Springen naar inhoud

Oogkleur

• Log in om te kunnen reageren

Lellow

Lellow

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2009 - 17:24

Ik heb een vraag:

Stel 1 van je ouders heeft grijze ogen (bb)?. en de andere heeft donkerbruine ogen (BB, zo is mij verteld bij donkerbruin).

Hoe is het dan te verklaren dat het kind ook donkerbruine ogen heeft (BB?) ?

Want donkerbruin staat toch voor BB . of vergis ik me hierin? :eusa_whistle:

Ben benieuwd naar ieders reactie.

Veranderd door Lellow, 28 oktober 2009 - 17:26

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5816 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2009 - 17:45

De oogkleur bruin is dominant. Als één van de ouders BB heeft en de ander bb, kan het kind geen BB hebben, maar wel Bb waardoor de ogen alsnog bruin zijn.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Lellow

Lellow

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2009 - 17:54

De oogkleur bruin is dominant. Als één van de ouders BB heeft en de ander bb, kan het kind geen BB hebben, maar wel Bb waardoor de ogen alsnog bruin zijn.

Maar hoe kan het kind dan donkerbruine ogen hebben en geen bruine, want donkerbruin staat toch voor BB

Maar hoe kan het kind dan donkerbruine ogen hebben en geen bruine, want donkerbruin staat toch voor BB

Overigens, wordt groen ook onder bb verstaan?

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5816 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 oktober 2009 - 18:27

De tint van de oogkleur wordt waarschijnlijk weer door andere genen geregeld, dus die kun je beter buiten beschouwing laten, zodat het verhaal niet de ingewikkeld wordt. In opdrachten voor school e.d. wordt vaak het volgende aangehouden:

bb = blauw
BB en Bb = bruin

Overigens, wordt groen ook onder bb verstaan?

Het probleem waar je tegenaan loopt is dat je iets heel ingewikkelds wilt reduceren tot een combinatie van een aantal lettertjes, dat gaat zomaar niet. Hier kun je lezen hoe ingewikkeld het is: http://en.wikipedia.org/wiki/Eye_color
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures