Springen naar inhoud

Inverse functies en hun afgeleiden

• Log in om te kunnen reageren

DMBT

DMBT

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2009 - 19:10

Hoi allemaal! Eerst maar even kort voorstellen. Ik ben net begonnen met de studie Biomedische Technologie. Ik heb mijn middelbare schoolexamen 3 jaar geleden al gedaan en gehaald, maar ben om allerlei redenen nu pas op een studie uitgekomen die mij boeit.

Nu mijn probleem. Het is een technische studie, dus er komt aardig wat wiskunde bij kijken. Nu ben ik hier opzich geen ster in, maar kwam ik wel altijd gewoon goed mee. De 'pauze' van drie jaar zorgt er echter voor dat er toch wel erg veel is weggezakt en ik mij behoorlijk moet inspannen om het allemaal te begrijpen.

Ik ben nu bezig met inverse functies en wat het verband tussen hun afgeleiden is. Nu staat er in de uitleg dat;

1 = f'(y) (dy/dx)

Ik maak hieruit op dat de afgeleide van f(y) maal de afgeleide van y (welke eerder benoemd is als inverse van f(x)) altijd 1 is. Ik kom zelf echter niet uit waarom dit precies zo is. Ik hoop dat mijn uitleg enigzins duidelijk is. Het komt overigens uit het boek Calculus van Robert A. Adams en Christopher Essex. Het is de zevende editie en het staat op bladzijde 168. Als iemand mij hier wat meer uitleg over zou kunnen geven, graag! Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 oktober 2009 - 20:39

Welkom op het forum, DMBT!

Als ik het goed begrijp, ben je benieuwd naar het bewijs van deze stelling. Deze kan ik wel geven, maar staat het bewijs niet gewoon in het boek? Kijk ook hier eens.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

DMBT

DMBT

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 oktober 2009 - 23:41

Awesome! Bedankt Phys! Er stond wel het een en ander in het boek, maar in mijn ogen lang niet zo duidelijk als op die link. Dit helpt me echt een hoop!

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 oktober 2009 - 11:01

Verplaatst naar analyse.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures