[natuurkunde] - systeembord

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 67

[natuurkunde] - systeembord

Beste,

Ik heb een vraag die ik niet echt goed snap:

Ontwerp een (stil) inbraakalarm, waarbij er een lamp (LED) moet gaan branden als er een geluid klinkt of een lichtstraal wordt onderbroken.

Dit heb ik gemaakt met het programma systeembord:

Afbeelding

http://img59.imageshack.us/i/systeembord.jpg/

Let op:

Ik heb een druksensor gebruikt omdat ik natuurlijk geen echte lichtsensor heb. Als de lichtstraal dus onderbroken wordt, druk ik op de knop, er komt dan: ''1''.

Is m'n systeembord goed? Als ik nu een geluid maak op op de knop druk (wat in dit geval een onderbreking v.d. lichtsensor is), gaat mn led lampje wel aan.

Wat ik niet snap is dit:

In het boek staat: Als er iemand gepasseerd is, geeft de lichtsensor een spanning.

Dus:

[lichtsensor]----------------->> [Inbreker] [spanning?]

Lichtstraal wordt dus onderbroken.

Maar heeft de ''spanning'' dan een 1 of een 0?

Bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] - systeembord

Skipito schreef:In het boek staat: Als er iemand gepasseerd is, geeft de lichtsensor een spanning.

Lichtstraal wordt dus onderbroken.

Maar heeft de ''spanning'' dan een 1 of een 0?
Een lichtsensor geeft 0 als er géén licht op valt, en verder een hoger wordend signaal naarmate er meer licht op valt. Wat jouw drukknop doet als er een inbreker passeert bepaal jij natuurlijk zelf. Maar ik vind eigenlijk dat je moet uitgaan van de gewone situatie, nl een inbreker die een lichtstraal onderbreekt. (m.a.w., je laat de knop los als er een inbreker passeert).

kortom, een normaal lichtdetectiesysteem werkt als volgt

inbreker: 0

géén inbreker: 1

je zult in dat geval dus iets met dat signaal moeten doen voordat je het naar je OF-poort stuurt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 67

Re: [natuurkunde] - systeembord

Jan van de Velde schreef:Een lichtsensor geeft 0 als er géén licht op valt, en verder een hoger wordend signaal naarmate er meer licht op valt. Wat jouw drukknop doet als er een inbreker passeert bepaal jij natuurlijk zelf. Maar ik vind eigenlijk dat je moet uitgaan van de gewone situatie, nl een inbreker die een lichtstraal onderbreekt. (m.a.w., je laat de knop los als er een inbreker passeert).

kortom, een normaal lichtdetectiesysteem werkt als volgt

inbreker: 0

géén inbreker: 1

je zult in dat geval dus iets met dat signaal moeten doen voordat je het naar je OF-poort stuurt.
Beste,

Heeeeeeeeeeel erg bedankt!!! Ik snap het! =D Top hulp ](*,) dank je wel.

Mag ik nog 2 kleien vragen je stellen? :eusa_whistle:

De lichtsensor en de druksensor moeten toch eerst naar de comparator gaan in mn systeembord ^^? Ik neem aan van wel toch?

Vraag 2 (Laatste vraag ;) )

Ontwerp een sckakeling, waarmee een buitenlamp (gebruik daarvoor een LED) gaat branden als het donker wordt.

Mijn schakeling:

Afbeelding

http://img22.imageshack.us/i/schakeling.jpg/

Ik heb hierover een vraag: Als het donker is, betekent toch dat de lichtsensor 0 wordt? Dan gaat ie naar de comparator waar die bij de referentiespanning op 1 Volt staat. Waarom 1 volt? Ik weet dat als het donker is (0) naar de comparator gaat, het dan bij de uitgang van de comparator 0 is en via de invertor 1 wordt. Maar hoezo staat die op 1 volt? Komt dat omdat het 'donker' onder de 1volt is? Ik bedoel: ik kan de referentiespanning natuurlijk ook op 0 volt zetten, maar dan gaat het lampje niet aan. Op 0,1 of hoger wel.

Bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] - systeembord

De lichtsensor en de druksensor moeten toch eerst naar de comparator gaan in mn systeembord ^^? Ik neem aan van wel toch?
Sensoren geven normaal gesproken analoge signalen, bijv. een wat sterker signaal naarmate licht feller of geluid harder is. Met zo'n comparator zet je zo'n signaal om naar een digitaal signaal, dwz 0 als het geluid zachter is dan een in te stellen waarde, en 1 als het harder is dan een in te stellen waarde. Voor een inbrekeralarm is dat zinvol, je zult niet willen dat het inbrekeralarm afgaat omdat er een auto door de straat rijdt. Of het voor de praktijk van je systeembord nodig is hangt ervan af: welke sterkte signaal interpreteren je gewone poorten als 0, en vanaf welke sterkte interpreteren ze het als 1? Ik meen dat het op de meeste systeemborden inderdaad een goede gewoonte is om na een sensor áltijd een comparator te plaatsen. Waarbij ik me overigens dan meteen afvraag waarom dat dan niet gewoon in het sensorblok zit ingebouwd.
Ontwerp een schakeling, waarmee een buitenlamp (gebruik daarvoor een LED) gaat branden als het donker wordt.

Ik heb hierover een vraag: Als het donker is, betekent toch dat de lichtsensor 0 wordt?
Als het pikkedonker is wél. Maar men zal wensen dat dat licht al aangaat indien er minder licht is dan een bepaald niveau. Dus zodra het lichtniveau en daarmee de uitgangsspanning van de sensor onder een door jou te bepalen waarde zakt moet de uitgang van het systeem sensor-comparator gewoon het signaal 0 geven. Iemand heeft dqt grensniveau arbitrair gelijk gesteld aan 1 V, maar had net zo goed 0,5 V of voor mijn part 2 V kunnen kiezen.

Imageshack werkt weer eens poepietraag overigens. Je tweede afbeelding zie ik nog steeds niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 67

Re: [natuurkunde] - systeembord

Jan van de Velde schreef:Sensoren geven normaal gesproken analoge signalen, bijv. een wat sterker signaal naarmate licht feller of geluid harder is. Met zo'n comparator zet je zo'n signaal om naar een digitaal signaal, dwz 0 als het geluid zachter is dan een in te stellen waarde, en 1 als het harder is dan een in te stellen waarde. Voor een inbrekeralarm is dat zinvol, je zult niet willen dat het inbrekeralarm afgaat omdat er een auto door de straat rijdt. Of het voor de praktijk van je systeembord nodig is hangt ervan af: welke sterkte signaal interpreteren je gewone poorten als 0, en vanaf welke sterkte interpreteren ze het als 1? Ik meen dat het op de meeste systeemborden inderdaad een goede gewoonte is om na een sensor áltijd een comparator te plaatsen. Waarbij ik me overigens dan meteen afvraag waarom dat dan niet gewoon in het sensorblok zit ingebouwd.

Als het pikkedonker is wél. Maar men zal wensen dat dat licht al aangaat indien er minder licht is dan een bepaald niveau. Dus zodra het lichtniveau en daarmee de uitgangsspanning van de sensor onder een door jou te bepalen waarde zakt moet de uitgang van het systeem sensor-comparator gewoon het signaal 0 geven. Iemand heeft dqt grensniveau arbitrair gelijk gesteld aan 1 V, maar had net zo goed 0,5 V of voor mijn part 2 V kunnen kiezen.

Imageshack werkt weer eens poepietraag overigens. Je tweede afbeelding zie ik nog steeds niet.
Beste,

De afbeelding maakt niks uit. Ik snap het. :eusa_whistle: Dank je wel.

Dus er kunnen meerdere sensoren aangesloten worden op de + van de comparator? Dus je hoeft niet meerdere comparatoren te tekenen?

Als ik het allemaal goed heb, moet de systeembord dan nu zo uit zien niet waar:

Zie bijlage of:

Afbeelding

Wanneer ik de druksensor loslaat (dus als er een inbreker op dat moment voor de lichtsensor staat), gaat het lampje aan. Ook wanneer ik een geluid maak..

Ik neem aan dat dit klopt toch?

---

Het rare is dat ik ook een systeembord heb gemaakt bij een bepaalde vraag, waarbij ik een sensor direct naar de comperator (+) ingang had geplaatst en de druksensor meteen naar een andere ''poort'' (van de EN-poort had gedaan). Hij rekende dit raar maar waar goed, terwijl er in zn theorie staat (wat hij heeft gemaakt) dat alle sensoren naar de comperator moeten gaan.

Raar.:S

Maar heel erg bedankt nogmaals!

Bijlage:

Oh het lijkt mij misschien handiger als ik elke draad een kleur geef.. Geluid sensor bij de bijlage gaat naar de 1ste poort van de OF-poort.[attachment=4445:laag2.jpg]
Bijlagen
laag2.jpg
laag2.jpg (49.05 KiB) 814 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] - systeembord

Volgens mij gaat dit niet helemaal goed. Als lichtsensor gebruik je nu een drukschakelaar. Maar dat ding is al digitaal (ingedrukt = 1, los = 0) dus die hoeft niet naar de comparator.

Afgezien daarvan, je mag (volgens mij, maar ik kan me vergissen) niet twee sensoren aan de ingang van één comparator hangen. Als het programma dat accepteert is eht tot daaraan toe, maar op een echt systeembord gaat dat volgens mij mis.

En dan gaat het hier écht mis:
skipito.gif
skipito.gif (14.21 KiB) 816 keer bekeken
Ook op dit systembord zitten niet voor niks splitters. Als je één signaal naar twee volgende stappen wil sturen, zul je dat toch echt via zo'n splitter moeten doen, niet rechtstreeks zoals heir.

Afgezien daarvan, stel dat het zonder splitter wél zou werken:

Stel uitgang A = 0

ingang 1 wordt daardoor 0

ingang 2 wordt ook 0, waaardoor uitgang B 1 wordt, en ingang 3 ook 1 wordt.

uitgang C (van de OF-poort) wordt dus 1

andere mogelijkheid:

Stel uitgang A = 1

ingang 1 wordt daardoor 1

ingang 2 wordt ook 1, waaardoor uitgang B 0 wordt, en ingang 3 ook 0 wordt.

uitgang C (van de OF-poort) wordt dus 1

Kortom, welk signaal je comparator hier ook afgeeft, je LEDje zou altijd branden. Ofwel, stel dat de harware van je systeembord (of de software van je systeembordprogramma) niet zou protesteren tegen de rare verbindingen die je maakt, dan zou het LEDje altijd branden, ongeacht gebrek aan inbrekers.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 67

Re: [natuurkunde] - systeembord

Jan van de Velde schreef:Volgens mij gaat dit niet helemaal goed. Als lichtsensor gebruik je nu een drukschakelaar. Maar dat ding is al digitaal (ingedrukt = 1, los = 0) dus die hoeft niet naar de comparator.

Afgezien daarvan, je mag (volgens mij, maar ik kan me vergissen) niet twee sensoren aan de ingang van één comparator hangen. Als het programma dat accepteert is eht tot daaraan toe, maar op een echt systeembord gaat dat volgens mij mis.

En dan gaat het hier écht mis:

[attachment=4447:skipito.gif]

Ook op dit systembord zitten niet voor niks splitters. Als je één signaal naar twee volgende stappen wil sturen, zul je dat toch echt via zo'n splitter moeten doen, niet rechtstreeks zoals heir.

Afgezien daarvan, stel dat het zonder splitter wél zou werken:

Stel uitgang A = 0

ingang 1 wordt daardoor 0

ingang 2 wordt ook 0, waaardoor uitgang B 1 wordt, en ingang 3 ook 1 wordt.

uitgang C (van de OF-poort) wordt dus 1

andere mogelijkheid:

Stel uitgang A = 1

ingang 1 wordt daardoor 1

ingang 2 wordt ook 1, waaardoor uitgang B 0 wordt, en ingang 3 ook 0 wordt.

uitgang C (van de OF-poort) wordt dus 1

Kortom, welk signaal je comparator hier ook afgeeft, je LEDje zou altijd branden. Ofwel, stel dat de harware van je systeembord (of de software van je systeembordprogramma) niet zou protesteren tegen de rare verbindingen die je maakt, dan zou het LEDje altijd branden, ongeacht gebrek aan inbrekers.
Beste,

Je hebt gelijk. In het programma zelf kan het ook niet, ik deed het namelijk met paint.

Dus een druksensor is al eigenlijk digitaal. Daar kom ik nu inderdaad ook achter. Mijn voorbeeld moet dus zo zijn:

(Zie bijlage)

(Knop loslaten = lichtje gaat branden) Knop niet loslaten maar als ik geluid maak brand het lichtje ook.

Dat werkt dus goed.

Maar als ik nou de schakeling op papier teken (dus zonder systeembord). Dus alleen de invertor, comparator, lichsensor, led, geluidssensor teken. Dan maak ik geen gebruik van een druksensor. Moet ik dan die lichtsensor meteen met de invertor verbinden? Of moet die dan wel naar een comparator samen met de geluidssensor.

Dank je wel.
Bijlagen
final.jpg
final.jpg (47.78 KiB) 821 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] - systeembord

Vanwege de leesbaarheid, het heeft geen zin heel mijn bericht te quoten. Overzichtelijker is quoten, en dan alles waarop je niet noodzakelijk verder gaat weg te knippen
Dus een druksensor is al eigenlijk digitaal.
Het is ook geen druksensor, het is gewoon een drukschakelaar. Perfect vergelijkbaar met het knopje van de deurbel.
Maar als ik nou de schakeling op papier teken ..//..

Of moet die dan wel naar een comparator samen met de geluidssensor.
Ja, die sensor zal dan naar een comparator moeten, maar NIET samen met die andere sensor, dwz, hij zal naar zijn eigen comparator moeten. Een comparator kan maar één ding tegelijk.

Je vervangt dan de huidige verbinding schakelaar-invertor door een verbinding lichtsensor-comparator-invertor.

Dan vind ik nog één ding niet prettig aan je ontwerp, maar ik weet niet of dat binnen je opdracht valt: een inbreker laat even iets uit zijn handen vallen, het ledje licht even op. Of, een inbreker passeert even de lichtsensor, het ledje licht even op. Iemand die achter een controlepaneel zit van een alarmcentrale van en alrmcentrale moet dan maar net even zijn neus snuiten of een slok koffie nemen, en hij heeft het alarm gemist.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 67

Re: [natuurkunde] - systeembord

Jan van de Velde schreef:Vanwege de leesbaarheid, het heeft geen zin heel mijn bericht te quoten. Overzichtelijker is quoten, en dan alles waarop je niet noodzakelijk verder gaat weg te knippen

Het is ook geen druksensor, het is gewoon een drukschakelaar. Perfect vergelijkbaar met het knopje van de deurbel.

Ja, die sensor zal dan naar een comparator moeten, maar NIET samen met die andere sensor, dwz, hij zal naar zijn eigen comparator moeten. Een comparator kan maar één ding tegelijk.

Je vervangt dan de huidige verbinding schakelaar-invertor door een verbinding lichtsensor-comparator-invertor.

Dan vind ik nog één ding niet prettig aan je ontwerp, maar ik weet niet of dat binnen je opdracht valt: een inbreker laat even iets uit zijn handen vallen, het ledje licht even op. Of, een inbreker passeert even de lichtsensor, het ledje licht even op. Iemand die achter een controlepaneel zit van een alarmcentrale van en alrmcentrale moet dan maar net even zijn neus snuiten of een slok koffie nemen, en hij heeft het alarm gemist.......
Oh, whoops klopt inderdaad. Ben de Memory vergeten zodat het alarm blijft hangen en niet weggaat.

Thnx!!

Ik snap het nu helemaal!!!!

Hartelijk bedankt!!!!!!!!!!!!! Ik heb namelijk volgende week een toetsweek, maar ik ga de a.s. vrijdag zeker je signature volgen en ook doen!

Hartelijk bedankt voor je topsupport!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [natuurkunde] - systeembord

Ben de Memory vergeten .
vergeet dan nu ook niet het resetknopje......
ik ga de a.s. vrijdag zeker je signature volgen en ook doen!
Fold, and fold on !!! :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer