[scheikunde] zuur-basetitratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] zuur-basetitratie

Ik las net de voorbereiding van het komende practicum rond zuur-basetitratie.

We zullen 20 mL sterk zuur HCl (met ongekende, te bepalen concentratie) moeten titreren met de sterke base NaOH (met een concentratie van 0,1M).

Nu staat er dat je dus dat je van dat zuur 20 mL moet titreren en nadat je het in de erlenmeyer gedaan hebt, de hals van de erlenmeyer grondig moet afspoelen met water. Waarom maakt het hier niet uit dat je er veel water bij doet? Hoeveel water je dus ook bij dat zuur doet, het heeft blijkbaar geen effect op de concentratie van je zuur...?

Ik zou juist denken van wel, aangezien je het zuur gaat verdunnen, dus ik snap het niet goed, want aan die concentratie mag in principe juist niets veranderd worden...

Heeft dat misschien te maken met de evenwichtsconstante?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] zuur-basetitratie

Dag Febe, welkom :eusa_whistle: op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

Quote<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[td] VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.


[/td]</table>
Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

[/color]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: [scheikunde] zuur-basetitratie

Water toevoegen verandert inderdaad de concentratie. Maar bij een titratie bepaal je een hoeveelheid. En die blijft gelijk...

p.s. Nu moet je het ook niet overdrijven. Grondig naspoelen betekent niet dat er 2 liter of iets dergelijks bijmoet :eusa_whistle:
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: [scheikunde] zuur-basetitratie

(goh, nooit gedacht dat er zo snel geantwoord ging worden :eusa_whistle: )
Marko schreef:Water toevoegen verandert inderdaad de concentratie. Maar bij een titratie bepaal je een hoeveelheid. En die blijft gelijk...

p.s. Nu moet je het ook niet overdrijven. Grondig naspoelen betekent niet dat er 2 liter of iets dergelijks bijmoet ](*,)
ja ok, maar de bedoeling is toch net dat we de concentratie van dat zuur gaan bepalen, en niet de hoeveelheid, aangezien die al gegeven is (20mL) en dus niet meer verandert...??

ik zie niet echt in waarom dat het niet uitmaakt dat je de concentratie van (zelfs al voeg je 'maar' 15mL water toe) verlaagt door te verdunnen met water, als je daarvoor eerst je pipet zeker 2 keer moet voorspoelen met het zuur, je het zuur heel nauwkeurig moet afmeten, de hals van de erlenmeyer goed moet afspoelen, enzovoort... ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] zuur-basetitratie

Er is een verschil tussen hoeveelheid oplossing en hoeveelheid opgeloste stof.

Als ik dan even naar jip-en-janneketaal ga, dan geef ik jou een ondoorzichtige jerrycan met 2,5 L water met daarin een onbekend aantal winegums.

De hoeveelheid oplossing is bekend (2,5 L), de hoeveelheid winegums en daarmee de concentratie winegums (winegums per liter) is dus onbekend.

Ik vraag jou om die te tellen, maar daarvoor moet je ze eerst overgieten in een doorzichtige emmer. Jij kunt alleen tellen wat er in het water rondzweeft, niet wat er aan de rand van de doorzichtige emmer blijft plakken. De winegums die aan de rand bleven plakken spoel je dus met een paar liter water alsnog die doorzichtige emmer in.

Je telt die winegums, en komt tot de conclusie dat dat er 200 zijn.

je weet nu hoeveel winegums er in die jerrycan zaten, en je wist al hoeveel water er totaal in die jerrycan zat VOOR WE BEGONNEN. De concentratie winegums van de oplossing in de jerrycan WAS dus 200/2,5 = 80 winegums per liter. En dat is alles wat je weten moet.

En al gebruikten we 200 liter spoelwater om die plakkende winegums los te spoelen........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer