Koelwater en broeikaseffect door thermische vervuiling

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 197

Koelwater en broeikaseffect door thermische vervuiling

Ik hoop dat dit niet teveel afwijkt van wat passend is binnen dit forum:

Ik wil best wel geloven dat er een verband bestaat

tussen gebruik van fossiele brandstoffen en

broeikaseffect.

Maar hoe zit het met een verband tussen koelwater

en broeikaseffect?

Om welke temperaturen gaat het bij koelwater,

om welke hoeveelheden, en hoe serieus is

thermische vervuiling?

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Koelwater en broeikaseffect door thermische vervuiling

Het Knmi had een interessant grafiekje over de temperatuur van het Rijnwater, dat aanzienlijk meer gestegen is dan de luchttemperatuur.

http://www.knmi.nl/voorl/nader/klim/fig4.gif

google fig4.gif knmi geeft nog een klein plaatje

Hier is een document dat de problematiek uitdiept.

http://www.ciw.nl/Bibliotheek/Documenten/W...mtelozingen.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 197

Re: Koelwater en broeikaseffect door thermische vervuiling

Goeiedag, mag ik bovenstaande vraag herhalen maar dan met andere woorden?

Ik vraag me af of de temperaturen

die er worden opgewekt bij kernenergie

te weinig worden beschouwd als van invloed

bij opwarming van klimaat, of broeikaseffekt.

Het gaat hierbij toch om enorm hoge temperaturen

en dat komt toch ook in het milieu terecht,

zoals ook via koelwater?

Ik zou wel betere informatie

willen kennen wat dit betreft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Koelwater en broeikaseffect door thermische vervuiling

Het gaat hierbij toch om enorm hoge temperaturen  

en dat komt toch ook in het milieu terecht,  

zoals ook via koelwater?
Zolang het nog om
enorm hoge temperaturen
gaat is dit nog grotendeels om te zetten in hogedrukstoom, daarmee in beweging en daarmee in elektrische energie, en komt die warmte niet direct in het koelwater terecht. Uiteindelijk, nadat ik mijn potje koffie ermee zet, of mijn pompjes ermee laat draaien, komt AL die kernenergie tenslotte als warmte in het milieu. 100%.

Ik heb geen idee over hoeveel energie we praten - dat valt wel op te googlen, doe je best - maar ik vermoed dat we in losse procenten of zelfs minder van de totale wereld-energieproductie praten (inclusief de houtvuurtjes etc).

Daarnaast, die totale menselijke warmte-uitstoot lijkt me nauwelijks van belang. Die warmte straalt wel uit. Kijk maar naar de gigantische hoeveelheden zonne-energie die de aarde elke dag ontvangt en elke nacht weer uitstraalt. Daarbij valt onze energieproductie volslagen in het niet.

Vraag is, als we meer CO2 en andere broeikasgassen in de atmosfeer pompen, bemoeilijken we dan die uitstraling (van hoofdzakelijk zonne-energie dus) zodat er net ietsje meer in de atmosfeer blijft hangen en we daardoor warmer worden.

En die kenrcentrale beïnvloedt dat proces niet. Dus van kernenergie worden we niet warmer of kouder (in letterlijke zin dan :roll: ).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Koelwater en broeikaseffect door thermische vervuiling

Hans Erren schreef:Het Knmi had een interessant grafiekje over de temperatuur van het Rijnwater, dat aanzienlijk meer gestegen is dan de luchttemperatuur.

http://www.knmi.nl/voorl/nader/klim/fig4.gif

google fig4.gif knmi geeft nog een klein plaatje

Hier is een document dat de problematiek uitdiept.http://www.ciw.nl/Bibliotheek/Documenten/W...mtelozingen.pdf
dit is de nieuwe link:

http://www.knmi.nl/kenniscentrum/de_toesta...arnemingen.html

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 197

Re: Koelwater en broeikaseffect door thermische vervuiling

Daarnaast, die totale menselijke warmte-uitstoot lijkt me nauwelijks van belang. Die warmte straalt wel uit. Kijk maar naar de gigantische hoeveelheden zonne-energie die de aarde elke dag ontvangt en elke nacht weer uitstraalt. Daarbij valt onze energieproductie volslagen in het niet.
Kan de warmte die door menselijke industrialiteit wordt opgewekt

zomaar worden vergeleken met warmte van de zon?

En dan nog zou ik wel betere informatie willen

naar het effect van koelwater

op de temperatuur van water waarin dat wordt geloosd.

Wie?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Koelwater en broeikaseffect door thermische vervuiling

Elektrische centrales mogen het gebruikte koelwater maximaal 10 graden C opwarmen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Koelwater en broeikaseffect door thermische vervuiling

Kan de warmte die door menselijke industrialiteit wordt opgewekt  

zomaar worden vergeleken met warmte van de zon?
Warmte is een kwestie van inwendige energie van een hoopje moleculen. Of die moleculen die energie nou krijgen van een kerncentrale, de zon, een barbeque, een magnetron, of een houtvuurtje, dat is achteraf onmogelijk nog te bepalen. Daar zitten geen barcodes op waarmee we kunnen traceren waar dat ene kleine beetje energie dat ik nu gebruik om te typen zich een paar jaar geleden bevond.

Energie wordt omgezet van de ene vorm in de andere, continu, alledag.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 582

Re: Koelwater en broeikaseffect door thermische vervuiling

dazz schreef:
Jan van de Velde schreef:
Daarnaast, die totale menselijke warmte-uitstoot lijkt me nauwelijks van belang. Die warmte straalt wel uit. Kijk maar naar de gigantische hoeveelheden zonne-energie die de aarde elke dag ontvangt en elke nacht weer uitstraalt. Daarbij valt onze energieproductie volslagen in het niet.
Kan de warmte die door menselijke industrialiteit wordt opgewekt

zomaar worden vergeleken met warmte van de zon?

En dan nog zou ik wel betere informatie willen

naar het effect van koelwater

op de temperatuur van water waarin dat wordt geloosd.

Wie?
De energie opgewekt door de mens zijn peanuts vergeleken met de zonneenergie die de aarde treft. Ik denk dat de zon gemiddeld iets van 1000 watt per m2 instraalt. Op de evenaar is dat meer en op de polen /rand van het zonlicht minder.

Diameter 13000000 m1- opp=1/4Pi D2 , dat is het zonbeschenen opp. maar dat gaat dus 24 uur per dag door, de energiestroom.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Koelwater en broeikaseffect door thermische vervuiling

De hoeveelheid warmte die de aarde bereikt door zoninstraling wordt 's nachts weer uitgestraald. Daartussen bestaat vrijwel een evenwicht. Als we met z'n allen extra warmte produceren dan is dat in de eerste plaats peanuts vergeleken met de zoninstraling, maar ook die extra warmte wordt 's nachts uitgestraald.

Het probleem met de global warming, als het al bestaat, is dat de nachtelijke uitstraling vermindert doordat bepaalde gassen in de atmosfeer die uitstraling verhinderen. Ze vormen als het ware een isolerende laag rond de aarde.

Het echte probleem zit hem dus niet in de extra warmte die we produceren, maar in de "uitlaatgassen" die we daarbij veroorzaken.

Berichten: 12.262

Re: Koelwater en broeikaseffect door thermische vervuiling

Globaal zal de warmte-output van centrales en dergelijke verwaarloosbaar bijdragen. Het voorgestelde broeikas-effect zou het natuurlijke uitstralen van warmte bemoeilijken en langs die weg voor opwarming zorgen.

Locaal is het natuurlijk een ander verhaal, de instroom van warm water zal best zn effecten hebben op het ecosysteem van de rivier (of zelfs het kustgebied indien aan zee) ter plekke. Zo is er ook een maximale uitstroomtemperatuur vastgesteld, die bij warme periodes zomers electriciteitscentrales (en daarmee het hele net) flink in problemen kan brengen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Koelwater en broeikaseffect door thermische vervuiling

klazon schreef:De hoeveelheid warmte die de aarde bereikt door zoninstraling wordt 's nachts weer uitgestraald. Daartussen bestaat vrijwel een evenwicht. Als we met z'n allen extra warmte produceren dan is dat in de eerste plaats peanuts vergeleken met de zoninstraling, maar ook die extra warmte wordt 's nachts uitgestraald.

Het probleem met de global warming, als het al bestaat, is dat de nachtelijke uitstraling vermindert doordat bepaalde gassen in de atmosfeer die uitstraling verhinderen. Ze vormen als het ware een isolerende laag rond de aarde.

Het echte probleem zit hem dus niet in de extra warmte die we produceren, maar in de "uitlaatgassen" die we daarbij veroorzaken.


niet helemaal, de CO2-opwarming zit niet in het isolerende effect, maar in het terugstralende effect. Je zou het kunnen vergelijken met het toevoegen van miljoenen mini straalkacheltjes in de atmosfeer.
Don't just talk, show your work.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Koelwater en broeikaseffect door thermische vervuiling

niet helemaal, de CO2-opwarming zit niet in het isolerende effect, maar in het terugstralende effect. Je zou het kunnen vergelijken met het toevoegen van miljoenen mini straalkacheltjes in de atmosfeer.
Hoe bedoel je dat? Ik denk namelijk dat Klazon's bewering een stuk dichter bij de waarheid ligt. Het is toch niet zo dat elk CO2 molecuul warmte opneemt en een stuk langzamer uitstraalt o.i.d.? Het isoleert (methaan overigens nog veel beter) de aarde, waardoor warmte de atmosfeer niet meer kan verlaten, wat Klazon al zei.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Koelwater en broeikaseffect door thermische vervuiling

Klazon heeft wél gelijk hoor. De kleinere, simpelere moleculen als zuurstof en stikstof kennen bijna geen interactie met de IR-fotonen die door de aarde worden uitgestraald. De ingewikkelder moleculen als koolstofdioxide en methaan wél, daaraan kan dmv de laag-energetische IR-straling makkelijk een beetje extra interne energie worden toegevoegd. (die kunnen in allerlei richtingen makkelijker intern gaan trillen). Dat foton wordt dus even geabsorbeerd, en even later weer uitgestraald. Echter, die uitstraling vindt dan weer in álle richtingen plaats, dus ook terug richting aarde.

http://en.wikipedia.org/wiki/Greenhouse_effect
The molecules/atoms that constitute the bulk of the atmosphere; oxygen (O2), nitrogen (N2) and argon; do not interact with infrared radiation significantly. While the oxygen and nitrogen molecules can vibrate, because of their symmetry these vibrations do not create any transient charge separation that enhances the interaction with radiation. In the Earth’s atmosphere, the dominant infrared absorbing gases are water vapor, carbon dioxide, and ozone, these molecules being “floppier” so that their rotation/vibration modes are more easily excited. For example, carbon dioxide is a linear molecule, but it has an important vibrational mode in which the molecule bends with the carbon in the middle moving one way and the oxygens on the ends moving the other way, creating some charge separation, a dipole moment. A substantial part of the greenhouse effect due to carbon dioxide exists because this vibration is easily excited by infrared radiation. Clouds are also very important infrared absorbers. Therefore, water has multiple effects of infrared radiation, through its vapor phase and through its condensed phases. Other absorbers of significance include methane, nitrous oxide and the chlorofluorocarbons.
Het lijkt dus niet zo zeer op het voorkomen van convectie zoals in een wollen deken, maar het lijkt meer op het stralings-reflecterende effect van zo'n aluminium-folie EHBO dekentje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Koelwater en broeikaseffect door thermische vervuiling

Of het nou isolatie is of reflectie, het netto effect is dat er meer warmte in de atmosfeer achterblijft.

Een soortgelijk effect merk je als het 's nachts bewolkt is, dan koelt het veel minder af dan wanneer het helder is. Door dit effect kun je nog tot in oktober of zelfs november kamperen zonder dat je het 's nachts al te koud krijgt. Je moet dan wel op de koop toe nemen dat het miezerig takkeweer is.

En ja, als het toch helder is, dan wil zo'n alu-folie wel helpen. Heb ik altijd mee als ik ga kamperen, neemt nauwelijks plaats in en weegt bijna niks, maar is zeer effectief.
.... maar het lijkt meer op het stralings-reflecterende effect van zo'n aluminium-folie EHBO dekentje.

Reageer