1M HCl-oplossing aanmaken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

1M HCl-oplossing aanmaken

Hoe bereid ik een 1mol/l HCl-oplossing, vertrekkende van geconcentreerde HCl??

Uitgaande van het percentage HCl in je geconcentreerde oplossing (bijv 37%) en de dichtheid van de oplossing kun je de molariteit van deze geconcentreerde oplossing berekenen:

37% = 370 g HCl per kilo oplossing

d = 1.15

dus: 425.5 g HCl per liter oplossing

mw=36.5 g/mol

dus 11.66 mol/liter

Voor een 1 M HCl oplossing moet je de geconcentreerde oplossing dus 11.66 x verdunnen.

Mijn vraag: Als ik bijv naar 100 ml wil, ga je dan 10.58 ml geconcentreerde HCL nemen of ga je 10.58 gram afwegen?

Berichten: 704

Re: 1M HCl-oplossing aanmaken

Anonymous schreef:Hoe bereid ik een 1mol/l HCl-oplossing, vertrekkende van geconcentreerde HCl??

Uitgaande van het percentage HCl in je geconcentreerde oplossing (bijv 37%) en de dichtheid van de oplossing kun je de molariteit van deze geconcentreerde oplossing berekenen:

37% = 370 g HCl per kilo oplossing

d = 1.15

dus: 425.5 g HCl per liter oplossing

mw=36.5 g/mol

dus 11.66 mol/liter

Voor een 1 M HCl oplossing moet je de geconcentreerde oplossing dus 11.66 x verdunnen.

Mijn vraag: Als ik bijv naar 100 ml wil, ga je dan 10.58 ml geconcentreerde HCL nemen of ga je 10.58 gram afwegen?
je kunt op massa verdunnen en op volume. Moet je wel rekeneing houden met je verdunningsfactor.

in dit geval is het het gemakkelijkst om het volume te nemen. Je kunt dan gemakkelijk gebruik maken van de formule V*M = V * M

--> als je een 100 mL 1 M oplossing wilt hebben, en je gaat uit van een 11,66 M oplossing, dan heb je van de geconcentreerde oplossing 100 / 11,66 = 8,57 mL nodig.

Je neemt dus 8,57 mL geconcentreerde HCl-oplossing en vult dan aan met H2O tot 100 mL.

Re: 1M HCl-oplossing aanmaken

Harrtelijk bedankt

:wink:

Reageer