[wiskunde] best passende rechte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 846

[wiskunde] best passende rechte

hey,

het betreft een niet-lineaire regressie, de opgave is

'De verhoging van de stroomsterkte in een inductieketen met tijdsconstante (tau) wordt gegeven door:
\( I = 1 - e^\frac{-t}{\tau}\)
waarbij t de tijd is gemeten vanaf het moment dat de keten gesloten wordt en I de verhouding is van de stroomsterkte op het moment t tot de waarde van de stroomsterkte gegeven door de wet van Ohm. Maak de beste schatting voor de tijdsconstante tau die gebaseerd is op de volgende resultaten van een experiment. ( Zoek eerst een geschikte transformatie!)"

ik heb nu een lijst met tijden en bijhorende stromen.

Mijn probleem ligt bij de transformatie, ik weet dat ik het exponentieel model moet gebruiken
\(y=A\cdot e^{kx}\)
maar wat met die 1- ?

iemand een idee?
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] best passende rechte

Als I = 1 - ... dan is I-1 = ...

Als je van de gegeven stroomsterkten dus overal 1 aftrekt, heb je letterlijk "I-1" = "exponentieel".
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [wiskunde] best passende rechte

ok, zal eens proberen
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [wiskunde] best passende rechte

dus ik heb dit gedaan:
\(I = 1 - e^\frac{-t}{\tau}\)
dus
\(-(I-1) =e^\frac{-t}{\tau}\)
\(I'=e^\frac{-t}{\tau}\)
\(\ln(I')=\ln(A)-t\cdot\frac{1}{\tau}\)
waarbij a0=ln(A) en a1 = -1/tau

klopt dit? of ben ik hier ergens de mist in

ik krijg als uitkomt 0,92 voor tau wat wel zou kunnen kloppen want mijn tabel met gegevens loopt tot 0,8 waar de stroom nog altijd aan het stijgen was
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] best passende rechte

Ik weet niet wat je precies bedoelt met a0 en a1, maar op deze manier kan je inderdaad aan een rechte komen: ln(I') versus t, met rico -1/tau.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 846

Re: [wiskunde] best passende rechte

ahja sorry, y(x) = a0 + a1x de recht dus :eusa_whistle:
Steun de wetenschap en het forum en versterk ons boinc team! - voor meer info kijk op de hoofdpagina onder 'distributed computing'



"The beginning of knowledge is the discovery of something we do not understand" - Frank Herbert (1920-1986)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] best passende rechte

In dat geval, ja :eusa_whistle:
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer