Springen naar inhoud

5 miljoen voor open access

• Log in om te kunnen reageren

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 oktober 2009 - 10:33

5 miljoen voor open access
NWO subsidieert peer reviewsdoor: Moniek Verstegen

woensdag 28 oktober 2009NWO heeft laten weten 5 miljoen beschikbaar te stellen voor NWO-onderzoekers die besluiten hun resultaten online te publiceren in open-accessbladen zoals PLoS. Hiermee wordt een van de eerste belangrijke stappen genomen in de switch naar het publiekelijk beschikbaar stellen van wetenschappelijke data.

Lees verder: http://www.c2w.nl/5-...nkx?referer=rss

Bron: c2w

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2009 - 11:25

Een heel goed initiatief
"Meep meep meep." Beaker

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8785 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2009 - 15:43

Op zich wel, maar belangrijker is denk ik toch dat alle research die (deels) van overheidsgeld wordt gedaan verplicht public access wordt. Diverse amerikaanse overheidsinstanties hanteren deze eis al, en het lijkt erop dat er vanuit de EU ook iets dergelijks zal komen.
Victory through technology

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2009 - 18:01

Die 5 miljoen had beter aan onderzoek besteed kunnen worden.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 oktober 2009 - 23:12

In principe word het ook aan onderzoek besteed. :eusa_whistle:

Met die 5 miljoen garandeer je dat het onderzoek zo goed mogelijk verspreid kan worden.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 november 2009 - 09:39

Het enige wat je hier nu mee bereikt is dat die informatie bereikbaar wordt voor mensen die eerst te beroerd waren om er voor te betalen. Het overgrote deel van de mensen die echt iets aan die informatie heeft, heeft al toegang.

Als verspreiding van wetenschappelijke kennis het doel is, dan is het geld beter besteed aan fatsoenlijk onderwijs.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8785 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 november 2009 - 18:15

Nouja, 'te beroerd te betalen' is een relatief begrip. Soms wil je gewoon even de bron van het een of ander raadplegen, maar is dat je geen tientallen dollars waard, laat staan de moeite om honderden of duizenden te betalen op jaarbasis voor een abonemment.

Ik denk dat het juist heel goed is als publicaties gratis beschikbaar komen voor het brede publiek: In plaats van alles maar voor lief te nemen kan eenieder dan toetsen of een artikel gebaseerd is op juiste onderliggende gegevens. Dat zou peer-reviewed wetenschap toegankelijk maken zoals wikipedia nu gebruikt wordt, en m.i. veel toevoegen voor het algemene belang en het stimuleren van de wetenschappelijke aanpak in het bijzonder.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 november 2009 - 19:39

Nouja, 'te beroerd te betalen' is een relatief begrip. Soms wil je gewoon even de bron van het een of ander raadplegen, maar is dat je geen tientallen dollars waard, laat staan de moeite om honderden of duizenden te betalen op jaarbasis voor een abonemment.

Ik overdrijf natuurlijk een beetje. Maar voor particulieren is het geen probleem om voor iets meer dan een tientje per jaar een pasje te krijgen van een universiteitsbibliotheek, waarmee je toegang hebt tot vrijwel alle literatuur. Blijft dus eigenlijk alleen het bedrijfsleven over, dat op deze manier een financiële steun in de rug krijgt van de overheid.

Ik denk dat het juist heel goed is als publicaties gratis beschikbaar komen voor het brede publiek: In plaats van alles maar voor lief te nemen kan eenieder dan toetsen of een artikel gebaseerd is op juiste onderliggende gegevens.

Dat kan dus al, alleen worden door deze maatregel worden die kosten in feite door iedereen gedeeld.

Dat zou peer-reviewed wetenschap toegankelijk maken zoals wikipedia nu gebruikt wordt, en m.i. veel toevoegen voor het algemene belang en het stimuleren van de wetenschappelijke aanpak in het bijzonder.

Ik vind het een hoog wittefietsenplangehalte hebben. En dat bedoel ik niet denigrerend, maar ik heb gewoon niet de hoge verwachtingen zoals jij die hier schetst, terwijl het geld op talloze andere manieren besteed kan worden.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8785 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 november 2009 - 11:10

Voorheen zat ik op het universiteitsnetwerk, en dat viel binnen een IP range waarmee ik toegang had tot vrijwel alles... en op zn tijd is dat best handig, ook om gewoon de feiten van het een of ander na te zoeken dat niet met je eigen studie te maken heeft.

Of deze 5 miljoen de juiste weg is betwijfel ik ook, maar ik ben wel groot voorstander van zoveel mogelijk open access publicaties. Gelukkig is er in ieder geval de trend onderzoek dat met overheidsgeld gedaan wordt verplicht open beschikbaar te maken (binnen een jaar na publicatie). Naar mijn idee past dat prima in de 'information age'.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 november 2009 - 14:22

Ik zou ook willen dat alles dat 25 jaar geleden gepubliceerd was ook gratis te verkrijgen zou zijn.

Deze zijn vaak heel waardevol, maar vaak is de enigste manier om achter de informatie te komen een boek kopen. Dat vind ik jammer, want dan raakt het origineel verloren.

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 november 2009 - 17:22

Deze zijn vaak heel waardevol, maar vaak is de enigste manier om achter de informatie te komen een boek kopen. Dat vind ik jammer, want dan raakt het origineel verloren.

Niet gratis, maar een systeem dat toch wel meer ingang vindt inzake tijdschriften:
Het systematisch digitaliseren van oude publicaties, die dan te kopen zijn op CD of andere drager. Hierdoor blijven alle vroegere artikels in hun originele staat toegankelijk.
Dit is meestal niet gratis (natuurlijk), maar slechts een fractie van de prijs van nieuwe tijdschriften (pro rato).

Een voorbeeld:
JASA Journal of the Acoustical Society of America
http://asa.aip.org/m...app_info.html#1
Je krijgt of koopt hierbij een CD met de artikels vanaf 1929 (in djvu formaat)

Deze zijn ook on-line toegankelijk (voor leden):
http://scitation.aip....jsp?KEY=JASMAN of via zoekfunctie http://scitation.aip...V...MAN&sti=yes

Ook meer commerciële tijdschriften verkopen 'verzamelde oude uitgaves' op CD of DVD of zijn on-line beschikbaar.
Ik vermoed dat dit meer en meer voorkomt.

Natuurlijk is gratis altijd leuker.
Eric

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 november 2009 - 18:41

Ja, maar je gaat nou niet zo'n DVD kopen als je enkel even een artikel wil raadplegen. Ik bedoel, veelal staat het omdat het oud is vaak ook wel ergens anders in, vooral boeken. Maar dan moet je die weer gaan zoeken, en lenen, of kopen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8785 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 november 2009 - 00:30

Soms zorgt dat voor de gekste situaties... moet je een publicatie uit de jaren 70 hebben, dan kun je domweg naar de universiteitsbibliotheek rijden, en daar fotocopien maken. Niemand zal je daarbij een strobreed in de weg liggen, zelfs niet als je helemaal geen student bent, en het resultaat is niet wezenlijk anders dan de inhoud domweg online plaatsen (afgezien van tijdverlies en parkeergeld).

Ik zie bijzonder veel potentie in het delen van zoveel mogelijk 'algemeen bekende' informatie. Wikipedia is prachtig voor een breed beeld, maar inzage in het feitelijke werk is eigenlijk wel nodig als je ergens de diepte mee in wilt.

Iets als een plicht alle met overheidsgeld gefinancierd onderzoek verplicht binnen 12 maanden als open access hebben past in dat concept. Er blijft een markt voor de literatuur onder hen die het echt snel nodig hebben, maar uiteindelijk wordt alles openbaar. En terecht, gezien het met openbare middelen gefinancierd was!

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 06 november 2009 - 06:14

Als je nu ergens inzage in wilt hebben wordt dat ook betaald door onderzoeksgelden lijkt mij?

Hudige situatie: Paper A B en C zitten achter een paywall. Onderzoeker X wil ze gaag allemaal lezen, maar zijn onderzoeksbudget geeft slechts ruimte voor 1, dus hij leest alleen A, Onderzoeker Y wil ze ook graag allemaal lezen maar haar onderzoeksbudget laat slechts ruimte voor 2, en leest slechts A en B. [merk op dat hier twee maal voor A betaald wordt en niet 1 maal voor C]

Toekomstige situatie: Paper A, B en C zijn vrij toegankelijk. Onderzoeker X en Y hebben er helemaal geen erg in dat ze ze zo maar allemaal kunnen lezen.

Het is een beetje een domme illustratie maar ik hoop dat het voordeel van open access duidelijk wordt en waarom het waarschijnlijk zelfs goedkoper is? Alleen zie je nu beter hoeveel geld er voor nodig is dan in de voorgaande situatie.

Persoonlijk vind ik het een vrij prijzige irrationele obsessie die men na WO II heeft ontwikkeld rond peer-review en de impact van journals. Het is niet als of men geen kwalitatief goede wetenschap bedreef toen peer-review nog niet bestond? En het is ook niet zo dat peer-review in staat is om onzin tegen te houden (Denk maar aan die koreanse onderzoeker die zijn gegevens vervalste).
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8785 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 november 2009 - 02:22

Peer review heeft denk ik toch wel waarde. Uiteraard kan zoiets best eens verkeerd gaan, maar in de regel is het in ieder geval een mechanisme om eens kritisch naar resultaten en methodiek te kijken.

Overigens heeft open access ook zeker voordelen voor iemand die iets publiceert: De kans dat iemand je werk kan lezen wordt groter, en daarmee ook de kans op citaties. De huidige situatie is dat de meeste universiteiten een abonnement hebben op het complete assortiment van elsevier en dergelijke, maar als daar ooit verandering in komt dan gaat het zeker zwaarder wegen.

Maar eigenlijk speelt dat ook nu al een rol: Toen ik nog voor de universiteit werkte had ik ook vaak de neiging niet-toegankelijk werk maar even te laten voor wat het was, en door te zoeken op waar ik wel bij kon. Uiteraard was dat veel gezien de universiteitslicenties, maar het zal zeker citaties gescheeld hebben voor de werken die niet direct toegankelijk waren.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures