Beinvloeden luchtstroom

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Beinvloeden luchtstroom

Het typische geluid van een V8 wordt veroorzaakt door de oneven ontstekings volgorde. LLRL RRLR Een V6 heeft een even volgorde dus een gelijkmatig geluid.

Ik wil ook dat V8 geluid.

Nu is mijn idee om met perslucht de stroming naar de linker of rechter uitlaat te beinvloeden. De situatie is: aan beide kanten van de V6 zit een pijp die naar elkaar toekomen in een X en vervolgens weer uit elkaar naar de linker en rechter demper gaan.

Zie hier: http://www.lmperformance.com/image.asp?p=sfm65&m=233

Nu wil ik vlak na de X aan iedere zijde een flens maken met een slangaansluiting voor perslucht om met luchtstoten de uitlaatgassen in een richting te dwingen. Een meechanisch klep wordt moeilijk door de hoge snelheid.

De hoeveelheid flow door de uitlaat: bij stationair draaien verbruik je 2 liter per uur. Met een mengverhouding van 1:14 heb je dus 30 liter per uur 0.5 liter per minuut. (dat is wel erg weinig??)

De impuls snelheid van de lucht: stationair 600rmp = 300 ontstekingen per minuut. 5Hz. 200ms.

Wie kan er iets zeggen of dit kan lukken en de hoeveelheid lucht die er bij nodig is? Ik wil eerst een pvc testmodel maken die ik aan de demper maak.

Berichten: 2.746

Re: Beinvloeden luchtstroom

De hoeveelheid flow door de uitlaat: bij stationair draaien verbruik je 2 liter per uur. Met een mengverhouding van 1:14 heb je dus 30 liter per uur 0.5 liter per minuut. (dat is wel erg weinig??)
Na ontbranding heb je een veel groter volume dan voor de ontbranding. Jij rekent alsof die gelijk zijn (dan doet je motor niets)

Berichten: 8

Re: Beinvloeden luchtstroom

Dat zou wel te meten zijn door het op te vangen en te meten. Het maakt niet zoveel uit, hoe denken jullie dat het zal lukken om met perslucht impulsen de stroming te sturen?

Berichten: 1

Re: Beinvloeden luchtstroom

bij stationair draaien verbruik je 2 liter per uur. Met een mengverhouding van 1:14 heb je dus 30 liter per uur 0.5 liter per minuut. (dat is wel erg weinig??)
Ja, da's weinig. 2 liter benzine is ongeveer 1,5 kg. Met die mengverhouding van 1:14 verbruik je dan per uur 14*1,5=21 kilo lucht. Da's 27300 liter. En dat is niet zo weinig.

Berichten: 119

Re: Beinvloeden luchtstroom

Ik vind dat je wel een orgineel idee heb, echter is het niet zomaar realiseerbaar.

Je gaat nu uit van een stationaire situatie, terwijl je continu gas varieerd in de praktijk.Dus je luchtstoten zal je moeten gaan regelen.

Het zal dan ook nog bijna synchroon moeten lopen.Dit te samen maakt het ook wel een regeltechnische uitdaging. Heb je hier al idieeen over?

Mocht je dit voor elkaar krijgen dan zit je nog met de akoestiek van je luchtstoot. Dit zal dezelfde trilling moeten krijgen als de uitlaatgassen en dan is de positie van je "luchtstoter" ook nog van belang.

Dit klinkt als een simpel idee, maar wil je het echt laten slagen moet je wel heel erg goed weten wat je doet. Zodoende denk ik dat het niet realiseerbaar is.
A person who never made a mistake never tried anything new

Make everything as simple as possible, but not simpler.

Albert Einstein

Berichten: 8

Re: Beinvloeden luchtstroom

De timing is wel het minste probleem. Mijn vakgebied is embedded processing dus een microchipje en wat c code en alles is mogelijk.

De impulsen zullen wel erg snel moeten zijn. In mijn eerste bericht zit een vergissing: iedere omwenteling die de krukas maakt zal iedere cylinder 0.5 maal ontsteken. (600rmp * 0.5 * 6 cylinders)/ 60 sec = 30 explosies per seconde. De lucht impuls zal dus 33.3 ms moeten zijn.

Dat is met een normale pneumatische klep niet haalbaar. Een andere oplossing zoeken dus. Als je een luchtstroom van 7 liter per seconde hebt dan is de grote vraag hoeveel lucht (volume en druk) is daarvoor nodig? Die pulsjes zou je eventueel kunnen horen, wordt wel gedempt door de einddempers.

Je zou eigelijk een magnetisch te sturen membraan moeten hebben die een pijp kan afsluiten.

Mark.

Reageer