Goedkoop alternatief zeewater-zoetwater?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Goedkoop alternatief zeewater-zoetwater?

Bij gebruik van het osmosesysteem van TNO word op de industrie gerekend. Voor kale arme gebieden valt er dus weer niets te halen.

Welke mogelijkheden zijn er om met behulp van een spiegelopstelling een grote destillateur op te zetten in een woestijngebied (grenzend aan zee) en zo met geconcentreerde zonneenergie zoet water voor vegetatie te verkrijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Goedkoop alternatief zeewater-zoetwater?

Israël ontzilt al jaren zeewater tot zoetwater

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Goedkoop alternatief zeewater-zoetwater?

De staat Victoria (Australie) is op het moment een desalination plant aan het bouwen. Het doel is 150 billion liter per jaar tegen 90 megawatt & $3.5 billion (AUD dus dat moet nog x 0,61 voor Euro's).

Da's reverse osmosis overigens en Israel heeft vergelijkbare systemen staan.

Of het werkt is niet de vraag maar het is niet écht toegankelijk voor arme landen dus.

outlawdriver, wil je de haalbaarheid van een osmose-systeem bespreken of je spiegel opstelling?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 2

Re: Goedkoop alternatief zeewater-zoetwater?

Hoi Thermo en Mrtn,

Met betrekking tot Israël, zij zijn idd al jaren bezig ivm de drinkwater voorziening en irrigatie. Voordeel is hier dat er ook de financiele middelen zijn.

Met mijn vraag doel ik op kustwoestijngebieden in Afrika waar middels een zonne/spiegelopstelling en waterbassins water verdampt en condenseerd, waarna dit gebruikt kan worden voor kleinschalige aanplant van vegetatie en zo langzaamaan de bodemerosie tegen gegaan kan worden.

Dit alles dient met eenvoudige middelen gedaan te worden, zodat het kostenplaatje minimaal is en er door niet geschoolde mensen onderhoud gepleegd kan worden.

Ik voor mezelf zie het survivalpakket voor me, maar dan enkele slagen;-) groter.

Voor het idee: Een afsluitbaar zeebassin ( enkele honderden meters uit de kust) met een afsluitbare inlaat, rondom een spiegel/vergrootglas-opstelling om de zon optimaal te kunnen benutten en soort dakopstelling waartegen het water kan condenseren. Vervolgens een goot met opvangbak.

Het zoutsediment dient regelmatig verwijdert te worden, maar deze opstelling is eenvoudig, met ongeschoolde mensen te onderhouden, en niet duur indien gebruikt word gemaakt van deels gebruikte materialen, sponsoring en locals.

Alleen, in hoeverre is dit een haalbaar iets, daarom mijn vraag hier op dit forum. Voor feedback en een andere kijk op een idealistisch gedachtengoed.

outlawdriver

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Goedkoop alternatief zeewater-zoetwater?

ik denk dat het zeer moelijk is om te voorkomen dat het verdampte water niet gewoon wegvliegt in de lucht IPV daadwerkelijk te condenseren. Ik denk ook dat je dit niet zomaar kan ineen knuteselen en onderhouden door mensen die niets van techniek kennen. Je spiegels zullen computer gestuurd moeten bewegen (want de zon beweegt ) en het middel waarop het moet condenseren moet constant gekoeld worden door zeewater. Dan heb je het probleem om deze twee goed gescheiden te houden. Bijkomend probleem is dat er boven het bassin niet te veel wind mag waaien, ten eerste omdat anders je water damp gaat vliegen en te tweed omdat het afgzette zout als het bassin opgedroogd is kan gaan vliegen en zo de bodem verzilt geraakt.

Ook een probleem is het bassin, dat kan je niet door negers met da hand laten graven, daar heb je echt een paar ingenieurs voor nodig. de waterdamp zal je moet opvangen met een afzuigsysteem.

Zijn er al dergelijke installatie's die werken met spiegels?

Het lijkt mij vrij onmogelijk.

Reageer