[chemie] mengen zuur met water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

[chemie] mengen zuur met water

"Als een zuur met water wordt gemengd, komt er warmte vrij. Verklaar."

=> Ik weet enkel dat het dus om een exotherm proces gaat, waarbij warmte vrijkomt, dus energieverlies optreedt en de arbeid dus negatief is.

Heeft het iets te maken met bindingen die verbroken worden, waarbij bindingsenergie vrijkomt, of heb ik het fout?

Waarom is het bij het oplossen van een zout in water net andersom (hierbij wordt energie opgenomen)?

Dank!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 208

Re: [chemie] mengen zuur met water

Ik dacht, maar dit is voor mij ook lang geleden maar

wanneer je een zuur met water mengt splitst het zuur een H+ ion af, hierdoor ontstaat die energie.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [chemie] mengen zuur met water

Dus: zuur: splitst H+ af => bindingsenergie komt vrij => OK, lijkt me logisch

Maar: zout: breekt zijn bindingen toch ook => bindingsenergie komt toch ook vrij?

Dank!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [chemie] mengen zuur met water

Het verbreken van bindingen kost energie, de hier gegeven redenering kan dus niet juist zijn.

Bij zout geldt dat er bindingen worden verbroken (die van het zoutkristal) en nieuwe bindingen worden gevormd (die tussen de ionen en de watermoleculen die er omheen gaan zitten). Vaak is de laatste term groter, waardoor er netto energie vrijkomt bij het oplossen van een zout. Dit is overigens niet altijd het geval, bij sommige ammoniumzouten bijvoorbeeld is het oplossen een endotherm proces.

Bij het oplossen van een zuur gebeurt ongeveer hetzelfde: Het afsplitsen van een H+ kost energie, het H+ wordt echter opgenomen door een H2O molecuul, wat energie oplevert. Kennelijk word je geacht te weten dat deze laatste term groter is dan de eerste, of misschien is er een andere verklaring die ik over het hoofd zie. Ik vind het zelf echter verre van triviaal.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer