Leuke denkvraag

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 112

Leuke denkvraag

Stel je neemt een jetpack en vliegt ermee naar boven en op t=0 hang je twee meter boven de grond en op dat ogenblik is je versnelling t.o.v. de aarde ook 0 m/s². Je verandert niets aan de instellingen van je jetpack (en je mag jezelf gemakshalve als een puntmassa beschouwen). Hoe lang duurt het vooraleer je de grond raakt?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Leuke denkvraag

Waarom zou je de grond raken? Als je op t=0 stil boven de grond zweeft, oefent de jetpack een kracht uit in grootte gelijk aan de zwaartekracht en in richting tegengesteld (dus omhoog). Als je daar niets aan verandert, is de nettokracht op jou toch te allen tijde nul? Misschien begrijp ik de situatie niet goed.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 112

Re: Leuke denkvraag

zou dat echt zijn wat er zou gebeuren?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Leuke denkvraag

Dit is toch hetzelfde als: "Er is een plank aan de muur bevestigd. Stel je zit op de plank, hoe lang duurt het voor je de grond raakt?" Waarom zou je ooit van positie veranderen? :eusa_whistle:
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Leuke denkvraag

zou dat echt zijn wat er zou gebeuren?
als dat écht is, dan raakt je brandstoftank leger, en als je dan, zoals je zegt, je de instellingen van je jetpack niet verandert stijg je dus op. Op den duur is de tank leeg en klap je naar beneden, van een inmiddels bereikte (mogelijk respectabele) hoogte. Hoe lang dat duurt is dus vooral afhankelijk van je tankinhoud.

Maar dit is vast niet het antwoord dat je bedoelt. Helaas is wat je wél bedoelt ook mij niet duidelijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Leuke denkvraag

Misschien is zijn beginsnelheid niet verticaal?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 373

Re: Leuke denkvraag

Misschien moet je er rekening mee houden dat de baan van de aarde geen rechte lijn is en dat de maan de zwaartekracht beïnvloedt. Weet niet of dat iets uitmaakt, maar ik denk van wel, aangezien het feit dat je nu in evenwicht bent, niet hoeft te betekenen dat je dat blijft, volgens mij. Waar je dus heen vliegt hangt denk ik af van de bewegingsrichting van de andere hemellichamen t.o.v. de aarde :eusa_whistle:

Oh en nog een, zodra je gaat zweten en er zweet verdampt of druppels vallen, word je lichter en ga je dus omhoog ](*,) (maar die van de brandstof is iets overtuigender, alhoewel we niet weten of dit een jetpack op fossiele brandstof is).

Nog een optie: hoe groot is die jetpack? Als dat een enorme vliegmachine is dan kun je, gezien als puntmassa, best twee meter boven de grond zitten (afstand vanaf zwaartepunt tot grond) terwijl je gewoon de grond kan aanraken en dan zou het antwoord nul zijn ](*,)

Maar, is dit een serieuze vraag die je zomaar ineens bedacht, of is dit een grapje dat je ergens vandaan hebt?

Berichten: 112

Re: Leuke denkvraag

Dit is toch hetzelfde als: "Er is een plank aan de muur bevestigd. Stel je zit op de plank, hoe lang duurt het voor je de grond raakt?" Waarom zou je ooit van positie veranderen? ](*,)
Niet helemaal dezelfde situatie, aangezien de plank bevestigd is aan de muur en de muur aan de aarde.

Ik vind het wel heel leuk om al die reacties te zien :eusa_whistle: Zeer creatief, maar niet waar ik op doelde.

Ik besef net dat ik in de eerste post eigenlijk niet mocht zeggen dat a = 0 m/s² bij t = 0, aangezien je dan even snel omhoog zou moeten gaan als de aarde naar je toe valt.

Maar goed, het vallen van de aarde zelf is dus waar ik aan dacht in mijn oorspronkelijke vraag, die nu wel onherroepelijk verloren is gegaan in vaagheid

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Leuke denkvraag

Ik besef net dat ik in de eerste post eigenlijk niet mocht zeggen dat a = 0 m/s² bij t = 0, aangezien je dan even snel omhoog zou moeten gaan als de aarde naar je toe valt.
Nee hoor, dat mag je best zeggen. De aarde valt namelijk niet naar je toe (wat bedoel je daar eigenlijk mee?) en jij gaat niet omhoog want je hangt op een constante 2 meter boven de grond.

Als de versnelling geen nul is, zou de persoon aan de jet-pack verplaatsen en dat is niet het geval op t = 0

Het is niet anders dan 10km/u gaan rijden met de auto en alle instellingen gelijk houden. Dan blijf je 10 km/u rijden.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 14

Re: Leuke denkvraag

Maar goed, het vallen van de aarde zelf is dus waar ik aan dacht in mijn oorspronkelijke vraag, die nu wel onherroepelijk verloren is gegaan in vaagheid


Bedoel je soms dat je zelf op een bepaald punt stil blijft hangen in de ruimte, terwijl de aarde onder je "wegvalt"?

Dat zou een interesant gegeven zijn, alleen ik weet niet of een jetpack daar sterk genoeg voor is:P

En je zou inderdaad alsnog rekening moeten houden met andere hemellichamen (hoewel die niet veel invloed hebben op een kleine masse over de afstanden waar ze zich bevinden)
If life ends where death begins, does life then also begin where death ends?

"The important thing in science is not so much to obtain new facts as to discover new ways of thinking about them." Sir William Brag (British physicist)

Reageer