Anaërobe bacterien in drankjes zoals yacult

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 37

Ana

Op tv word er druk reclame gemaakt voor probiotica drankjes zoals Yacult waarin men graag 'wetenschappelijke' termen gebruikt om geloofwaardiger over te komen.

Nu vraag ik me af hoe dit precies werkt (of juist niet). Want ze geven aan dat deze drankjes gebasseerd zijn op Bifidobacterien die naar mijn weten Anaëroob zijn en in de groep vallen waarvoor zuurstof toxisch is. Op hun site geven ze zelf aan dat de productie plaats vind op een "speciale manier onder water" om de bacterien te beschermen tegen zuurstof en dat de pakjes moeten worden gedronken met een rietje.

Leuk verhaal, maar wat ik me afvraag is dat ik veel mensen vol trots hun 'kleintje yacult' zie drinken maar dit nooit met een rietje zie doen. Nu is mijn vraag is dit daarom minder effectief, of steft maar een kleine percentage van de bifidobacterien door de korte blootstelling aan zuurstof?

Berichten: 12.262

Re: Ana

Je bedoelt het beetje lucht waarmee het in contact komt als je zo'n flesje open maakt en de inhoud daara in een paar slokken opdrinkt? Ik kan me niet voorstellen dat er veel zuurstof oplost in die korte tijd. Sowieso vraag ik me af of die bacterien acuut het loodje leggen bij een beetje zuurstof.

Soortgelijke bacterien worden industrieel gebruikt voor productie van zaken kaas, zuurkool en dergelijke. Voor zover ik weet doet men geen moeite om de ingredienten zuurstof-vrij te maken, en is het inlekken van een klein beetje zuurstof ook niet direct fataal voor het proces. Het probleem is eerder dat anearobe bacterien het afleggen tegen aerobe zolang er zuurstof aanwezig is.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Ana

Yakult is toch gebaseerd op Lactobacillus casei Shirota? Volgens wiki zijn deze bacterien facultatief anaeroob dus zuurstof doet hen geen kwaad. Het merk Bifiene van Yakult bevat wél Bifidobacterium breve Yakult, maar dat is niet de Yakult zoals wij het kennen en komt inderdaad met een rietje (zonder rietje kán wel, maar is verdomd lastig):

Afbeelding

Deze is dus prima zonder rietje te drinken:

Afbeelding
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 37

Re: Ana

Je bedoelt het beetje lucht waarmee het in contact komt als je zo'n flesje open maakt en de inhoud daara in een paar slokken opdrinkt? Ik kan me niet voorstellen dat er veel zuurstof oplost in die korte tijd. Sowieso vraag ik me af of die bacterien acuut het loodje leggen bij een beetje zuurstof.
Dit was dan ook mijn vraag, in hoeverre is zuurstof toxisch voor deze bifidobact?

Maar ik heb schijnbaar wat reclamespotjes, producten en bacterie namen in mijn geheugen door elkaar gemixt, want wat anusthesist zegt klopt. Yacult maakt gebruik van Lactobacillus casei, het in pakjesvorm zittende bifiene zit vol met Bifidobacterien maar deze is inderdaad lastig te drinken zonder rietje :eusa_whistle: .

Nu rest mij toch nog de vraag uit nieuwsgierigheid in hoeverre zuurstof nu schadelijk is voor de bifidobacterie. Stel ik knip de bovenkant van het pakje Bifiene eraf, wacht 10 seconde en drink het dan in 1 teug leeg. Wat voor impact heeft dit voor de bacteriecultuur?

Berichten: 12.262

Re: Ana

Mijns inziens maakt dat geen significant verschil. Bedenk dat het vervolgens in je maag terecht komt, terwijl je er wellicht een glas water achteraan gooit om van de smaak af te komen. In dat water zit meer zuurstof opgelost dan er in een paar seconden of minuten zou oplossen in een openstaand pakje. Eet je nog even een broodje dan slik je ook een hoop lucht door, dus zuurstof genoeg.

Sowieso moeten het best taaie bacterien zijn, ze moeten de zuurgraad van je maag overleven, om daarna ergens in de darmen hun werk nog te doen. Nu zijn er best bacterien die daartegen bestand zijn, maar ik denk niet dat die aan een beetje zuurstof wel zullen doodgaan.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ana

De mogelijkheid van bacterien om danwel zuurstof danwel een extreme pH te kunnen weerstaan zijn niet direct met elkaar in verband te brengen.

Met yakult en de meeste andere pro-biotica kan je doen wat je wil voordat je het drinkt/eet. Het effect zal er niet minder om zijn (te meer omdat er geen significant verschil word gemaakt op de gezondheid door het innemen van dergelijke pro-biotica)
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 37

Re: Ana

Mijns inziens maakt ....wel zullen doodgaan.
Er van uitgaande dat de bacterien dit echt allemaal overleven dan zijn het inderdaad taaie bacterien :eusa_whistle: .
Met yakult en de meeste andere pro-biotica kan je doen wat je wil voordat je het drinkt/eet. Het effect zal er niet minder om zijn (te meer omdat er geen significant verschil word gemaakt op de gezondheid door het innemen van dergelijke pro-biotica)
Wouter kun je dit wat nader toelichten? Als ik het goed begrijp zeg je dat het geen of weinig verschil maakt of je wel of geen pro-biotica nuttigt? Dit is de reden waarom ik dit topic ben gestart, omdat ik zelf twijfel bij de werkzaamheid van deze drankjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ana

In een normaal functionerende darmflora heeft probiotica geen enkel nut. Zelfs al zou iemand een verstoorde darmflora hebben, dan vraag ik me ten zeerste af of de consumptie van 'een kleintje yakult per dag' een wezenlijk verschil voor deze persoon zou maken (placebo effect niet mee rekenen).

Het bewijs dat probiotica in het geval van een verstoorde darmflora een positief effect kunnen hebben is zeker aanwezig. Echter, last hebben van krampen maakt iemand nog niet tot iemand met een verstoorde darmflora. Verder zal de dosis waarin de probiotica worden geconsumeerd een belangrijke rol spelen.

een search query op pubmed zou je al veel meer specifieke informatie kunnen geven.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 37

Re: Ana

een search query op pubmed zou je al veel meer specifieke informatie kunnen geven.
Dank je voor het schopje in de goede richting, pubmed was mij nog niet bekend maar zie nu al dat ik daar heel wat informatie vandaan kan halen. Thnx!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Ana

pubmed is bij uitstek de database waarin -bijna- alle biomedische artikelen te vinden zijn. Nog steeds zitten aan het bekijken van volledige artikelen in sommige gevallen kosten verbonden.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12.262

Re: Ana

Of die drankjes een effect hebben op de gezondheid is inderdaad nog een heel andere kwestie dan het overleven van de bacterien. Eerlijkgezegd denk ik dat het voor een breed publiek sowieso tamelijk zinloos is. Misschien in gevallen waarbij veel darmflora verloren is gegaan door antibioticagebruik of iets dergelijks.

Qua marketing lijkt men zich te richten op alle mogelijke ongemakken rond spijsvertering, soms tegenstrijdig, zoals bijvoorbeeld aanraden bij zowel constipatie als diaree. Overigens denk ik niet dat dit soort dankjes bewezen effectief hoeven te zijn (het zijn geen geneesmiddelen) - in nederland mag je dan best veel ietwat vage gezondheidsclaims maken.

Ik zou zo 123 niet weten of het ook in de VS verkocht wordt, maar als het daar een supplement is dient er wel een FDA notice op te staan dan het niet bewezen effectief is als geneesmiddel voor enige ziekte of aandoening.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Ana

Maar gezien het gemak waarmee baby's de juiste darmbacteriën verzamelen na hun geboorte zou het me verbazen dat bij volwassenen specifiek probiotica vereist zouden zijn. Misschien wel mensenmelk (om de groei van de juiste bacteriën te stimuleren) en voldoende contact met bezitters van een wel goede darmflora.

Reageer