Springen naar inhoud

Veel immunoglobinen

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_Jannemann_*

• Gast

Geplaatst op 27 oktober 2009 - 11:17

Hallo,

Ik leerde op mijn hoorcolleges dat sommige mensen veel immunoglobinen hebben, waardoor hun lichaam īin oorlogī is tegen lichaamseigen en/of veilige stoffen, waardoor ze auto-immuunziekten en allergieŽn krijgen. Nu leerde ik daarna dat al deze aandoeningen los van elkaar worden aangepakt.
Maar kan het niet dat als iemand meerdere verschillende immunoglobinen tegen lichaamseigenstof heeft (en dus meerdere auto-immuunziektes heeft), en immunoglobinen tegen allerlei veilige stoffen zoals dierenhaar of voedseleiwitten (allergieŽn), dat komt door een onderliggende oorzaak? En welke richting moet ik dan denken?
Of kan dit niet?

Groet,
Jan.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2009 - 13:30

Een oorzaak is er altijd, of die gevonden wordt is een tweede. Autoimmuunlichamen kunnen op verschillende manieren ontstaan, de bekendste is denk ik de molecular mimicry waarbij een lichaamsvreemde stof zoveel op een lichaamseigen lijkt dat je kruisreacties krijgt.

Hier vind je meer informatie over de mogelijke oorzaken.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gesp

Gesp

• >250 berichten
  • 339 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2009 - 22:03

Meerdere auto-immuunziekten komen soms bij 1 patient voor. Er wordt zelfs een syndroomnaam voor geclaimd:
multiple auto-immune syndrome. Zie bijv hier

Een reden daarvoor zou gelegen kunnen zijn in de genetische achtergrond van personen:
http://www.ncbi.nlm....pubmed/19092835

Specifieke allergieen zijn nauwelijks erfelijk. Wel heeft de kans om allergisch te worden een erfelijke component. De term 'atopie' geeft een verhoogde kans op het hebben van allergie (type 1 allergie) weer.

...dat sommige mensen veel immunoglobinen hebben, waardoor hun lichaam īin oorlogī is ...

Met de (totale) hoeveelheid immuunglobulines hebben autoimmuunziektes of allergieen weinig te maken.

scorchingthevortex

scorchingthevortex

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2009 - 12:23

Genetische factoren spelen altijd een rol, maar er is ook een correlatie tussen blootstelling aan antigenen en de kans op autoimmuniteit, waarbij mensen in een 'te schoon' huis een grotere kans hebben op autoimmuniteits aandoeningen. Dus het immuunsysteem moet voldoende blootgesteld worden aan pathogenen om zich op de juiste wijze te kunnen ontwikkelen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures