Springen naar inhoud

[natuurkunde] wrijvingscoŽfficiŽnt

• Log in om te kunnen reageren

Neeltjuh

Neeltjuh

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 oktober 2009 - 21:24

Bij natuurkunde hadden we een practicum waarbij een vol en leeg blik over een helling werd gerold met of zonder tapijt. Nu heb ik een vraagje over de wrijvingscoŽfficiŽnt.

gegevens:
m vol blik= 0,935 kg
F = m x a = 0,935 x 0,30 = 0,28 N
de a komt uit s=0,5at2
Fz = m x g = 0,935 x 9,81 = 9,17235

Frol bij α = 6,8
F = 0,28 N
Fnorm. = Fz x sin α = 9,17235 x sin 6,8 = 1,09 N
Frol = Fnormaal - F = 1,09 - 0,28 = 0,81 N

De μ hierbij is Frol : Fnorm. = 0,81 : 1,09 = 0,74

En als laatste moeten we de μ als functie opschrijven van α (alfa) bij een vol blik op een tapijthelling. Maar ik loop dus helemaal vast, want op internet zag ik de volgende formule μ = Fw : F

Daarbij stond ook een plaatje http://werktuigbouw....bc/friction.htm (zie methode 3 en dan dat plaatje) en omdat ik zelf ook zo'n plaatje in m'n schrift heb staan, waar de kracht omhoog Frol is, vraag ik me dus af of Frol gelijk is aan Fw of dat je Fw op een andere manier moet berekenen.

Daarbij stond ook μ = tanÝ
Maar dan vraag ik me af of ik dit goed doe (waarschijnlijk niet, want het komt niet helemaal goed uit, als ik de gegevens vergelijk)
μ = tan ((fz x sin α) : (m x a))

Maar hoe moet het dan wel? Want dat gaat niet meer (ik hoop overigens dat we het eerste gedeelte wel goed hebben gedaan...)

Ik hoop dat ik alles een beetje duidelijk heb gemaakt en alsvast bedankt voor de hulp!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 oktober 2009 - 21:59

Snap het even niet. om de normaalkracht van eht blik op de helling te berekenen gebruik je Fnorm= Fz∑sin 6,8į

Dat betekent dat je blik volgens mij niet een helling afrolde, maar van een bijna verticale klip stortte....... En dat kan ik dan weer niet rijmen met de geconstateerde versnelling. Dus........

Ik denk dat je beter eens even een nette schets maakt van je situatie, voorzien van krachtvectoren, en alles zo ongeveer op schaal, zodat je je tussenuitkomsten van je berekeningen makkelijk even grafisch inschat op hun juistheid.

Als je dat in paint of zo doet:

Alles over afbeeldingen plaatsen op dit forum vind je in het helpitem Berichtopmaak: afbeeldingen
Onder de HELPknop linksboven in de index vind je wel meer mogelijk nuttige opmaaktips.

en hier heb je een ruitjesblaadje om op te painten:

ruitjes10_blauw.gif
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Neeltjuh

Neeltjuh

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2009 - 17:17

Sorry voor de moeite, maar het hoeft niet meer. Op school hoorden we namelijk dat deze vraag een bonus was en dat het antwoord niet eens uitgerekend kon worden omdat de vraag verkeerd was geformuleerd...

Bedankt iig voor de moeite die u genomen heeft om dit te lezen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 oktober 2009 - 17:25

in elk geval bedankt dat je dat dan even meldt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures