wat last van. Het werkt ook tegen katten.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Jodium

probeer het eens bij de apotheek.

Anders wil een beetje benzine en een aansteker ook nog wel eens werken.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Jodium

Het is een middel tegen mieren en ander ongedierte maar dan milieu vriendelijker. Mijn ouders wonen buitenaf en hebben daar wat last van. Het werkt ook tegen katten.


Milieuvriendelijker dan wat? Jodium is een zogenaamde "schadelijke" stof, niet alleen voor katten en dergelijke. De standaard mierenlokdozen zijn in verhouding tot andere insectbestrijdingsmiddelen vrij onschadelijk. Als alternatief kan je een mengsel van suiker en borax strooien, al heel wat milieuvriendelijker dan jood!
β-Damascenon en maneschijn

Re: Jodium

Inderdaad, Jood is inderdaad een beetje een schadelijke stof. Ik heb besloten dat ik Borax ga gebruiken. Hierbij dan direct mijn volgende vraag. Weet ik iemand waar ik Boor en Natrium kan kopen, zuurstof maak ik zelf wel van water en weet tevens iemand waar ik spullen kan kopen om me te beschermen tegen Borax, het is net iets giftiger dan Jood ontdekte ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Jodium

www.hekserij.nl zal het waarschijnlijk wel hebben.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Jodium

het is net iets giftiger dan Jood ontdekte ik.
Dat is een bijzondere ontdekking!

Jood wordt als schadelijke stof gezien omdat de laagste dosis waaraan een mens overleden is 28 mg is, ofwel voor iemand van 70 kilo is 2 gram al een mogelijk dodelijke dosis. Verder is het schadelijk bij inname.

Borax wordt als een redelijk veilige stof gezien: het wordt al eeuwen gebruikt in de huishouding, in de VS gebruiken ze borax voor de zelfde zaken als waar wij soda gebruiken.

Er is in principe geen reden om je tegen borax te beschermen: opeten is niet verstandig, maar dat geldt voor veel stoffen.
Weet ik iemand waar ik Boor en Natrium kan kopen, zuurstof maak ik zelf wel van water
Wat ingewikkeld: borax is een delfstof, je kan het voor een paar euro per kilo kopen. Boor en Natrium zijn redelijk gevaarlijke stoffen, dus daar valt bijna niet aan te komen. Waarom zou je zelf borax willen maken als je alleen wat mieren wilt doden?
β-Damascenon en maneschijn

Re: Jodium

Ik wilde alleen maar weten waar ik makkelijk jood kon kopen. Giftigheid van stoffen word voornamelijk bepaald hoe je er mee omgaat. Bij verkeerd gebruik kan zelfs water giftig zijn. (Albertus Magnus). Tuurlijk kan ik eraan komen maar misschien was er iemand die mij meldt. "Bij Super De Boer kan je het kopen in tabletten die je tegen een nucleaire aanval beschermen" Ofzo. Waarom niet, natronloog kan je ook zo bij de appie kopen en dat is ook niet gezond. Verder wil ik geen middel tegen mieren want ik heb een vergrootglas. Maar ik wilde ***. Dat lukt dus niet met Borax. (ps. ik was laatst nog in Californie). Alleen ik had de vraag al gesteld voordat ik in de "algemene voorwaarde" las dat je pyrotechnieken niet mag verzoeken. Dus laat verder maar zitten. Daarnaast ga ik binnenkort naar Frankrijk duiken in wat kelpwouden aldaar.

Inderdaad zijn vragen over pyrotechniek niet toegestaan, vandaar een stukje censuur in bovenstaande.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Jodium

De giftigheid wordt bepaald door hoe je ermee omgaat? De giftigheid, die men bedoeld in een lab, worden niet bepaald hoe je ermee omgaat. Denk hierbij eerder aan MAC-waardes en LD50 gehaltes.

Aan de hand van de giftigheid wordt er bepaald hoe je er mee om hoort te gaan en dus zeker niet anders om.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Jodium

Geen enkele stof is toxisch voor je als je er niet meet omgaat, elke stof kan schadelijk zijn als er teveel van binnenkomt.

Dat er dan in lab en andere werkomstandigheden een mac-waarde wordt gegeven is aardig en biedt een indicatie maar zeker geen afdoende bescherming in alle gevallen. Het is een gemiddelde met een veiligheidsmarge zal ik maar zeggen. Dus hoe je er mee omgaat is natuurlijk wel van belang ook al blijf je binnen bepaalde waarden dan wil dat nog niet altijd zeggen dat je helemaal veilig zit.

Daarnaast wordt giftigheid ook nog eens bepaald door wat mensen denken dat giftig is (ook al staat dit eigenlijk los van bovenstaande aangezien mac-waarden over het algemeen worden gebruikt in omstandigheden waar veel met toxische stoffen wordt gewerkt.)

Ik bedoel te zeggen dat een ontspoorde chloortrein voorpagina nieuws is en dat een trein die even later ontspoort en zelfs openscheurt waardoor er pyridine vrijkomt amper het nieuws haalt. Ik weet wel wat ik liever in mijn zwembad heb. Bovenstaande zegt natuurlijk niets over de giftigheid van een stof maar wel wanneer er beduidende schade kan optreden als er verkeerd mee om wordt gegaan.

Reageer