Springen naar inhoud

Empathie helpt tegen verkoudheid

• Log in om te kunnen reageren

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 oktober 2009 - 22:40

De kracht van empathie...
Het herinnert me trouwens aan een artikel dat ik onlangs las over het grote belang dat gehecht wordt, in sommige vormen van psychotherapie, aan de technieken, aan protocollair en gestandaardiseerd werken. Terwijl uit vele studies blijkt dat het vooral de aspecifieke therapie factoren zijn, zoals empathie, die bepalen of een therapie wel of niet zal slagen... Alleen moet je vaak heel erg zoeken, tussen de vele studies waarin men technieken promoot, om er ťťntje te vinden die deze aspecifieke factoren verder onderzoekt. :eusa_whistle:

En empathie blijkt nu ook een aantoonbaar effect te hebben bij verkoudheid & op het immuunsysteem... Vermoedelijk is het nog veel te vroeg om hieruit definitieve besluiten te trekken, maar het leunt wel perfect aan bij wat velen al lang proberen aan te tonen: empathie is veel belangrijker ťn effectiever dan wat nog teveel zorgverleners denken...

Dido

uit: Fam Med. 2009;41(7):494-501.
of: http://www.univadis....78648799c298cc4
Een groeiend aantal gegevens wijst erop dat empathie een essentieel gegeven is in de relatie tussen arts en patiŽnt. Belangrijk is de vaststelling dat de arts dankzij een warme, vriendelijke houding zijn doeltreffendheid kan verhogen.

Empathie kan men omschrijven als de wil om de situatie en de gevoelens van de patiŽnt te begrijpen. Dat houdt ook in dat de arts door een vlotte communicatie nagaat of zijn perceptie van deze parameters wel klopt, en dat hij de gepercipieerde gegevens gebruikt om op een constructieve manier met de patiŽnt om te gaan. Empathie is een fundamenteel gegeven in de holistische, relatiegerichte zorg, die de kern van het biopsychosociaal model vormt. Over de concrete weerslag van empathie op de gezondheid zijn nog niet veel gegevens bekend.

In een Amerikaanse studie bekeken onderzoekers de resultaten van 350 patiŽnten die raadpleegden met een recent opgekomen verkoudheid (< 36 uur). Artsen waren getraind om ofwel een 'gestandaardiseerd', ofwel een uitgesproken empathisch contact met de patiŽnt te hebben. Ze konden hun benadering niet zelf kiezen, want de patiŽnten waren op voorhand gerandomiseerd. Na de raadpleging vulde iedere patiŽnt een gevalideerde schaal in, waarmee hij de arts beoordeelde op empathie: de Care-vragenlijst (Consultation and Relational Empathy). Deze vragenlijst maakt het mogelijk empathie te becijferen volgens een tiental dimensies. Ook de ernst en de duur van de klachten werden opgetekend door zelfrapportering. Ten slotte peilde men de immuniteit van de patiŽnt aan de hand van het gehalte van interleukine 8 (IL-8) in het neusvocht; doseringen gebeurden bij de intake en na 48 uur.

De beoordeling van de patiŽnten werd binair geanalyseerd, naargelang ze de arts de maximale Care-score (perfect) of minder (niet perfect) hadden gegeven. Op die manier konden de onderzoekers aantonen dat bij patiŽnten met een perfecte score, de klachten significant sneller verdwenen (gemiddeld 0,91 dagen), terwijl er in deze groep bovendien een trend bestond naar minder ernstige klachten en een hoger gehalte aan IL-8. Bij patiŽnten die een niet perfecte score toekenden, was er geen enkel verband tussen de Care-score en de ziekteparameters. De auteurs besluiten hieruit dat de empathie van de arts inderdaad binair op de patiŽnt inwerkt. Ofwel voelen ze empathie, ofwel niet. De auteurs merken op dat het effect van empathie op de klachten van de verkoudheid van dezelfde grootteorde is als de beste resultaten die men bereikt met antivirale middelen: ongeveer ťťn dag minder last. Eťn belangrijk verschil is dat antivirale middelen doorgaans alleen op een specifiek type virus inwerken. Er werd voorlopig geen analyse gemaakt van de 'empathiegroep' ten opzichte van de controlegroep, omdat het onderzoek deel uitmaakt van een bredere studie, waarvan de blindering nog enige tijd niet kan worden opgeheven.

Een dag winnen bij een verkoudheid kan voor patiŽnten relevant zijn. Maar belangrijker nog is de vaststelling dat empathie de doeltreffendheid van een medische interventie kan verhogen. Dit versterkt andermaal de overtuiging dat de huisarts in de gezondheidszorg een unieke plaats bekleedt, voor het geval daar nog iemand mocht aan twijfelen.
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5822 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2009 - 10:32

Leuk artikel Dido.

De beoordeling van de patiŽnten werd binair geanalyseerd, naargelang ze de arts de maximale Care-score (perfect) of minder (niet perfect) hadden gegeven. Op die manier konden de onderzoekers aantonen dat bij patiŽnten met een perfecte score, de klachten significant sneller verdwenen (gemiddeld 0,91 dagen), terwijl er in deze groep bovendien een trend bestond naar minder ernstige klachten en een hoger gehalte aan IL-8.

Ik ben wel benieuwd hoe significant was en welke variabelen ze hebben genomen, heb je de resultaten Dido? Als ze de groepen maximaal ja en maximaal nee met elkaar vergeken, zegt dat minder dan als ze de nominale variabelen gebruikten, ofwel de scores. In het eerste geval vergelijk je ook een maximale score met een minimale score. Het zou namelijk leuk zijn om een trend te zien in de scores, met andere woorden: hoe hoger de score, hoe minder lang ziek.

Bovendien, hebben ze de IL-8 gemeten vůůr het empathiepraatje?

Er werd voorlopig geen analyse gemaakt van de 'empathiegroep' ten opzichte van de controlegroep, omdat het onderzoek deel uitmaakt van een bredere studie, waarvan de blindering nog enige tijd niet kan worden opgeheven.

Geen controlegroep, das ietsje minder.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 oktober 2009 - 12:54

Een beetje opzoekwerk... Het ganse artikel vind je in bijlage. Ik heb het zelf nog niet volledig doorgenomen. Maar ik doe het zeker nog in de loop van de volgende dagen, als ik wat meer tijd heb. Aan jou dus de eer, Anusthesist, om eventueel al even na te gaan hoe het onderzoek verlopen is... :eusa_whistle:

Dido

Bijgevoegde Bestanden

-Oscar Wilde-

scorchingthevortex

scorchingthevortex

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2009 - 14:08

Maar de patienten moesten dus zelf aangeven hoe empatisch ze de arts vonden? :eusa_whistle:

Dan is een alternatieve conclusie dat patienten met een beter verloop van het ziektebeeld hun behandelend arts als vriendelijker beschouwen. Niet dat ik denk dat een vriendelijk woord niet kan helpen hoor, het is tenslotte al bewezen dat stress nadelig is voor het immuunsysteem. Maar gebaseerd op de eerste post is dit onderzoek niet echt bewijs daarvoor.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 oktober 2009 - 14:36

Maar de patienten moesten dus zelf aangeven hoe empatisch ze de arts vonden? :eusa_whistle:

Niemand anders dan de patiŽnt kan beter inschatten of hij de arts wel of niet empathisch vond. Trouwens, zo'n onderzoeksmethode (om te komen tot diagnostiek) is schering en inslag in de psychologie: de cliŽnt/ patiŽnt geeft aan op een schaal hoe ernstig z'n klachten zijn en dus hier: hoe empathisch hij de arts vond. Empathie gaat nu eenmaal vooral om een gevoel.
Er is niets dat subjectiever is dan het denken en vooral het voelen van mensen. Dit wordt nu eenmaal vaak geobjectiveerd door de cliŽnt vragenlijsten te laten invullen. Als dit laatste niet meer als basis van onderzoek kan dienen, mogen we zowat alle wetenschappelijke publicaties, die in het verleden zijn verschenen rond psychopathologie, de vuilbak in gooien...

Trouwens:

The Consultation and Relational Empathy (CARE) measure is a questionnaire designed to measure several aspects of the clinical encounter related to empathy. CARE assesses empathy from the patient’s perspective and has been validated in primary care settings. Patients completed the CARE measure once, directly following their clinician visits at the time of enrollment

Aangezien ze deze vragenlijst direct na hun bezoek aan de arts invulden, kunnen zij hun visie moeilijk hebben aangepast aan het verloop van hun verkoudheid, die op dat moment nog niet gekend was.

Niet dat ik denk dat een vriendelijk woord niet kan helpen hoor

Empathie is heel wat anders ťn vooral complexer dan 'een vriendelijk woord' over hebben voor iemand...
http://perswww.kuleu...eskunde2004.pdf

Dido

Veranderd door Dido, 30 oktober 2009 - 14:51

-Oscar Wilde-

scorchingthevortex

scorchingthevortex

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2009 - 14:42

Deze methoden kunnen best standaard zijn maar door deze methode is de door mij geopperde conclusie dus ook mogelijk geworden. Ze hadden de artsen extra vriendelijk of normaal (afstandelijk) kunnen laten gedragen volgens een handleiding. Niet perfect, maar toch ietsje beter dan de patient om zijn mening vragen.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 oktober 2009 - 14:53

Deze methoden kunnen best standaard zijn maar door deze methode is de door mij geopperde conclusie dus ook mogelijk geworden. Ze hadden de artsen extra vriendelijk of normaal (afstandelijk) kunnen laten gedragen volgens een handleiding. Niet perfect, maar toch ietsje beter dan de patient om zijn mening vragen.

Een overlap tussen jouw berichtje en mijn 'aanpassing van m'n tekstje'... :eusa_whistle:
Ik herhaal het hier nog even:

Trouwens:

The Consultation and Relational Empathy (CARE) measure is a questionnaire designed to measure several aspects of the clinical encounter related to empathy. CARE assesses empathy from the patient’s perspective and has been validated in primary care settings. Patients completed the CARE measure once, directly following their clinician visits at the time of enrollment

Aangezien ze deze vragenlijst direct na hun bezoek aan de arts invulden, kunnen zij hun visie moeilijk hebben aangepast aan het verloop van hun verkoudheid, die op dat moment nog niet gekend was.

Dido

Veranderd door Dido, 30 oktober 2009 - 14:54

-Oscar Wilde-

scorchingthevortex

scorchingthevortex

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 oktober 2009 - 15:23

Dat bedoelde ik ook niet. De gezondheidstoestand van de patient op het moment van de enquete kan het verdere ziektebeeld reflecteren. Dit kan weer correleren met de gemoedsrust van de patient en opinie van anderen.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 oktober 2009 - 15:45

...hebben ze de IL-8 gemeten vůůr het empathiepraatje?

Blijkbaar werd die inderdaad opgevolgd...

Immune response was evaluated by measuring concentration of interleukin 8 (IL-8) from nasal wash specimens at enrollment and at a follow-up visit approximately 48 hours later. IL-8, an infammatory cytokine found in nasal secretions, rises rapidly with
viral upper respiratory infection and then falls over days to weeks. It is one of the best single markers of immune response in community-acquired upper respiratory infection, as it correlates well with symptoms, and can be reliably measured.

Dat bedoelde ik ook niet. De gezondheidstoestand van de patient op het moment van de enquete kan het verdere ziektebeeld reflecteren. Dit kan weer correleren met de gemoedsrust van de patient en opinie van anderen.

Ik snap nog steeds niet goed wat je hiermee bedoelt... Het ging om een RCT. Als ik jouw suggestie goed begrijp, dan zouden patiŽnten die er erger aan toe waren hun arts consistent anders beoordelen op empathie (op die eerst afgenomen vragenlijst) dan diegenen die er beter aan toe waren. Aangezien het om een RCT ging, werd dit effect kort gesloten. PatiŽnten waarbij de ziekte milder verliep worden willekeurig in een conditie geplaatst. Dus is er geen enkele reden om te veronderstellen dat diegenen met een milder ziektebeeld (op dat moment) in een groter aantal in de 'emptahische' conditie terecht gekomen zijn en dus hun arts empathischer bestempelden, wat dan toevallig correleert met hun minder ziek-zijn. Zo'n mensen komen immers evengoed terecht in de 'standaard'conditie of de conditie 'zonder interactie'. En dan zouden die mensen met een milder ziektebeeld ook de arts in de standaardconditie als empathischer moeten beoordelen, terwijl die arts nochtans niet empathisch was.
En terwijl ik dit neerschrijf, begin ik door te krijgen wat je bedoelt... :eusa_whistle: Het volgende is dan ook belangrijk: er was dus wel degelijk een conditie waarin het de bedoeling was dat de arts zich empathisch opstelt. Naast een standaardconditie en een conditie 'zonder interactie'.

The “enhanced” visit included the above with fve added ingredients of the practitioner-patient interaction hypothesized to have a positive effect on health. These can be summarized using the PEECE mnemonic: (P) Positive prognosis, (E) Empathy, (E) Empowerment, © Connection, and (E) Education. These domains were chosen because of their prominence in the practitioner-patient interaction literature

A Randomized Controlled Trial in a Common Cold Model) related to the association between
empathy in clinical encounters and the subsequent duration and severity of the common cold.

Een tekort is zeker dat de studie nu nog niet kan terugvallen op de controlegroep. Maar ik veronderstel dat dit wel zo zal zijn, eens de studie werkelijk is afgelopen.

Dido

Veranderd door Dido, 30 oktober 2009 - 15:53

-Oscar Wilde-

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 oktober 2009 - 16:32

@Scorchingthevortex: Ik begrijp niet goed wat je nu eigenlijk voorstelt. Het is toch interessanter om te weten of een patiŽnt de arts empathisch vindt of niet? Want zijn subjectieve aanvoelen zal veel belangrijker zijn dan het objectieve gedrag van de arts.

Ten tweede: zich empathisch gedragen volgens een handleiding, daar zit een "double bind". Da's net zoiets als "Wees spontaan". Een handboektherapie schakelt al te gemakkelijk de factor "echtheid" uit.

scorchingthevortex

scorchingthevortex

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2009 - 14:17

..volgens mij klopt het nog steeds niet, maar ik ga eerst even het volledige artikel lezen..

scorchingthevortex

scorchingthevortex

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2009 - 15:08

Ja daar ben ik toch nog :eusa_whistle:

Al blijf ik het jammer vinden dat ze niet hebben gecheckt of de mate van infectie (onbewust of bewust) bepalend is voor gevoeligheid voor de vriendelijke houding van de arts, zal dit idd van weinig invloed zijn op een onderzoek wat zo groot werd opgezet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures