Kan je plasma opzich zien

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 10

Kan je plasma opzich zien

Plasma is een toestand waarbij atomen en elektronen los van elkaar rond vliegen.

Licht ontstaat wanneer elektronen exciteren uit hun energie-niveau en terugvallen.

Omdat de atomen in plasma geen elektronen hebben kan je plasma dus zelf niet zien.

Nu mijn 2 vragen:

1) De foto's van de JET fusiereacties bijv. zijn dan ook IR-foto's. Maar hoe wordt dit IR licht dan gevormd?

2) Bij een plasmabol zijn de plasma-stralen of vlammen wel zichtbaar, of is dit de grens van de plasmaboog die zichtbaar is waar de plasma zijn energie afgeeft aan de buuratomen die wel nog elektronen hebben.

Groeten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Kan je plasma opzich zien

Ten eerste: niet alle plasma's bestaan uit atomen zonder elektronen (oftewel volledig geioniseerde atomen), maar ik neem aan dat je vraag is hoe volledig geioniseerde atomen toch licht kunnen uitzenden.

Mijn gok zou zijn: zwarte straling. Omdat de meeste plasma's hele hoge temperaturen hebben, zouden ze toch licht moeten uitzenden volgens de stralingskromme van Planck? Omdat het echter een gas betreft en ik nog nooit een gas licht heb zien geven (anders dan terugvallende elektronen), ben ik echter niet volledig overtuigd van dit antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Kan je plasma opzich zien

Schoon glas, een gas en plasma zijn onzichtbaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Kan je plasma opzich zien

Schoon glas, een gas en plasma zijn onzichtbaar.
Niet per definitie. Warme lucht boven asfalt kun je bijvoorbeeld weldegelijk zien, zie bijvoorbeeld Wikipedia. Ook de meeste plasma's zijn wel zichtbaar door terugvallen van elektronen, zoals mebcat reeds aanhaalde, denk bijvoorbeeld aan bliksem. De vragen van mebcat zijn echter nog niet beantwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Kan je plasma opzich zien

Niet per definitie. Warme lucht boven asfalt kun je bijvoorbeeld wel degelijk zien, zie bijvoorbeeld Wikipedia. Ook de meeste plasma's zijn wel zichtbaar door terugvallen van elektronen, zoals mebcat reeds aanhaalde, denk bijvoorbeeld aan bliksem.
Ik ben zo vrij het hier niet mee eens te zijn. De lucht zelf zie je niet wel de effecten tengevolge van dichtheidsfluctuaties.

Plasma zie je evenmin. Wel de gloed die er vanaf komt.

Zo kun je allerlei effecten van de gravitatie waarnemen maar de gravitatie zelf is volstrekt onwaarneembaar.

De blauwe lucht kun je zien, niet de lucht zelf maar het gevolg van de verstrooiing van zonlicht.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Kan je plasma opzich zien

Als dat je definitie is, dan kun je ook je monitor (of elk ander willekeurig object) niet zien, slechts het licht wat er van af komt. Als ik het licht zie wat uitgestraald wordt door een plasma, dan lijkt het me toch wel billijk om te zeggen dat ik het plasma zie.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Kan je plasma opzich zien

Als dat je definitie is, dan kun je ook je monitor (of elk ander willekeurig object) niet zien, slechts het licht wat er van af komt. Als ik het licht zie wat uitgestraald wordt door een plasma, dan lijkt het me toch wel billijk om te zeggen dat ik het plasma zie.
Ik geloof niet dat dit ooit wetenschappelijk gedefinieerd is!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Kan je plasma opzich zien

Waarschijnlijk heb je daar wel gelijk in, laten we hier dan ook maar over ophouden. De vraag die blijft staan is: waarom zendt het plasma in de JET fusiereactor infrarood licht uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Kan je plasma opzich zien

Laat ons toch niet te veel afdwalen naar onnozele discussies. De vraag is: hoe komt het dat in situatie 1 en 2 toch elektromagnetische straling wordt uitgezonden. Bij vraag 2 is het antwoord eenvoudig. In koude plasma's (zoals bliksem, of bij zo'n plasmabol), is de ionisatiegraad laag. Dat wil zeggen dat slechts een klein deel van de moleculen geioniseerd zijn, en dat heel wat licht wordt uitgezonden door het terugvallen van elektronen.

Bij warma plasma's, zoals in JET, ben ik niet 100% zeker wat het dominante mechanisme is. Het is duidelijk dat er veel magnetische straling aanwezig is in een dergelijke omgeving. Een voorbeeld is de Larmor-straling die ontsnapt doordat de geladen deeltjes versneld bewegen rond het magnetische veld.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Kan je plasma opzich zien

kernfusie zoals de zon dat doet, ze fuseren een paar atomen en er onstaat een nieuw zwaarder atoom uit echter een klein deel van de massa wordt omgezet in enregie onder andere licht.

Berichten: 10

Re: Kan je plasma opzich zien

Bedankt om terug te keren naar mijn vragen :eusa_whistle:

Vraag2: koude plasma, ok die begrijp ik

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Kan je plasma opzich zien

Een plasma is geen stabiele toestand. Je hebt namelijk een positief geladen atoom met lege schillen.

Om een 'stabiel' plasma te krijgen moet je dus constant energie toevoegen aan het systeem.

De kleur van het plasma ligt dus aan het gas, de atomen in het plasma, en hoe het plasma word opgewekt.

Een stikstof plasma opgewekt met een RF-generator is roze van kleur, een zuurstof plasma opgewekt met RF is vaag wit, met veel minder intensiteit omdat veel van de uitgezonde golflengte zich in het UV bevind.

Waarom een specifieke reeks van golflengtes nu zichtbaar voor een specifiek is is moeilijk uit te leggen zonder het proces van ionisatie te weten.

Berichten: 10

Re: Kan je plasma opzich zien

In de plasma van jet fusion reactor zie je enkel ook de ir gloed aan de buitenkant. Waar inderdaad afkoeling ontstaat en je dus geen volledig geïoniseerde plasma hebt waarschijnlijk.

Bedankt voor jullie reacties

Berichten: 382

Re: Kan je plasma opzich zien

Om een 'stabiel' plasma te krijgen moet je dus constant energie toevoegen aan het systeem.


Deze bewering klopt, maar dat is juist het idee van de fusionreactor. Dat bij de fuserende kernen een zwaarder atoom onstaat en een beetje energie overblijft. Dat beetje energie moet dan weer worden toegeleverd aan de plasma. (Zeg ik het zo goed?) In de hoop, dat er een beetje energie overblijft.
Ik ben een kind van 13, dus als er dingen niet kloppen wilt u ze corrigeren. Bij voorbaat dank. Ik kom hier enkel om mijn kennis te verrijken en te delen met anderen.

Berichten: 88

Re: Kan je plasma opzich zien

Plasma's zenden licht uit door een aantal mechanismes. Lagedruk plasma's zenden lijnstraling uit van de atomen, of moleculaire straling. Voor plasma's met een hogere druk (of hogere ionizatiegraad) wordt Brehmsstrahlung van de electronen, dit is straling die opgewekt wordt door vrije electronen in een electrisch veld, en recombinatiestraling van twee-deeltjesrecombinatie belangrijk. In de limiet kan dit de zwarte-lichaamsstraling benaderen. Ik zou niet inzien waarom dit niet het licht uit een fusieplasma kan verklaren. Overigens heb je in een fusieplasma geen lijnstraling, omdat er geen gebonden electronen zijn.

Vergis je trouwens niet in bliksem: ondanks dat de ionizatiegraad vrij bescheiden is, is de electronendichtheid behoorlijk hoog omdat de lucht waar het in gevormd is een redelijk hoge dichtheid heeft. Met "hoog" bedoel ik hoog in verhouding met bijvoorbeeld een TL-lamp of een RF-reactor, waar lijnstraling dominant zijn. Ik denk dat in een bliksem daarom Brehmsstrahlung belangrijker is dan lijnstraling.

Reageer