Springen naar inhoud

[wiskunde] wortelvergelijkingen

• Log in om te kunnen reageren

Gitaarheld

Gitaarheld

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2009 - 19:34

x^1,5 = -1 en x^2,5= -1
hebben geen oplossingen

Een wortelvergelijkingenvraagje: Hebben alle X'en waarvan de getallenrechtsboven geen gehele getallen zijn (getal na de ''^'") en gelijk moeten zijn aan een negatieve getal geen oplossingen.

Ik vind het een beetje vaag, want GR geeft wel gewoon een oplossing, maar als ik die oplossing weer invoer bij de formule voldoet die niet.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan197

Jan197

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2009 - 19:41

Bij welke vergelijking zie je het wel op de GR?
In ieder geval bij halve machten wel, omdat x dan nooit negatief kan zijn!

Veranderd door Jan197, 26 oktober 2009 - 19:45

Gitaarheld

Gitaarheld

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2009 - 19:50

Bijvoorbeeld bij x^1,5= -1

Als je dan 1,5 wortel-met-kruisje-linksboven -1 intoets krijg je als antwoord 1.

Niet de normale wortel, want dan doe je gewoon maal en dan geeft die ook aan dat er geen oplossingen zijn.

Maar als je het goed intoets geeft die aan dat er oplossingen zijn, terwijl dat niet het geval is hier.

Bij welke vergelijking zie je het wel op de GR?
In ieder geval bij halve machten wel, omdat x dan nooit negatief kan zijn!

Ok, weet jij wanneer dan geldt wanneer de X wel negatief kan zijn. Ik weet wel dat dat bij oneven positieve getallen zo is, maar blijft het daar dan bij ???

Jan197

Jan197

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2009 - 19:57

Dat is wel typisch ja, ik vind het een beetje vreemd, want x wortel x dat is x^1,5 en daar kan je ook geen negatief getal ingeven. Dan zou je toch richting complexe getallen gaan met wortel -1 is i.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 oktober 2009 - 20:11

Voor een breuk als exponent (1,5 = 3/2 bijvoorbeeld) heb je volgende eigenschap voor positieve x:

LaTeX

Je mag met andere woorden de 'volgorde kiezen'. Voor negatieve x kan het zijn dat een van beide 'volgordes' wel mogelijk is, maar de andere niet. Dat kan de reden zijn waarom een (G)RM toch een antwoord geeft.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures