[wiskunde] wortelvergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 74

[wiskunde] wortelvergelijkingen

Afbeelding

Dat is het antwoord.

Maar weet iemand waarom het niet op mijn manier kan.

Afbeelding

Eerst deel ik beide kanten door 5

Daarna kwadrateer ik beide kanten

Vervolgens doe ik -x bij beide kanten

Dan maal -1,5625

Ik weet dat het antwoord dan geen oplossingen heeft, maar toch is er een oplossing als je bovenste manier gebruikt :S Weet iemand waarom dit niet mag, of doe ik iets fout in mn berekening ?

Ik zie nu dat ik -x fout heb gedaan :S

Berichten: 503

Re: [wiskunde] wortelvergelijkingen

Waarom zou je beide kanten * (-x) doen? Gewoon de vierkantsvergelijking oplossen

Het gaat daar trouwens fout.

(-9/25)x^3 = -x² -4x is wat je dan krijgt.

Berichten: 74

Re: [wiskunde] wortelvergelijkingen

phoenixofflames schreef:Waarom zou je beide kanten * (-x) doen? Gewoon de vierkantsvergelijking oplossen

Het gaat daar trouwens fout.

(-9/25)x^3 = -x² -4x is wat je dan krijgt.
Dankje voor snelle reactie, maar ik bedoel dat ik er 1 x van afhaalde aan beide kanten.

dan krijg je (9/25)x^2 - x = 4

Dan haal je vier ook naar links.

Dat is dan weer makkelijk op te lossen met Discriminant en Abc formule. Dan zijn de antwoorden ook hetzelfde.

Dus probleem is al opgelost mensen :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] wortelvergelijkingen

Begrijp je ook waarom je je oplossing terug moet invullen om te controleren of het "voldoet"?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 74

Re: [wiskunde] wortelvergelijkingen

Begrijp je ook waarom je je oplossing terug moet invullen om te controleren of het "voldoet"?
Dat is toch omdat kwadrateren een oplossing creeerd en omdat er onder de wortel geen negatief getal mag staan ?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] wortelvergelijkingen

Kwadrateren kan oplossingen toevoegen (niet noodzakelijk, maar eventueel; kwadraten is ok als beide leden hetzelfde teken hebben) en uitdrukkingen onder een wortelteken mogen inderdaad niet negatief zijn. Deze voorwaarden kan je ook expliciet bijhouden, een andere optie is achteraf invullen en controleren.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer