Springen naar inhoud

Licht en botsen

• Log in om te kunnen reageren

AronKamp

AronKamp

• >100 berichten
  • 101 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 00:05

Hallo,

Ik heb een paar vragen m.b.t. licht.

1.Klopt het dat licht in sommige gevallen kan worden beschouwd als een object met een kleine massa en in andere (veruit de meeste) als een massaloze golf?

Enkele bewijzen zijn dacht ik voor de golven, genoeg. Maar voor de massa is de enige die ik ken dat ze worden afgebogen door grote massa's

2. Ik weet dat licht elkaar kan opheffen als ze een gelijke golflengte hebben en deze golven uitfase met elkaar lopen. Is het mogelijk om het licht op te heffen als je ze niet naast elkaar laat vallen maar langs elkaar schiet. Dus eigenlijk dwars door je straal heen schiet(hoek van 90 graden), is er iets bekend dat dit invloed heeft op een van de twee stralen?

3. Ik vind het moeilijk om te begrijpen hoe iets geen massa heeft maar toch soms weer wel?!?!?

Wie kan mij hier iets over vertellen?
Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 november 2009 - 00:27

Het zonlicht duwt de staart van een komeet van zich af.
De fotonen hebben impuls (hf/c) en dragen die (deels) over aan de stofdeeltjes waaruit de staart bestaat.
Een sterke lichtstraal gericht op een zandloper kan ook het 'straaltje' zand wegduwen.
Het tweeslachtige gedrag van fotonen (corpusculair of golf) is niet te begrijpen.
Soms werkt de ene beschrijving beter, soms de andere.

Veranderd door thermo1945, 01 november 2009 - 00:33

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 november 2009 - 10:39

Hallo,

Ik heb een paar vragen m.b.t. licht.

1.Klopt het dat licht in sommige gevallen kan worden beschouwd als een object met een kleine massa en in andere (veruit de meeste) als een massaloze golf?

Licht gedraagt zich zowel als een golf als een massaloos deeltje (foton). fotonen hebben dus geen massa, maar wel energie en impuls.

De reden dat licht wordt afgebogen in een gravitatieveld is dat niet alleen massa, maar ook energie wordt afgebogen in zo'n veld.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 01 november 2009 - 11:41

... maar ook energie wordt afgebogen in zo'n veld.

Energie wordt toch 'gedragen' door een foton of voorwerp?!

edgo

edgo

• >25 berichten
  • 100 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 22:25

Licht gedraagt zich zowel als een golf als een massaloos deeltje (foton).

Voor een beter begrip van het tweedelige karakter van het licht helpt het als men fotonen als pakketjes energie beschouwt die al dan niet gepaard gaan met - of verkeren in een toestand van - elektromagnetische straling. Een foton is geen deeltje in de gewone betekenis van het woord, waarbij er sprake is van een materieel aspect.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 november 2009 - 16:13

Verplaatst naar "Optica en Akoestiek".

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

ernst39

ernst39

• >25 berichten
  • 40 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 november 2009 - 17:21

THERMO 1945 schrijft in bericht #2: "het tweeslachtig gedrag van licht is niet te begrijpen".

Ik denk dat de informatonentheorie (ingeleid op het forum THEORIEONTWIKKELING onder de rubriek "gravitatie en elektromagnetisme") klaarheid kan brengen. De problematiek van de dualiteit golf-deeltje komt aan bod in hoofdstuk III van de monografie "Golven en straling" (zie bericht # 10)

Robin4

Robin4

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2009 - 23:37

hiert telt de klassieke mechanica en fysica niet meer hier moeten we de speciale revaliteit gaan toepassen en de kwantummechaniop dat de fotonen twee karakters hebben kunnen we het experiment gaan toepassen.
Als we het niet zien dan is het een golf(dus in superpositie) we weten niet waar het is als ons menselijk bewustzijn het opmerkt dan zijn het vaste deeltjes.De speciale relativeit zegt dan dat licht en dus de fotonen geen massa heeft maar wel energie en zwaartekracht wekt op energie en aangezien massa een heel opeengepakte vorm van energie is dus ook

Veranderd door Robin4, 07 november 2009 - 23:39

AronKamp

AronKamp

• >100 berichten
  • 101 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2009 - 00:53

Ik heb een antwoord van mijn leraar gehad!
Als ik het goed begrijp komt het op het volgende neer:

Op zich heeft licht geen massa. Het word dan ook niet zozeer afgebogen door de massa van het voorwerp, maar door de buiging in de ruimte tijd. Dit word afgebogen door de massa van het voorwerp. Alles met een massa buigt min of meer de ruimte tijd. Hoe zwaarder iets is hoe erger het de ruimte tijd buigt.

Dit is te vergelijken met bijvoorbeeld een drumvel

Eerst trek je er met een stift een lijn overheen, als je hier vervolgens een lodenknikker oplegt dan zal deze het vel een klein beetje verbuigen, en zal je de lijn ook als gebogen zien. Omdat wij (mensen) een beperkt verbeeldingsvermogen hebben kunnen wij dit alleen terug brengen naar een 3 dimensionaal model terwijl het meerdere dimensies heeft. Maar daar ben ik nog lang niet aan toe!

PS als hierboven fouten staan, mijn excuses hiervoor! Zo snap ik het tot nu toe!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures