Springen naar inhoud

simpele rook

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 15 juli 2005 - 13:30

Hallo,
Ik zoek een makkelijke manier om rook te maken. (niet gigantisch veel)
Liefst zonder chemicaliŽn. (Ben 13 jaar, moeilijk om aan te geraken).
Ik hoop dat dit zou kunnen lukken
Alvast bedankt,
Pieter

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 juli 2005 - 13:33

Je moet denk ik ietsje specifieker zijn wat je wil. Als je flink wat zwarte rook wil, dan zou ik wat rubber op een vuurtje gooien (wel oppassen, alleen buiten doen, waar geen andere brandbarestoffen in de buurt zijn, met een emmer vol zand ernaast om het te blussen). Verder werken natte bladeren ook erg goed, als het straks herfst is, lukt dat misschien gemakkelijker.
Je kan trouwens in elke feestwinkel rookbommetjes halen, daar komt veel witte mooie niet schadelijke rook vanaf, en ze zijn niet zo duur. Dat kan ik je bovenal aanraden.

Misschien als je iets meer kan vertellen waar je het voor wil gebruiken dan kunnen we je beter helpen. Als het gewoon ongein is met rook, dan raad ik je toch echt de rookbommetjes aan.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Inxi

Inxi

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juli 2005 - 13:36

Ik heb even op internet gezocht voor je... dit deed ik wel eens:

ROOKBOM:
Benodigheden: PVC buis en 1 pakje met sterretjes.
Zorg voor een (gele) pvc buis met een diameter van ongeveer 1 cm.
Zaag deze buis doormidden zodat je aan ťťn kant een
stuk overhoud die ongeveer 30 cm lang is.
Pak nu de sterretjes en vouw het ijzeren uiteinde dubbel,
zodat je de sterretjes in de pvc buis kunt hangen.
Hang nu de sterretjes in de pvc buis, zorg dat je er ťťn overhoud,
en ook nog wat ruimte in de buis om hem erin te hangen.
Voor de stevigheid is het het beste als je de kant waar je de
sterretjes in de buis hebt gehangen dicht taped of plakt.
De rookbom is nu af.

Het afsteken gaat als volgt:

Leg de pvc buis ergens neer waar hij niet weg kan rollen, op de grond is het beste.
Let op: de pvc buis smelt, dus leg de buis niet op ander plastic bijv.
Neem nu het sterretje dat nog over was, steek deze aan en doe hem snel in de pvc buis, tussen de andere sterretjes. Neem afstand en geniet van de rookbom

Let op: Omdat er een heel rook gordijn zal ontstaan is het af te raden dit te doen op de openbare weg.

====
Nog steeds, waar rook is is vuur, dus uitkijken met brandbare stoffen die in de buurt liggen, en zowieso.. rookbommen zijn beter en veiliger :shock:

• Gast

Geplaatst op 17 juli 2005 - 00:04

Voor het maken van witte rook heb je als basisstoffen nodig:
Koolpoeder, zinkpoeder en tetra(chloorkoolstof). Als je hiervan een pasta maakt en die bijvoorbeeld in een kleine bloempot doet heb je in principe al een rookgenerator.
Het aansteken met een hete lont is wat moeizaam. Als het helemaal niet lukt
moet je wat extra zinkpoeder toevoegen en het nog eens proberen.
De witte rook bestaat uit zinkchloride die ontstaat uit de reaktie:
CCl4 + 2Zn geeft 2ZnCl2 + C

Met aluminiumpoeder kan het eventueel ook. De moeilijke start komt door
de sterke binding van de chlooratomen aan de koolstof. Hoewel tetra voor ongeveer 85% uit chloor bestaat en bij benadering lijkt op "vloeibaar chloor" is het toch moeilijk dit chloor te laten reageren.
De koolpoeder zorgt ervoor dat de reaktie rustig verloopt.Zoals altijd moet je ook hierbij zorgen voor veiligheid. Dus werken met beschermhandschoenen en beschermbril. Maar dit mengsel is gelukkig niet explosief. En tetra damp moet je natuurlijk niet inademen. H. Zeilmaker

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juli 2005 - 10:50

Tetrachloormethaan (Tetra, tetrachloorkoolstof) is al jaren amper te koop voor particulieren, aangezien het een kankerverwekkende stof (Categorie 3) en giftige (Toxic) stof is. Ook de grootverbruikers zijn en masse overgestapt op andere stoffen aangezien tetra schadelijk is voor de ozon laag. Dit recept is dus niet aan te raden.

Recepten gebaseerd op ammoniumchloride zijn ook alles behalve gezond, aangezien een deel van de ammoniumchloride in je longen neerslaat met allerlei vervelende gevolgen vandien.

PVC en andere chloorhoudende plastics verbranden levert een coctail aan schadelijke stoffen op, dus ook de sterretjes rookbom is niet veilig.

Rookbommetjes uit de feestartikelen winkel zijn relatief veilig, nog veiliger zijn de rookmachines, maar uit onderzoek is gebleken dat mensen die beroepshalve veel met deze machines werken hier ook schade aan ondervinden.
β-Damascenon en maneschijn

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2005 - 11:15

Ik heb even op internet gezocht voor je... dit deed ik wel eens:

ROOKBOM:
Benodigheden: PVC buis en 1 pakje met sterretjes.
Zorg voor een (gele) pvc buis met een diameter van ongeveer 1 cm.
Zaag deze buis doormidden zodat je aan ťťn kant een
stuk overhoud die ongeveer 30 cm lang is.
Pak nu de sterretjes en vouw het ijzeren uiteinde dubbel,
zodat je de sterretjes in de pvc buis kunt hangen.
Hang nu de sterretjes in de pvc buis, zorg dat je er ťťn overhoud,
en ook nog wat ruimte in de buis om hem erin te hangen.
Voor de stevigheid is het het beste als je de kant waar je de
sterretjes in de buis hebt gehangen dicht taped of plakt.
De rookbom is nu af.

Het afsteken gaat als volgt:

Leg de pvc buis ergens neer waar hij niet weg kan rollen, op de grond is het beste.
Let op: de pvc buis smelt, dus leg de buis niet op ander plastic bijv.
Neem nu het sterretje dat nog over was, steek deze aan en doe hem snel in de pvc buis, tussen de andere sterretjes. Neem afstand en geniet van de rookbom

Let op: Omdat er een heel rook gordijn zal ontstaan is het af te raden dit te doen op de openbare weg.

====
Nog steeds, waar rook is is vuur, dus uitkijken met brandbare stoffen die in de buurt liggen, en zowieso.. rookbommen zijn beter en veiliger :shock:

owkeej, en wat zijn sterretjes? Ik ken die die lichtjaren van ons verwijdert zijn en die fosofriscerende exemplaren die je in je kamer hangt.

Revelation

Revelation

• >1k berichten
  • 2364 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 17 juli 2005 - 11:20

Het is af te raden iets met een PVC buis te doen. Dit laat namelijk ook schadelijke stoffen vrij bij verbranding, net zoals rubber. Met sterretjes worden flikkersterren (soort vuurwerk voor kinderen) bedoelt. Dit heb ik ook eens gedaan, je krijgt een enorm fel licht en, als je het op straat doet, brandt je een zwarte plek in het asfalt.
ďQuotation is a serviceable substitute for wit.Ē - Oscar Wilde

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juli 2005 - 11:44

wat zijn sterretjes

In dit geval: vuurwerk in de vorm van staafjes. Als je deze aansteekt spat er gedurende enige tijd een regen van vonken (sterretjes) af.
β-Damascenon en maneschijn

Spooky K

Spooky K

• >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juli 2005 - 14:10

Droogijs in water geeft ook een leuke hoeveelheid rook.
"I believe in God, only I spell it Nature." - Frank Lloyd Wright
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic." - Arthur C. Clarke
"There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle." - A. Einstein

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juli 2005 - 10:08

Spooky-K heeft gelijk, droogijs is erg cool, maar dat is tevens ook een van zijn problemen. Droogijs is ijs van CO2, en is -79 graden Celsius, dus als je daar aan komt pas er mee op. Droogijs produceert die nevel die je wel eens op eurovisie songfestivals ziet of bij Bassie en Adriaan, als er allemaal chemische drankjes in beeld zijn. Het is die hel witte laag hangende nevel. Is tevens wel het minst schadelijk van alle tot nu toe genoemde oplossingen, het nadeel is dat het niet boven de halve meter boven de grond komt. (en het is redelijk duur)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures