rode ster

Moderators: Michel Uphoff, jkien

rode ster

Soms kan je een geelrode ster zien in de hemel, kan iemand me vertellen wat die is ? Is het een planeet of een ster of een satelliet?

+ wat uitleg aub

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: rode ster

Inderdaad, wat uitleg is van belang. Waar zie je deze ster, op welk tijdsstip. en waar bevindt het zich in de hemel?

Berichten: 30

Re: rode ster

bewoog jou ster dan?

zoniet dan kan het een planeet zijn of het is de betelgeuse

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: rode ster

Atmosferische schommelingen kunnen ook met de kleuren spelen. Dus als er wat druk verschil in de lucht is dan wil dat nog wel eens invloed hebben op je kleuren.

Het zou idd een planeet kunnen zijn. Maar was die groter dan de andere planeten? Meer info is inderdaad wel makkelijker.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: rode ster

Ik dacht dat dat venus was of mars...Venus ziet ge denk ik in de vroege ochtend (van horen zeggen, dus ik weet 't nie zeker).

Re: rode ster

wat is voor jou de vroege ochtend? 1 uur of 5 uur ? iig mars komt volgens de computer rond 5 over elf op ('s avonds) en staat rond 4 uur 's nachts hoog aan de horizon. Venus kom precies om 8.33u op dus als jij 10 uur 's ochtends een vroege ochtend vind, dan is t venus, anders mss mars :shock:

Berichten: 6

Re: rode ster

Ik heb ooit gehoord dat een rode ster, een hele oude ster is die elk moment kan ontploffen.

Berichten: 37

Re: rode ster

Kleur van een ster ligt aan de oppervlakte temperatuur en ofdat hij zich naar je toe of van je vandaan beweegt (de laatste scheelt niet zoveel). Al word een ster ouder word hij wel iets warmer waardoor zijn kleur iets veranderd naar verloop van tijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: rode ster

Kleur van een ster ligt aan de oppervlakte temperatuur en ofdat hij zich naar je toe of van je vandaan beweegt (de laatste scheelt niet zoveel). Al word een ster ouder word hij wel iets warmer waardoor zijn kleur iets veranderd naar verloop van tijd.


Ik denk dat beide niet de veroorzakers kunnen zijn voor het zien van een rode ster. Beide dingen zijn maar marginaal met het blote oog te zien, als dat al uberhaupt kan. Ik denk dat atmosferische storingen het hardst meewerken, en waarschijnlijk was het venus, die wil nog wel eens een gloed hebben.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 118

Re: rode ster

Ik ben een mooie rode ster :shock:

Het kan eigenlijk ook een planeet of sateliet zijn. Als die ster dicht bij de horizon staat en je hem al heel vroeg kan zien is de kans groot dat het een planeet is.
(d )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d ²-r²sin ² d ²

Re: rode ster

haj ik zag vandaag ook een rode ster. Volgens een vriendin van mij is het een dode ster. Een ster die aan het ontploffen is ''doodgaan'' Maar ik weet het zelf ook niet zeker ik zie um heel vaak die rode ster. Hij is eg heel rood van kleur anders dan alle andere sterre. Heel grappig om te zien.

xx marina :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: rode ster

Dat zou natuurlijk ook wel eens Mars geweest kunnen zijn. Was hij groot (dus niet echt een puntje, maar alsof het een klein bolletje was), dan was het zeker Mars.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 106

Re: rode ster

Misschien helpt het ook als je een verrekijker gebruikt om gedetailleerder naar het rode object te kijken? Het zou kunnen dat je dan iets meer te weten komt...
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: rode ster

idd, een verrekijker zou zeker helpen. Als het mars is zie je dat zo door een verrekijker.

Welke dag en op welk tijdstip zag je de ster eigenlijk, in welke richting stond de ster (noord, zuid enz..), hoog of laag aan de horizon?

Als je dit zou zeggen zouden we het redelijk precies weten lijkt me. :shock: (starry night)

Re: rode ster

marina schreef:haj ik zag vandaag ook een rode ster. Volgens een vriendin van mij is het een dode ster. Een ster die aan het ontploffen is ''doodgaan'' Maar ik weet het zelf ook niet zeker ik zie um heel vaak die rode ster. Hij is eg heel rood van kleur anders dan alle andere sterre. Heel grappig om te zien.

xx marina :shock:
Lieve Marina.

Je vriendin zou eigenlijk dan even met een sterrenkundig instituut moeten bellen. Een doodgaande ster heet een supernova, en als ze die met het blote oog kan zien, dan is dat nogal een sensatie; die komen niet zo heel vaak voor.

Groeten.

Reageer