[natuurkunde] het oog

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 188

[natuurkunde] het oog

Ik heb een vraag over de volgenden vragen uit mijn boek:

Opa ziet scherp vanaf 1 meter tot in de verte. Hij wil graag een leesbril waarmee hij op 25 cm astand een boek kan lezen.

Bereken de sterkte van de leesbril:

Om deze som te berekenen stel je beeldsafstand= -100cm, de voorwerpsafstand = 25 cm.

Maar waarom in godsnaam -100cm als beeldsafstand?

ook bij deze vraag: Els ziet zonder bril scherp van 18 tot 80 cm. Ze is dus bijziend en heeft een bolle lens nodig.

b=f=-80 cm Waarom is f ook hier negatief?

DOor de bolle lens krijg je, lijkt mij, een virtueel beeld als beeld. Dat verklaart waarom b negatief is, wanneer je het nabijheidspunt met bril berekent(b=-18) Toch!! :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [natuurkunde] het oog

Ik snap het ook niet, een bolle lens heeft juist een positieve brandpuntsafstand en vormt dus een reeel beeld. Bij een holle lens is dit net andersom.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: [natuurkunde] het oog

Bijziendheid wordt gecorrigeerd door middel van een bril met lenzen met een negatieve brandpuntsafstand. Ik vedrmoed dus dat er een fout in de opgave over bijziendheid staat en dat er een holle in plaats van een bolle lens wordt bedoeld.

Als je bij de andere opgave uit zou gaan van een positieve beeldafstand zou je bij het gebruik van de lensformule op een negatieve brandpuntsafstand uitkomen. Je gaat bij een opgave over een bril dus altijd uit van een negatieve beeldafstand. Maak zonodig een situatieschets om dit in te kunnen zien.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [natuurkunde] het oog

Maar waarom in godsnaam -100cm als beeldsafstand?
Een typische leesbril heeft 2 dpt sterkte, brandpuntsafstand dus rond de 50 cm.

Een boek hou je (om te lezen) dus meestal tussen de brillens en zijn brandpunt.

In zo'n geval gebruik je de brillens dus als als loep: voorwerp tussen de lens en zijn brandpunt, en dan ontstaat een vergroot en virtueel beeld vóór de lens, dwz aan dezelfde zijde als het voorwerp. Omdat een beeld aan de andere kant van de lens "hoort" te staan komt de "-" ervoor.

En gezien het gegeven nabijheidspunt moet dat beeld dus, voor wat betreft het verziende oog, minstens op 1 m afstand (lijken te) staan.

speel maar eens lekker met:

http://webphysics.davidson.edu/physlet_res...tics_bench.html
casper.gif
casper.gif (5.02 KiB) 153 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 188

Re: [natuurkunde] het oog

Groot is mijn dank weer Jan! Ik zal ze morgen eens een poepie laten ruiken :eusa_whistle:

Reageer