omgekeerd beeld?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

omgekeerd beeld?

:shock: nou heb ik een telescope gehad , maar als ik er doorheen kijk zie ik een omgekeerd beeld... nou ben ik nie zo wiskundig ingesteld maar zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik dit wereldje weer omdraai?

groetjes en liefs san

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: omgekeerd beeld?

misschien kan je iets meer over die kijker vertellen?

ik bedoel maar ,wij kunnen niet raden wat type kijker je hebt :wink:

Re: omgekeerd beeld?

ok. ik heb even wat gevens erbij gezocht en het gaat om een reflector telescoop 76 mm. heb gister vrijwel de hele avond zitten peinzen en zoeken maar de boel staat nog steeds upsitedown.... alvast bedankt he

greotjes san

Re: omgekeerd beeld?

je kunt een omkeerbare lens kopen

Berichten: 133

Re: omgekeerd beeld?

je kunt een omkeerbare lens kopen
Of een omkeerbare lens die al erin zit eruit halen.
Geld maakt niet gelukkig, wiskunde en natuurkunde wel!

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: omgekeerd beeld?

Volgens mij is een omgekeerd beeld bij een reflector telescoop normaal. Vanaf het ogenblik dat je in een optisch systeem een brandvlak hebt, worden de lichtstralen omgekeerd (ik bedoel niet in richting) vanaf het ogenblik dat ze het brandvlak gepaseerd zijn, aangezien een brandvlak de locatie is waar de lichtstralen in één punt samenkomen. Dit geld trouwens ook zo voor de meeste refractor-telescopen.

Wat je zou kunnen doen is een aangepast oculair monteren die een tweede brandvlak veroorzaakt en daardoor je beeld weer goed draait. Dus, zoals gastje schreef, een omkeerbare lens kopen...

Sandra, waarom jij het sterrenbeeld op z'n kop ziet staan kan je zien op een schema op de volgende website :

http://www.spacepage.be/content/view/37/43/

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: omgekeerd beeld?

gastje schreef:je kunt een omkeerbare lens kopen
Of een omkeerbare lens die al erin zit eruit halen.


Ik hoop dat dit een grapje was. Elke telescoop heeft dat. Mijn spiegel telescoop draait ook alles om, nou kan ik wel de spiegel eruit gaan halen, maar dat komt mijn vergroting en lichtopbrengst niet ten goede :shock: .
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: omgekeerd beeld?

je kunt een omkeerbare lens kopen
voila meer moet dat niet zijn :shock:

hier kan je zien wat bedoeld wordt

het lijkt op een barlow alleen verplaatst dit het beeldvlak en keert deze om

Reageer