Springen naar inhoud

Blauwe energie blijkt haalbaar en biedt nederland grote voordelen

• Log in om te kunnen reageren

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 november 2009 - 11:22

Energie opwekken op grote schaal uit het mengen van zoet en zout water is technisch en praktisch mogelijk. Wereldwijd is de potentie van deze schone energie – ‘blue energy’ of ‘blauwe stroom’ – zeer groot. Ook in Nederland kunnen over minimaal tien jaar blauwe stroomcentrales worden geplaatst, onder meer aan de Afsluitdijk, die samen de helft van de huidige elektriciteitsbehoefte kunnen dekken.

Lees meer ... Wageningen universiteit
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 november 2009 - 11:41

Wageningen Universiteit zit via Wetsus in dat "blue energie" gedoe en blijkbaar heeft men weer wat subsidiegeld nodig om die club draaiende te houden.

Blue energie is een erg theoretisch concept dat in de praktijk nooit netto energie op zal leveren. Het is een stokouwe koe uit het verleden, enkel en alleen uit de sloot gehaald vanwege de subsidies die tegenwoordig dank zij de klimaatgekte gemakkelijk te krijgen zijn.

Zie mijn eerdere reactie: http://www.wetenscha...s...st&p=322808
Hydrogen economy is a Hype.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 november 2009 - 14:37

Ik vind dat je met deze reactie behoorlijk over de schreef gaat. Het subsidiegeld-willen-binnenhalen-en-daarom-maar-weer-eens-de-publiciteit-zoeken-argument wordt steevast aangehaald in het kader van discussies over milieu en alternatieve energie, maar heeft inhoudelijk bijzonder weinig toegevoegde waarde. Sterker nog, het heeft helemaal geen waarde. Iedere wetenschapper, of hij nu wel of niet op zoek is naar nieuwe subsidie, zal van tijd tot tijd moeten verantwoorden welk onderzoek hij gedaan heeft en wat de maatschappelijke relevantie ervan is. Dat uit zich doorgaans onder andere in een gepopulariseerde weergave van mogelijke toepassingen van de opgedane kennis. Die toepassing zal vrijwel nooit direct zijn, anders was het geen wetenschap. En dat laatste is precies wat hier gebeurt: Iemand promoveert, en er wordt een nieuwsartikel geschreven over het promotie-onderzoek.

Dat het concept al oud is doet ook niet ter zake. Hetzelde geldt voor het Fischer-Tropschproces en ook daar duurde het ruim 50 jaar voor er hernieuwde interesse in het stokoude concept kwam. En zo zijn er vele voorbeelden van oude wetenschap of technologie die jaren later pas weer worden opgeduikeld, als gevolg van bepaalde economische of technologische ontwikkelingen.

Wat wél tussen de regels van het nieuwsbericht door duidelijk wordt is - wat jij in feite ook al aangaf - dat de praktische haalbaarheid verre van zeker is.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 november 2009 - 19:27

Uit zijn email adres onderaan het nieuwsbericht blijkt duidelijk dat Jan Post werkt bij Wetsus.

Wetsus wekt de laatste jaren herhaaldelijk in de media de indruk met iets heel revolutionairs bezig te zijn met die "blue energy" terwijl het in feite om een stokoud idee gaat wat tientallen jaren geleden door anderen bedacht is, toen door anderen al bestudeerd is, en toen door die anderen allang afgeserveerd is.

Ook het KNAW heeft enkele jaren geleden al een negatief rapport over die "blue energy" uitgebracht, maar dat weerhoudt Wetsus er niet van in de media door te blijven gaan met hun propaganda voor eigenbelang.

Er is in principe niets op tegen om onzinnig onderzoek te doen enkel en alleen om afstuderenden te laten oefenen in research en alles wat daarbij hoort. Maar dan moet men het ook gewoon oefenen noemen en niet de indruk wekken dat het mogelijk is enorme hoeveelheden energie op te wekken op deze manier.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 november 2009 - 19:49

Uit zijn email adres onderaan het nieuwsbericht blijkt duidelijk dat Jan Post werkt bij Wetsus.

Dat zal best, maar de graad van doctor wordt niet door Wetsus toegekend.

Wetsus wekt de laatste jaren herhaaldelijk in de media de indruk met iets heel revolutionairs bezig te zijn met die "blue energy" terwijl het in feite om een stokoud idee gaat wat tientallen jaren geleden door anderen bedacht is, toen door anderen al bestudeerd is, en toen door die anderen allang afgeserveerd is.

Dat geldt evenzogoed voor het door mij al genoemde FT-proces. De techniek staat niet stil.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 november 2009 - 20:43

de graad van doctor wordt niet door Wetsus toegekend.

Maar Wageningen UR is wel een deelnemer in Wetsus en Wetsus draait voor 100% op subsidies.

Dat geldt evenzogoed voor het door mij al genoemde FT-proces. De techniek staat niet stil.

Het al dan niet toepassen van FT heeft niet met techniek te maken maar is een puur economische beslissing.
Het is al meer dan 50 jaar op industriële schaal gebruikt.

Duitsland gebruikte het voor en tijdens WO2 omdat ze te weinig olie hadden maar wel veel bruinkool.

Zuid Afrika gebruikte het tijdens het apartheidsregiem omdat ze vrijwel geen olie hadden (olieboycot) maar wel veel steenkool, en zijn de bestaande fabrieken blijven gebruiken.

Qatar bouwt momenteel, samen met Shell, een grote fabriek omdat ze veel gas hebben en blijkbaar denken dat het economisch een goed idee is. De toekomst zal het leren of dat zo is maar ik heb grote twijfels: het directe gebruik van aardgas als brandstof in autos lijkt mij een veel beter idee, althans voor de wereld als geheel.

Blue energie werkt al meer dan 50 jaar alleen in een laboratoriumopstellinkje. Niettemin beweert men in het nieuwsbericht:

Blauwe energie blijkt haalbaar en biedt Nederland grote voordelen.
...
in Nederland kunnen over minimaal tien jaar blauwe stroomcentrales worden geplaatst, onder meer aan de Afsluitdijk, die samen de helft van de huidige elektriciteitsbehoefte kunnen dekken...

Haalbaar? De helft van de elektriciteitsbehoefte? Het wordt hoog tijd dat de subsidieverstrekker van Wetsus eist dat ze een proefopstelling bij een grote rivier (niet de Afsluitdijk) bouwen en hun praatjes nu eens in de praktijk waar maken. De energie benodigd voor de pompen voor het rivierwater en de pompen die het zeewater van verre aan moeten voeren zal waarschijnlijk meer zijn dan die RED kunnen opwekken, temeer omdat de membranen snel zullen vervuilen door dat rivier- en zeewater.

Nog een mooie quote uit het nieuwsbericht:

Jan Post (Delft, 1976) kreeg de inspiratie voor zijn promotieonderzoek in zijn laboratorium ...
....
Hij bedacht toen dat het omgekeerde van ontzilting, namelijk het toevoegen van zout aan zoet water, energie zou moeten opleveren.

Hij bedacht? Anderen bedachten het, toen zelfs zijn ouders nog niet eens geboren waren. Dit soort arrogantie is typerend voor de Wetsus propaganda in de media.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8936 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 november 2009 - 21:04

Maar Wageningen UR is wel een deelnemer in Wetsus en Wetsus draait voor 100% op subsidies.

Dat doet niets af aan het feit dat een proefschrift geen reclameblaadje is.

Het al dan niet toepassen van FT heeft niet met techniek te maken maar is een puur economische beslissing.

Het hier aangehaalde onderzoek heeft het over de economische haalbaarheid.

Blue energie werkt al meer dan 50 jaar alleen in een laboratoriumopstellinkje. Niettemin beweert men in het nieuwsbericht:Haalbaar? De helft van de elektriciteitsbehoefte? Het wordt hoog tijd dat de subsidieverstrekker van Wetsus eist dat ze een proefopstelling bij een grote rivier (niet de Afsluitdijk) bouwen en hun praatjes nu eens in de praktijk waar maken. De energie benodigd voor de pompen voor het rivierwater en de pompen die het zeewater van verre aan moeten voeren zal waarschijnlijk meer zijn dan die RED kunnen opwekken, temeer omdat de membranen snel zullen vervuilen door dat rivier- en zeewater.

Nog een mooie quote uit het nieuwsbericht:Hij bedacht? Anderen bedachten het, toen zelfs zijn ouders nog niet eens geboren waren. Dit soort arrogantie is typerend voor de Wetsus propaganda in de media.

Nog steeds zie ik weinig inhoudelijke argumenten van jouw zijde. De inhoudelijke argumenten die je aandraagt hebben betrekking op beslissingen die 50 jaar geleden zijn genomen. Verder gaat het vooral over de vorm waarin een en ander in persberichten naar buiten komt.

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 november 2009 - 21:59

Op de website van Wageningen lees ik dat Jan Post inmiddels cum laude is gepromoveerd.

Dat kan toch niet zo maar zijn. De Wageningen Universiteit staat goed bekend.

De twijfel van Fred begrijp ik ook heel goed. Het artikel doet een verwachting leven dat de helft van de energiebehoefte van Nederland door blauwe energie kan worden geleverd. Dat is sensationeel. Maar tegelijkertijd is nog nergens een proefcentrale van enige omvang werkend.

Gelukkig staat het proefschrift van Jan Post online, zodat we de uitspraken kunnen onderzoeken, danwel ons voordeel kunnen doen met een lucratieve kans.

Blue Energy: electricity production from salinity gradients by reverse electrodialysis
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

• Gast

Geplaatst op 05 november 2009 - 22:23

Ik heb voor mijn werk begin dit jaar nog uitgezocht hoe het stond met de 'blue energy'. Statkraft is er op dit moment het verst mee lijkt het, met een werkend prototype volgens de PRO - Pressure Retarded Osmosis - methode. Bij de afsluitdijk zijn ze geloof ik bezig met de alternatieve RED methode (Reverse ElectroDialysis). PRO is de mechanisch aanpak, en RED is de elektrische. Als mechanieker ga ik uiteraard voor PRO.

De Noren hebben de afgelopen jaren vooruitgang geboekt in de ontwikkeling van het membraan en substraat nodig voor de PRO. Omgaan met vervuiling en verlagen van de stromingsweerstand van het membraan vormen de belangrijkste onderzoeksdoelstellingen sinds 1997, en er wordt kennelijk vooruitgang geboekt. Ze verwachten op schaal systemen te kunnen leveren die voor tussen 5 en 10 EUROct/kWh stroom kunnen maken. Als Fred. F kan hard maken dat die inschatting van Statkraft veel te optimistisch is dan neem ik mijn kritiek op zijn kritiek terug.

Een installatie op schaal zal volgens mij een liefst automatisch werkende schoonmaakinstallatie hebben voor de talloze canisters met membraanscrolls, en/of een automatische revisie- en montagemachine. Voor robotici zit hier dus ook een leuke uitdaging. Op zich zie ik wel mogelijkheden. Zeker als de politiek kans ziet om een level-playing field te maken door strengere wetgeving tegen co2uitstoot te formuleren die ons niet meteen allemaal brodeloos maakt. Dat laatste kan uiteraard alleen op europese schaal en met goedkeuring van de europese kiezer, en is dus helaas vrijwel onmogelijk.

Knockingonheavensdoor

Knockingonheavensdoor

• >250 berichten
  • 302 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2009 - 19:10

Iedere wetenschapper, of hij nu wel of niet op zoek is naar nieuwe subsidie, zal van tijd tot tijd moeten verantwoorden welk onderzoek hij gedaan heeft en wat de maatschappelijke relevantie ervan is. Dat uit zich doorgaans onder andere in een gepopulariseerde weergave van mogelijke toepassingen van de opgedane kennis.

Iedere wetenschapper ? Dan ook de wetenschapper op Universiteiten die onderzoek doet naar de werking van geneesmiddelen. Subsidie is hard nodig, maar niet zelden hebben farmaceutische bedrijven wel hun eisen. Maatschappelijke relevantie (in dit geval beter genoemd: het vermelde voordeel ten opzichte van een medicijn van de concurrent) wijkt nogal eens af van de waarheid.

Dat doet niets af aan het feit dat een proefschrift geen reclameblaadje is.

Overdreven gesteld, maar daar komt het soms wel op neer. Door onschuldigheid kan men voor lelijke verrassingen komen te staan.

Maggy

Maggy

• >100 berichten
  • 185 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 december 2009 - 21:26

Niemand beweert dat er volgend jaar al blue energy uit het stopkontakt te tappen valt. Maar ik hoop en verwacht het tzt nog wel mee te mogen maken.

Wie Ferdinand Braun in 1874 had verteld dat we in 2009 miljoenen halfgeleiderschakelingen per cm2 zouden kunnen maken, had niet alleen van zijn tijdgenoten, maar ook van hem gefronste wenkbrauwen mogen verwachten... Die stokoude technologie komt ons nu toch aardig van pas. En zo zit de wereld om ons heen vol met resultaten van wat ooit nutteloze laboratorium-opstellingen leken.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures