Hoe zou de wereld eruit zien...

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Hoe zou de wereld eruit zien...

Hoe zou de wereld er uit zien als iedereen op aarde volledig telepathisch was?

Svp niet discussieren of telepathie bestaat of niet.

Neem voor het gemak even aan van wel.

Berichten: 32

Re: Hoe zou de wereld eruit zien...

Het is eigenlijk een kwestie wat je verstaat onder telepathie ... want telepathie kan verschillende vormen aannemen. een wereld als iedereen telepathisch was?

1) een wereld zonder telefoon

2) zonder nieuws

3) zonder verassingen

4) saai

5) niets meer van communicatie eigenlijk

6) geen bezoekjes om bij te praten

7) geen surprise partys :shock:

zo kan ik nog een stukje doorgaan, maar voor sommige redenen is deze wereld er gelukkig niet ...

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: Hoe zou de wereld eruit zien...

Wie weet beginnen we hier wel te discussiëren over hoe de wereld er binnen een miljoen jaar uit zal zien :shock:

Heel moeilijk voor te stellen. Ik vraag me nog af wat er allemaal kan overgebracht worden met telepathie. Wanneer je spreekt tegen iemand, gebruik je allerlei middelen om je gevoelens te helpen overbrengen. Maar waarschijnlijk kan je met telepathie je gevoelens nog beter overbrengen dan met alle andere mogelijke hulpmiddelen die we nu hebben. Nu gebeurt dat met je spraak (woorden, stemhoogte en -sterkte,...), mimiek, gebaren, tekeningen... Ik veronderstel dat je bij perfecte telepathie je gevoelens exact kan overbrengen.

In dat geval zal een gewoon telefoontoestel geen nut meer hebben. Een gsm bijvoorbeeld wel nog, omdat je daar zaken kan in opslaan. Want je stelt niet dat men alles wat men met telepathie kan overbrengen, ook in die vorm zal kunnen opslaan. Om dezelfde reden blijven dus internet, bibliotheken,... bestaan Tenzij ze natuurlijk verdwijnen ten gevolge van andere evoluties.

Als men voor het communiceren altijd gebruik maakt van telepathie, zullen er veel minder misverstanden zijn en zal alles veel sneller verlopen. Men kan natuurlijk ook nog een oude manier van communiceren gebruiken en de telepathie "uitschakelen". Het zou waarschijnlijk wel niet zo zijn dat spraak en gehoor wegvallen door evolutie, wanneer men steeds telepathie gebruikt, omdat je je spraak nog kan gebruiken bij je hond bijvoorbeeld, en je gehoor heb je natuurlijk ook nog nodig.

Zo kun je eigenlijk nog een hele tijd doorgaan. Ik weet niet zo goed welke kant je juist uit wil, maar voor mij komt dit grotendeels neer op fantaseren ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Hoe zou de wereld eruit zien...

Een ramp, aangezien iedereen alle gedachten die hij heeft uitzend zijn er geen geheimen voor elkaar. Dit is ongeveer te vergelijken met een aflevering uit de miniserie: de wondere wereld van H.G. Wells.

Op zich is het hebben van geen geheimen een nobel streven, echter dit is absoluut niet toepasbaar in de praktijk.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Hoe zou de wereld eruit zien...

Stel nou dat je het niet uit kan schakelen en dat iedereen dus eigenlijk altijd elkaars gedachten weet.

Weet je dan nog wanneer je zelf iets denkt of wanneer Jaap in China iets denkt?

Bijv. als Jaap aan tuinbonen denkt, hoe weet je dan dat je dit zelf niet denkt?

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: Hoe zou de wereld eruit zien...

Lloxoden schreef:1) een wereld zonder telefoon

2) zonder nieuws

3) zonder verassingen

4) saai  

5) niets meer van communicatie eigenlijk

6) geen bezoekjes om bij te praten

7) geen surprise partys :shock:
1) Akkoord

2) Niet akkoord: indien via telepathie informatie overgedragen kan worden van 1 zender naar meerdere ontvangers, wordt het nieuws ook zo overgedragen. Maar je bedoelt misschien dat er geen nieuws meer zal zijn omdat iedereen alles "voelt"? Hm ja, ik zag telepathie enkel als manier van communicatie, maar wanneer je het ziet als alles kunnen voelen, helderziendheid dus, wordt het nog veel uitgebreider (dan ga ik natuurlijk wel akkoord) ;)

3) Interessant, maar kan de natuur je niet verrassen? Nu ja, misschien zie je dat ook aankomen...

4) Hoe ruimer je telepathie ziet, hoe saaier inderdaad ;)

5) O jawel, je hebt toch nog bepaalde gevoelens en verlangengs, die gecommuniceerd worden via telepathie.

6) Tenzij je ze combineerd met een maaltijd of zo. Akkoord het zal stil zijn, maar je kan altijd wat muziek opleggen :?: Want het "horen" kan toch niet overgebracht worden met telepathie, of wel? Eigenlijk kan je een geluid wel denken...dus misschien toch.

7) :?:

Voorstel: laten we volledige telepathie eerst heel nauwkeurig omschrijven voor we verdergaan... Mij maakt het niet uit wat eronder begrepen wordt, maar het is wel best eenduidig ;)

Re: Hoe zou de wereld eruit zien...

Stel nou dat je het niet uit kan schakelen en dat iedereen dus eigenlijk altijd elkaars gedachten weet.  
Dat lijkt een beetje op de hemel :wink:

aub niet discusseren of de hemel bestaat. :wink:

Het is eenmaal niet iets menselijks om elkaar gedachte te kunnen zien. De evolutie is nog niet zover, het zal mogelijk wel een evolutionair voordeel kunnen opleveren, op gebied van overleving kan het zeker handig zijn om te weten waar de vijand zich bevind.

Ongetwijfeld dat 'telepathie' een rol heeft gespeeld in de 2e wereld oorlog. Bepaalde soldaten zijn op hun gevoel afgegaan en hebben daardoor mogelijk een bepaalde situatie overleefd.

De dialoog op het psychologische valk zal zich verplaatsen naar het telepatische vlak.

De dialoog zal dus vergelijkbaar zijn zoals we deze nu voeren, echter zal dus het communicatie traject dus korter, duidelijker en eerlijker zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Hoe zou de wereld eruit zien...

Wouter_Masselink schreef:Een ramp, aangezien iedereen alle gedachten die hij heeft uitzend zijn er geen geheimen voor elkaar. Dit is ongeveer te vergelijken met een aflevering uit de miniserie: de wondere wereld van H.G. Wells.

Op zich is het hebben van geen geheimen een nobel streven, echter dit is absoluut niet toepasbaar in de praktijk.
Maar hoezo is dit dan een ramp?

Ben je dan eigenlijk niet een soort god, die alles weet wat het geheel denkt/ziet/hoort/etc.?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Hoe zou de wereld eruit zien...

Voorstel: laten we volledige telepathie eerst heel nauwkeurig omschrijven voor we verdergaan... Mij maakt het niet uit wat eronder begrepen wordt, maar het is wel best eenduidig :shock:
Volledige telepathie zou ik als volgt omschrijven:

"Het ervaren van elke ervaring die elk wezen in het telepathisch geheel heeft."

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: Hoe zou de wereld eruit zien...

p schreef:Maar hoezo is dit dan een ramp?

Ben je dan eigenlijk niet een soort god, die alles weet wat het geheel denkt/ziet/hoort/etc.?


Jij niet alleen, iedereen! Het zou enorm veel voordelen hebben, zoals bescherming van een kind dat te dicht bij een vijver komt. Maar het zou ook nadelen hebben, zoals de afwezigheid van privacy!

Gebruikersavatar
Berichten: 218

Re: Hoe zou de wereld eruit zien...

p schreef:Volledige telepathie zou ik als volgt omschrijven:

"Het ervaren van elke ervaring die elk wezen in het telepathisch geheel heeft."
Wezen = enkel mens en dier?

(Excuses voor de dubbele post)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Hoe zou de wereld eruit zien...

Ben je dan eigenlijk niet een soort god, die alles weet wat het geheel denkt/ziet/hoort/etc.?
nee, want 'God' is een paar stappen hoger dan puur telepathie.

Dus we zullen geen 'God' zijn als we puur telepatische worden.

'God' is de liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Hoe zou de wereld eruit zien...

Wezen = enkel mens en dier?
Eigenlijk omvat dit zowel mens als dier.

Alles wat een bewustzijn heeft.

Wat zou er trouwens gebeuren met mensen met kwade gedachten en bedoelingen (verkrachters en moordenaars bijv.).

Zouden deze uit het telepathisch geheel verstoten worden?

Maar dit is niet mogelijk, dus wat gebeurt er dan wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.972

Re: Hoe zou de wereld eruit zien...

p schreef:Ben je dan eigenlijk niet een soort god, die alles weet wat het geheel denkt/ziet/hoort/etc.?
nee, want 'God' is een paar stappen hoger dan puur telepathie.

Dus we zullen geen 'God' zijn als we puur telepatische worden.

'God' is de liefde.
Als iedereen een telepathisch geheel is, en elkaars ervaringen ervaart, krijgen ze dan niet automatisch liefde voor elkaar?

Immers, als jij ervaart wat je buurman ervaart, dan zul je hem geen pijn willen doen toch?

Want dan doe je jezelf pijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Hoe zou de wereld eruit zien...

p schreef:Immers, als jij ervaart wat je buurman ervaart, dan zul je hem geen pijn willen doen toch?

Want dan doe je jezelf pijn.
nee hoor. sommige willen bewust 'elkaar' pijn doen. We hebben daar dus geen telepathie voor nodig, telepathie betekend "eerlijke, directe, snellere betrouwbare communicatie"

dus iemand die pijn aangedaan wordt, zal dit dus sneller opmerken. En meteen de waarheid weten. maar dit betekend dus niet dat men elkaar geen pijn kan aandoen.

Reageer