Schelpen in de waal

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 32

Schelpen in de waal

Hey,

Laatst zag ik allemaal schelpjes bij de rivier en ik vroeg me af hoe die daar komen. Want ze kunnen niet vanuit de bergen komen en de zee is 100 kilometer verderop....

Waarschijnlijk is de oplossing heel simpel maar ik zou niet weten wat het is.....

Berichten: 597

Re: Schelpen in de waal

Bevruchte zoetwatermosseleitjes groeien uit tot mini-mosseltjes die kleine tandjes hebben waarmee ze zich aan vissen kunnen vasthechten -> zo verspreiden ze zich. Na een tijdje laten ze los.

Het zou mij niet verbazen dat ze zich dan ook kunnen vasthechten aan watervogels en zo nog grotere afstanden kunnen overbruggen.
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Berichten: 32

Re: Schelpen in de waal

maar het kunnen toch niet zo'n grote aantallen zijn en je hebt ookt kalkschelpjes

Berichten: 597

Re: Schelpen in de waal

ja maar die planten zich voort hé en eenmaal ze sterven duurt het lang voor die schelpen verdwijnen
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Schelpen in de waal

Daarbij is het niet ondenkbaar dat een en ander afkomstig is uit diepere lagen die ooit zeebodem waren (maar eerlijk gezegd geen idee of dat ook werkelijk het geval is) . In de stuwwallen uit de ijstijd kan dat materiaal best omhooggewoeld zijn. Die stuwwallen worden nu door de Rijn aangesneden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer