Springen naar inhoud

[natuurkunde] pws: laser

• Log in om te kunnen reageren

Daann

Daann

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 oktober 2009 - 21:55

Hallo,
Ik ben momenteel bezig een profielwerkstuk te maken over lasers. De theorie lukt allemaal wel redelijk, maar ik ben nu toe aan het praktische deel. Daarvoor moet ik een experiment doen en zelf een laser bouwen. Te beginnen met het experiment: ik heb al het een en ander gegoogled op zoek naar een experiment met waarbij de laser centraal staat, ik stuit vooral op experimenten waarbij de laser alleen als hulpmiddel wordt gebruikt (waarbij het dus voornamelijk om het licht gaat), of ik stuit op engelse sites waaraan ik niet veel heb aangezien ik de engelse begrippen niet ken. Dus ik zou graag wat suggesties willen van experimenten waarbij de laser het liefst niet als hulpmiddel wordt gebruikt. Let er daarbij ook op dat er een goede onderzoeksvraag over moet kunnen worden gesteld.

Vervolgens zoek ik ook nog een manier om zelf een laser te bouwen, ik heb al het een en ander gezien maar daarbij heb ik geen flauw idee hoe ik aan de onderdelen ervoor zou moeten komen. Mocht iemand dus nog een instructief filmpje of een goede site hebben, dan hoor ik dat graag. Suggesties over onderwerpen die ik nog in mijn theorie kan gebruiken zijn trouwens ook welkom.

Alvast bedankt,
Daan :eusa_whistle:

Veranderd door Daann, 26 oktober 2009 - 21:58

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 oktober 2009 - 21:56

Welkom op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.
Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS
Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.
bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zelf aan?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 oktober 2009 - 22:36

Het lijkt me inderdaad een beetje moeilijk om zelf een laser in elkaar te gaan zetten. Om wat voor soort laser is je theorie gebaseerd? een gas, of vaste stof laser?

Heb je zelf al een idee wat je wilt maken?

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 oktober 2009 - 03:32

Je kan ook in je achterhoofd houden ons om hulp te vragen met de engelse termen, die kennen we vast :eusa_whistle:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Daann

Daann

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2009 - 19:32

Het lijkt me inderdaad een beetje moeilijk om zelf een laser in elkaar te gaan zetten. Om wat voor soort laser is je theorie gebaseerd? een gas, of vaste stof laser?

Heb je zelf al een idee wat je wilt maken?

In mijn theorie bespreek ik de laser in het algemeen, dus ik kan in principe elke soort laser in elkaar zetten. Ik denk dat ik een soort van bouwpakket voor een laser zal moeten gebruiken, alhoewel ik deze nog nooit gezien heb. Intussen heb ik al wel een filmpje gevonden dat ik zou kunnen gebruiken: http://www.zideo.nl/...b344b546d567470
In dit filmpje word er ook naar een site verwezen om de onderdelen te kunnen kopen. Het enige probleem is dat de onderdelen erg duur zijn en ze uit Amerika moeten worden geÔmporteerd.

Veranderd door Daann, 28 oktober 2009 - 19:43

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures