[scheikunde] verbrandingen, overmaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] verbrandingen, overmaat

Hallo,

Ik heb een oefentoetsgekregen en ik begrijp een vraag niet. Zou iemand mij daarmee kunnen helpen?

Vraag:

In een afgesloten erlenmeyer bevindt zich 20 gram magnesium en 15 gram zuurstof. De erlenmeyer wordt verwarmd, waardoor het magnesium boven zijn ontbrandingstempratuur wordt gebracht. Er treed een verbrandingsreactie op waarbij magnesiumoxide (MgO) wordt gevormd.

a. Stel de reactievergelijking op: 2 Mg + O2 --> 2 MgO

b. Bereken de eventuele overmaat. ?????? DEZE BEGRIJP IK NIET!

c. Welke twee stoffen bevinden zich na afloop in de erlenmeyer? Met onzekerheid zeg ik: zuurstof en magnesiumoxide?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [scheikunde] verbrandingen, overmaat

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 175

Re: [scheikunde] verbrandingen, overmaat

Je hebt 20 gram Mg, dat is ?? Mol ??

Je hebt 15 gram O2, dat is ?? Mol ??

Mg en O2 reageren in de verhouding 2 : 1, dus, voor elke mol O2 gebruik je 2 mol Mg. Kijk hoeveel er maximaal verbruikt kan worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [scheikunde] verbrandingen, overmaat

Mg en O2 reageren in de verhouding 2 : 1, dus, voor elke mol O2 gebruik je 2 mol Mg. Kijk hoeveel er maximaal verbruikt kan worden.
En van één van die twee heb je dus meer dan je nodig hebt, en die is dus "in overmaat".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer