Springen naar inhoud

Is zonne-energie wel zo duurzaam?

• Log in om te kunnen reageren

Emi

Emi

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 16:25

Beste mensen,

Zonne-energie wordt duurzaam genoemd. Waarschijnlijk omdat er zoveel van is. Maar stel nu dat het gehele wereldenergiegebruik van 120.000 miljard kwh door de zon geleverd kan worden. Wat zijn de gevolgen voor het klimaat op aarde (beginnend met de temperatuur) wanneer 120.000 miljard kwh aan zonnewarmte aan de aarde wordt onttrokken? Is zonne-energie dan nog wel duurzaam te noemen?

Ik zie erg uit naar jullie antwoorden.

Groet en dank!
Emi

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8787 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 november 2009 - 16:29

Goeie vraag.

Voor de totale temperatuur van de aarde hangt het ervan af waar je die panelen precies neerlegt. Doe je het op een plaats waarvan het albedo hoger was dan dat van zonnepanelen die je erop legt, dan warmt het netto op... en vice versa.
Victory through technology

Emi

Emi

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 16:35

Goeie vraag.

Voor de totale temperatuur van de aarde hangt het ervan af waar je die panelen precies neerlegt. Doe je het op een plaats waarvan het albedo hoger was dan dat van zonnepanelen die je erop legt, dan warmt het netto op... en vice versa.

Dank voor je reactie Ben maar voor het 'denkmodel' ga ik uit van de theoretische situatie dat zonnepanelen of photovoltaische cellen een rendement van 100% hebben. Er wordt dan geen warmte teruggekaats maar alle zonne-energie wordt omgezet in bijvoorbeeld electriciteit welke apparaten van energie voorziet die ook weer een 100% rendement hebben (zeker geen gloeilampen dus).

Groet!
Emi

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 november 2009 - 17:04

Beste mensen,

Zonne-energie wordt duurzaam genoemd. Waarschijnlijk omdat er zoveel van is. Maar stel nu dat het gehele wereldenergiegebruik van 120.000 miljard kwh door de zon geleverd kan worden. Wat zijn de gevolgen voor het klimaat op aarde (beginnend met de temperatuur) wanneer 120.000 miljard kwh aan zonnewarmte aan de aarde wordt onttrokken? Is zonne-energie dan nog wel duurzaam te noemen?

Ik zie erg uit naar jullie antwoorden.

Groet en dank!
Emi

De opgevangen zonnenergie gebruik je om bijvoorbeeld de verbranding van brandstoffen te vermijden, een process waar ook warmte bij vrij komt. Dus hoewel je meer stralingswarmte van de zon vasthoudt op de aarde en daarmee de aarde opwarmt, voorkom je de noodzaak van het verbranden van fossiele brandstoffen, waardoor dit effect weer teniet gedaan wordt. Daarnaast hebben zonnepanelen geen uitstoot van broeikasgassen zoals CO2. Hierdoor wordt nog eens extra voorkomen dat de aarde opwarmt. Netto gezien zorgen zonnepanelen dus voor een verkoeling van de aarde.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44848 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 november 2009 - 17:19

je situatie van 100% rendement is in alle opzichten zóver bezijden de realiteit dat ik me afvraag of het daarna nog wel zin heeft te vragen welke invloed dat dan op de temperatuur op aarde zou hebben.

De realiteit is namelijk dat, tenzij je die energie gaat afvoeren naar de maan en daar gebruiken, aan het eind van elke verzinbare keten van omzettingen slechts 100% warmte zal resten.

overigens is, bij zonnepanelen emt een rendement van 100% een bijzonder klein deel van eht aardoppervlak voldoende om die 120·109 kWh

http://en.wikipedia....and_consumption

In 2008, total worldwide energy consumption was 474 exajoules (5×1020 J) with 80 to 90 percent derived from the combustion of fossil fuels.[1] This is equivalent to an average power consumption rate of 15 terawatts (1.504×1013 W) or a yearly energy consumption of 133 Petawatt•hr (132.8×1015 Wh).

132.8×1015 Wh
132.8×1012 kWh

een uur zonnepaneel van 1 m² met 100% rendement produceert om en nabij 1 kWh

132.8×1012 m²h

zeg 10 uur haalbaar per dag:

13,28×1012 m²dag

365 dagen in een jaar

36×109 m²jaar

Dus om die jaarconsumptie van 132.8×1012 kWh af te dekken heb je bij 100% rendement slechts 36×109 m² oppervlak nodig. Dat is 36000 km². Minder dan het oppervlak van Nederland.

Daar wordt moeder aarde niet warm of koud van. :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Emi

Emi

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 17:20

Netto gezien zorgen zonnepanelen dus voor een verkoeling van de aarde.

Dag Bart,

Verkoeling van de aarde is nou precies de aanleiding van mijn vraag. Want de gedachte die ik er bij had, is dat wanneer het gehele energieverbruik van de mens van de zon wordt betrokken, deze warmte de aarde niet meer kan opwarmen en dus afkoelt. Daarmee werd voor mij de vraag interessant hoeveel de aarde dan zou afkoelen. Zou dit niet teveel zijn zodat het zoun kunnen leiden totbijvoorbeeld een ijstijd ?

Inmiddels heb ik het e.e.a. gevonden:

De Zon produceert ongeveer 3,8·10 tot de macht 26 watt stralingsvermogen. Daarvan bereikt slechts een fractie de Aarde, namelijk 1,7·10 tot de macht 17 watt. Dat is nog altijd meer dan tienduizendmaal het huidige wereldenergiegebruik (http://www.kennislin...en-zon-en-aarde).

Daarmee ga ik er van uit dat indien het gehele energiegebruik van de mens door de zon zou worden geleverd (met apparaten die 100% rendement leveren), dit geen dramatische gevolgen heeft voor de laagte van de temperatuur op aarde.

@Jan vd Velde: je antwoord kwam toen ik aan het typen was. Gelukkig zijn we beiden tot dezelfde conclusie gekomen :eusa_whistle:

Groet!
Emi

Veranderd door Emi, 01 november 2009 - 17:32

Ensiferum

Ensiferum

• >250 berichten
  • 662 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 19:18

Het belangrijkste punt is dat het merendeel van de energie die je zou kunnen opvangen met je zonnepanelen uiteindelijk toch weer vrij zal komen onder de vorm van langgolvende straling (warmte). Het enige verschil met een zonnepaneel-loze situatie is dan dat je minder reflectie hebt en dus meer gaat opwarmen. Gereflecteerde straling is namelijk kortgolvig en wordt dus niet deels teruggekaatst door atmosferische broeikasgassen. Je zal dus geen afkoeling maar opwarming hebben, tenzij je echt een groot aandeel van deze opgevangen energie (onder vorm van elektriciteit) opslaat (meestal chemisch).

In de praktijk kamp je dus met immense verliezen en verbruiken aan warmte, die de 'gestolen' warmte terug aan de atmosfeer vrijstellen, meer zelfs dan normaal gebeurd zou zijn, en een aandeel dat niet meteen vrijgesteld wordt (dat dus wel gestolen wordt, maar dit kan ook in normale situaties gebeuren, onder meer in vegetatie). Tegengestelde termen dus, maar gezien de complexe relaties van temperatuur en deze termen kunnen de gevolgen voor de temperatuur sowieso niet geschat worden.

Antignor

Antignor

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2009 - 20:43

Ik vroeg me dit een tijdje geleden ook af en kwam toen op dit artikel terecht (download het pdf via de link rechtsboven op de pagina). Om eerlijk te zijn vertrouw ik de cijfers die er gebruikt worden voor geen meter, maar toch vond ik het interessant om eens gelezen te hebben, al word je er feitelijk niet veel wijzer van. De cijfers die hiervoor in deze thread genoemd worden lijken me betrouwbaarder en komen meer overeen met wat ik eerder gehoord heb.
De schrijver van dat artikel (een fysicus) stelt ook dat waterkrachtcentrales een oplossing voor het energieprobleem zijn, en daar ben ik het toch ook niet mee eens (dode visjes, om maar wat te noemen).

Veel leesplezier :eusa_whistle:

Een andere Bart

Veranderd door Antignor, 01 november 2009 - 20:45

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures