De waarneming naar de zon

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

De waarneming naar de zon

ik heb een vraag ik zit er al een tijdje mee. Als je naar de zon kijkt kijk je dus in het verleden 8,32 Min.

Maar als ik nou met een verrekijker of een telescoop ga kijken, kijk ik dan nog steels 8.32 Min. in het verleden of

toch niet.

Nou heb ik de zon even als voorbeeld he. Ik vroeg het mij namelijk af als je naar beelden van hubble kijkt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: De waarneming naar de zon

Heineken 123456789 schreef:Maar als ik nou met een verrekijker of een telescoop ga kijken, kijk ik dan nog steels 8.32 Min. in het verleden of

toch niet.


Ja, het duurt nog steeds iets meer dan 8 minuten voordat een foton op je netvlies valt. Of je door een telescoop kijkt, verrekijker etc. maakt niets uit. Stel een vriend staat 20 meter van je vandaan en gooit een tennisbal naar je toe. Dit duurt -laten we zeggen- 3 seconden. Als je nu met een verrekijker naar hem kijkt, en hij gooit die bal, duurt het nog steeds 3 seconden, de bal gaat niet opeens sneller en hij staat niet opeens dichterbij omdat jij hem dichterbij ziet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 6

Re: De waarneming naar de zon

Ja, het duurt nog steeds iets meer dan 8 minuten voordat een foton op je netvlies valt. Of je door een telescoop kijkt, verrekijker etc. maakt niets uit. Stel een vriend staat 20 meter van je vandaan en gooit een tennisbal naar je toe. Dit duurt -laten we zeggen- 3 seconden. Als je nu met een verrekijker naar hem kijkt, en hij gooit die bal, duurt het nog steeds 3 seconden, de bal gaat niet opeens sneller en hij staat niet opeens dichterbij omdat jij hem dichterbij ziet.
Dat betekent dus ook als ik naar een afbeelding kijk van de hubble laten we zeggen een ander melkwegstelsel zon 10 miljoen lichtjaar hier vandaan. Dat het dan eigenlijk een afbeelding is van 10 miljoen lichtjaar geleden???

(Misschien kom ik dom over voor de meeste maar wil graag leren)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: De waarneming naar de zon

Dat betekent dus ook als ik naar een afbeelding kijk van de hubble laten we zeggen een ander melkwegstelsel zon 10 miljoen lichtjaar hier vandaan. Dat het dan eigenlijk een afbeelding is van 10 miljoen lichtjaar geleden???
Laten we het voor de zekerheid zo zeggen: je ziet het dan zoals het er 10 miljoen jaar geleden uitzag.

Stel je voor, iemand op de zon draait de schakelaar om en de zon gaat floepens-uit. Hier op aarde wordt het pas 8 minuten daarna donker.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: De waarneming naar de zon

dat wil dus dan ook zeggen als ik samen met jantje door een telescoop kijk naar een planeet die een X aantal lichtjaar van ons verwijdert is. En jantje zal in 1 klap op die andere planeet staan dat ik jantje pas een X aantal lichtjaar later zie door mijn telescoop??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: De waarneming naar de zon

En jantje zal in 1 klap op die andere planeet staan dat ik jantje pas een X aantal lichtjaar later zie door mijn telescoop??
lichtjaar is een eenheid van afstand, namelijk de afstand (in meter) die het licht in één jaar aflegt.

Als een planeet 5 lichtjaar (afstand) van ons verwijderd is doet het licht van Jantje er dus 5 jaar (tijd) over om jou te bereiken, en zie jij Jantje pas 5 jaar (tijd) nadat hij plots op de planeet verscheen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: De waarneming naar de zon

dat wil dus dan ook zeggen als ik samen met jantje door een telescoop kijk naar een planeet die een X aantal lichtjaar van ons verwijdert is. En jantje zal in 1 klap op die andere planeet staan dat ik jantje pas een X aantal -jaar later zie door mijn telescoop??
Dat is een moeilijk uitvoerbaar experiment voor een amateur. De klassieke waarneming (uit 1675) die je als amateur in principe wel zelf kunt doen is de omlooptijd van de maantjes van Jupiter bestuderen met een telescoop en een horloge. Je zou dan ontdekken dat de omlooptijden van alle maantjes 10 minuten langer zijn dan normaal als de aarde in het kader van zijn baanbeweging van Jupiter weg vliegt (zoals nu, in het najaar van 2009); en 10 minuten korter als de aarde naar Jupiter toe vliegt (zoals straks in de zomer van 2010). Dat effect is merkwaardig omdat de aarde geen kracht uitoefent die de omloopstijd van de maantjes van Jupiter beinvloedt. De verklaring is dat het licht een reistijd heeft, en dat die toeneemt als de afstand tussen aarde en Jupiter groeit. Het gebruik van een telescoop verandert de reistijd van het licht niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: De waarneming naar de zon

De klassieke waarneming (uit 1675) die je als amateur in principe wel zelf kunt doen is de omlooptijd van de maantjes van Jupiter bestuderen .......
GUT, wééral wat bijgeleerd:

http://www-istp.gsfc.nasa.gov/stargaze/Sun4Adop1.htm

inderdaad, nooit bij stilgestaan
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: De waarneming naar de zon

dus eigenlijk wil dat ook zeggen als ik nu een soort hubble in de ruimte steur, 2 lichtjaar hier van de aarde verwijdert en ik ga op dat moment inzoomen op de aarde dan kijk ik dus inpresiepe 2 jaar terug in de tijd??

2 lichtjaar duurt 2 jaar dus over 2 jaar zal ik dus nu zien wat op dit moment gebeurt, allen zie ik het over 2 jaar... of heb ik het voorkomen mis?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: De waarneming naar de zon

Je kijkt dan 4 jaar terug in de tijd (gesteld dat je zelf niet in die Hubble zit en nog steeds op aarde bent) Het signaal van Hubble terug naar jou doet er ook nog eens twee jaar over....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer